szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A BKV elektromos buszokat vásárolhatna a 7 milliárd forintból, a kormány pedig peren kívül megegyezne az orosz céggel.

A magyar kormány fizetné ki a BKV-nak a hármas metró kocsijait leszállító orosz cégtől, a Metrowagonmashtól követelt csaknem 7 milliárdos kötbért - írja a Népszava. A kabinet megkötése a főváros felé ezzel kapcsolatban az lenne, hogy a BKV kizárólag elektromos buszokat vásárolhatna a pénzből.

A BKV még 2019 februárjában perelte be az orosz céget és 6,8 milliárd forint kötbért követel. A cikk szerint a követelést az Innovációs és Technológiai Minisztériumra (ITM) engedményezné a BKV, a tárca pedig ezt követően kiszállna a perből, illetve kiegyezne az orosz céggel.

A lap úgy tudja, a kötbér átruházásáról a tárgyalások nem sokkal a választások után kezdődhettek az Orbán- és a Karácsony-kabinet között. A Népszava forrásai szerint mindhárom félnek jól jönne ez a megoldás: a főváros pénzhez jutna, a Metrowagonmash referenciaként tudná használni a metrókocsikat, a kormány pedig jó pontot szerezhetne a magyar-orosz diplomáciai kapcsolatokban.

A 3-as metró kocsijai körül 2013 óta zajlik a balhé, mikor a főváros, illetve a BKV nekilátott a tarthatatlan állapotba került, öreg orosz szerelvények lecserélésének. A felújításra kiírt közbeszerzést az orosz Metrovagonmas nyerte meg és azóta megy a vita, hogy régi, vagy új kocsikat küldtek-e Budapestre az oroszok.

Már forgalomba állásuk után több meghibásodást produkáltak a kocsik – például az ajtók záródása közben, ez volt a híres-hírhedt fakocka-gate. Aztán hamar szemet szúrtak az első rozsdafoltok, illetve a silány szerelésre utaló repedések, szabálytalan illesztések.

A metró orosz szerelvényei körül a január elején robbant ki ismét botrány, amikor kiderült, hogy a BKV hat kocsit kivont a forgalomból a padlólemezek rozsdásodása miatt. A BKV akkor azt közölte, a felújítással megbízott Metrovagonmash az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után megváltoztatta a gyártási technológiát, a többivel nem lesz gond. Illetve kiderült, hogy a kocsik javíttatását az orosz céggel fogják elvégeztetni garanciálisan.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!