szerző:
HVG
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kis könyvesboltok megvédésére biciklis hadosztályt készül felállítani két bécsi gimnazista. A harc kimenetele megjósolhatatlan, de a Góliát ellen vonuló két Dávid elszántsága vitán felül áll.

Moritz Stephan és Konstantin Klinger szenvedélyes könyvmolyok – mutatta be őket nemrég a hamburgi Der Spiegel. A fiatalembereknek volt nehéz tehát szrevenniük, hogy a nagy amerikai internetes könyváruház, az Amazon sorra teszi tönkre a helyi könyvesboltokat. Harci kedvüket végül az váltotta ki, hogy maguk is rendeltek az Amazontól, de aztán végiggondolták, mennyire kevéssé környezetbarát, amikor egy távoli központi raktárból indítják útjára a csomagot. Ekkor határozták el, hogy megalapítják a saját helyi terjesztőhálózatukat. A Lobu (Lokaler Buchhandel, azaz helyi könyvkereskedelem) üzleti modellje a lehető legegyszerűbb. Aki délig sms-ben megrendel egy könyvet, az este kézbe kapja: egy közeli kiskereskedésből biciklis futár viszi házhoz. Persze ez is internetes kereskedelem, de – magyarázza Moritz – „ökológiailag fenntartható és társadalmilag helyénvaló”. És hozzáteszi: „Semmiképp sem tudunk konkurálni a sokkal nagyobb Amazonnal, viszont jobb szolgáltatást szeretnénk nyújtani.”

Két könyvesboltot már megnyertek az ügynek. A szállítást ők ketten végzik néhány barátjukkal, egyelőre csak két bécsi kerületben (Ausztria más részeire postai szállítást vállalnak). Stephan szerint a visszhang máris kedvező, ő úgy érzi, mintha az emberek már vágytak volna az Amazon helyi alternatívájának felbukkanására. A diákok további 15 bolttal tárgyalnak, és közben építgetik saját könyvadatbankjukat. A cégalapítást a jövő nyári érettségijük utánra tervezik, akkor derülhet ki, működőképes-e a helyi érdekű üzleti modell. A fiatalok egyelőre ingyen bicikliznek, és a csekély további költségeket a startupoknak szánt pályázati pénzekből fedezik. Honlapjukon azt a nagyratörő célt tüntetik fel, hogy szeretnék hálózatukba kapcsolni az összes bécsi könyvesboltot.

A szépreményű kezdeményezés hírét a hamburgi lap azzal a példával toldja meg, hogy a németországi Wiesbadenben már sikerrel működik az internetes kereskedelem helyi változata. A Kiezkaufhaus (körülbelül: áruház a szomszédban) olyan online kereskedelmi portál, amely különféle helyi boltok kínálatát teszi elérhetővé a világhálón. A szállítás ott is biciklis futárok dolga, teherkerékpárokkal. Egyetlen rendeléssel akárhány együttműködő bolt készletéből válogatni lehet. A honlapon elgondolkoztató közgazdasági háttér is felbukkan. E szerint egy olyan város, mint a kis híján 300 ezer lelkes Wiesbaden, évente több mint félmillió euró adóbevételtől esik el amiatt, hogy az ott lakók interneten rendelnek árukat „távoli kereskedőktől”, amelyek a városban nem fizetnek iparűzési adót. A Kiezkaufhaus két éve 16 üzlettel kezdte, és már további 30-cal tárgyal. Kifejezetten arra törekszenek, hogy az üzletek hangulata megjelenjen a képernyőkön is. Figyelemre méltó különbség az Amazonhoz és a hozzá hasonló nagy csomagküldőkhöz képest, hogy a Kiezkaufhaus egyéni kívánságokat is teljesíteni tud, például azt, hogy milyen vékonyra szeleteljék a sonkát. Kisbolt ide vagy oda, fölösleges visszasírni a régi szép időket – mondja a startup egyik alapítója, Nanna Beyer. „Az internetet nem kiálthatjuk ki bűnösnek, és nem is hagyhatjuk figyelmen kívül, hanem használnunk kell.” A Kiezkaufhaus már készül arra, hogy más német városokban is megjelenjen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!