szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Lidl-vezér beszámolója szerint szinte mindent elrontottak, amit csak lehetett.

Klaus Gehrig, a világszerte több mint tízezer Lidl és Kaufland üzlet vezetője szerint a Lidl amerikai piacra lépése "páratlan katasztrófa" volt - írja a Világgazdaság a német Manager Magazin alapján.

Gehrig szerint a terjeszkedési csapat nem értett a munkájához, eltúlzott méretű és drága fenntartású üzleteket szereztek rossz helyrajzi eloszlásban, és kiábrándító forgalmat produkáltak a tengerentúlon, így a milliárdos költségű amerikai piacnyitás röpke 9 hónap után máris elhibázottnak tekinthető.

A Schwarz-csoportot alapító, most 78 éves Dieter Schwarz ugyan még bejár az irodába és rendszeresen tájékozódik is az üzlet alakulásáról, az utolsó szó Gehrigé, aki még 2014-ben döntött úgy, hogy be akar lépni az amerikai piacra, amely hosszabb előkészítést igényelt. A versenytársak reakciói miatt Gehrig azonban 2018 helyett egy évvel előbbre hozta a piacra lépés dátumát.

Az amerikai Lidl-üzletek helyszínét azonban rosszul választották meg: forgalmas utak mellé tették ugyan őket, de figyelmen kívül hagyták a környék vásárlási potenciálját, ráadásul a kétezer négyzetméteres alapterületükkel az amerikai Lidl-paloták túlságosan nagyok és költségesek voltak, szemben például az Aldi feleakkora üzleteivel.

Bár eleinte a vásárlók érdeklődtek a Lidl iránt, a fő versenytársak, az Aldi és a Walmart könnyedén visszacsábította vásárlóit. A Lidl üzletei nem nyújtották a diszkontáruház érzetét a vevőknek, még a verhetetlenül alacsony áraik ellenére sem, a szortiment kialakításakor pedig figyelmen kívül hagyták az amerikai étkezési szokásokat.

Nem számoltak az időjárással sem, a hurrikánok és hóviharok miatti áramkimaradásokra nem készültek fel generátorokkal. A raktárakat sem jól helyezték el, a teherautóknak esetenként több száz kilométert kellett megtenniük, hogy ellássák a keleti part üzleteit – nem ritkán a szavatossági idő vagy az akciós időszak lejárta után.

Végül tavaly év elején lényegesen szerényebb küllemű és méretű üzletekben kezdtek el gondolkodni, és a terjeszkedés tempóját is visszafogják. Szakértők szerint az sem kizárt, hogy Gehrig végül visszavonulót fúj az USA-ban, főképp, ha az eredetileg kalkulált 2 milliárd euró nem lesz elég a beruházásokra és a kezdeti veszteségek fedezésére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!