Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Éppen a kecskeméti kisrepülőgépeket gyártó cég pécsi üzemének bokrétaünnepe után következett be a tragédia. Nem először zuhant le a cég kisrepülőgépe, igaz, a gyártó cég folyamatosan átalakult, ahogy a tulajdonosok is cserélődtek.
Szerdán tartották a Magnus Aircraft Zrt. pécsi üzemének bokrétaünnepét, a baleset másnap délelőtt történt, az MTI úgy tudja, hogy két szerelő vesztette életét. A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője szerint légiközlekedés veszélyeztetése miatt indítottak vizsgálatot.
A Magnus eFusion is, hasonlóan a Ballószögön tíz évvel ezelőtt gyártott Corvus Corone típusaihoz, kompozitból épült, könnyű, környezetbarát, van elektromos változata is. A kisgép elődeinek gyártása még 2004-ben kezdődött két fiatal vállalkozó ötlete nyomán. 2007-ben azonban egy tragédia vetett árnyékot a vállalkozásra, később pedig gazdasági ügyeik is ingataggá váltak, mindkét esetben nyomozás is folyt. A két ember halálát okozó baleset miatt eljárás is indult Kecskeméten, amelyben az idén februárban hoztak jogerős ítéletet, felmentették a vádlottakat, bizonyítottság híján. A megyei lap első tudósításai akkoriban még arról szóltak, hogy a szakmai bizottság szerint a gép típushibája idézhette elő a balesetet, de a hosszú eljárás során több szakértői vizsgálat ezt mégsem támasztotta alá. A cég mégis bebukott, uniós pénzekkel való visszaélés miatt is nyomoztak a vállalkozásnál, majd 2011-ben felszámolták.
Mindezzel együtt új cég alakult az akkori ballószögi polgármester támogatásával, 2014-ben egy új üzemet is átadtak Kecskeméten, erről a hvg.hu is beszámolt. Azt sem kerültük meg a cikkben, hogy a cég új gépe rokon a gyanús ügyekbe keveredett „előd” állítólag Kínában fejlesztett gépével.
Ősszel pedig a magyarnarancs.hu írt a szeptemberi új pécsi üzem alapkövének letételekor arról, hogy lényegében a cégek, bár újjáalakultak, mégis a mérnök gárdájuk, némi változással, de ugyanaz. A Magnus Aircraft Zrt., bár nem rendelkezik túl erős anyagi háttérrel, mégis Kínában és az Egyesült Államokban is terjeszkedik, de a pécsi gyár megépítéséhez 2 milliárd forint állami támogatást is kapott.
Szerdán ennek az újabb pécsi gyárnak volt a bokrétaünnepe, csütörtökön lezuhant egy gépük, két ember meghalt. Az eFusion a tíz évvel ezelőtt lezuhant kisgépek, a Corvus Coronék „leszármazottja” lehet, még akkor is, ha sok fejlesztésen is átesett.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Egyelőre nem világos, milyen ellencsapásra lehet képes Irán, ugyanakkor Donald Trump táborában is többen úgy látják, hogy Amerikának nem lett volna szabad belekeverednie ebbe a háborúba.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Érdemes lesz minél gyakrabban hidratálni és kerülni a tűző napot a déli órákban.