szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Eladja oroszországi érdekeltségeit a McDonald's, tudta meg a The New York Times. A döntés végleges, bár pontos dátum még nem ismert.

Megszűnik a McDonald's Oroszországban, a vállalat azt tervezi, hogy üzleteit egy orosz vevőnek adja el – írja a The New York Times. Az éttermek a továbbiakban nem használhatják majd a McDonald's nevet, logót és márkajelzést. A McDonald's közleményében azt írta: „Prioritásaink közé tartozik annak biztosítása, hogy az oroszországi McDonald's alkalmazottai továbbra is megkapják fizetésüket a tranzakció lezárásáig, és hogy az alkalmazottaknak bármely potenciális vevőnél lehetőségük legyen folytatni a munkájukat”. A vállalat több mint 800 üzlettel volt jelen az országban, 62 ezer embernek adott munkát.

Növekvő munkavállalói és fogyasztói nyomásra számos márka és étteremlánc részben vagy teljesen szünetelteti oroszországi tevékenységét az ukrajnai offenzíva nyomán. Alkalmazottaik jólétére hivatkozva és a távozás utáni újbóli belépés nehézségei miatt azonban kevesen hagyták el teljesen az országot. A McDonald's márciusban közölte, hogy ideiglenesen bezárja ottani éttermeit, ahogyan több más lánc, köztük a Starbucks és a Yum Brands, a KFC és a Pizza Hut anyavállalata is. Sok munkavállaló és aktivista a teljes leépítést sürgette. Ez a McDonald's esetében most meg is történt; a konkrét dátum egyelőre nem ismert, de az már biztos, hogy a vállalat kivonul az országból.

Óriási érdeklődés övezte az első oroszországi McDonald's megnyitását a moszkvai Puskin téren 1990. január 31-én. Most, az orosz–ukrán háború hatására 32 év működés után minden oroszországi üzletétől megválik a vállalat, az amerikai életstílus és kapitalizmus egyik legfontosabb szimbóluma.

Chris Kempczinski, a McDonald's vezérigazgatója a The New York Times birtokába került, a franchise-üzemeltetőknek, alkalmazottaknak és beszállítóknak címzett üzenetében, a probléma összetettségére utalva azt írta: „Egyesek azzal érvelhetnek, hogy az élelmiszerekhez való hozzáférés biztosítása és több tízezer állampolgár foglalkoztatása bizonyára a helyes dolog. De lehetetlen figyelmen kívül hagyni az ukrajnai háború okozta humanitárius válságot. És lehetetlen elképzelni, hogy az arany ívek (a McDonald's logója – a szerk.) ugyanazt a reményt és ígéretet képviseli, amely 32 évvel ezelőtt az orosz piacra való belépésre sarkallt bennünket.”

A McDonald's oroszországi történelméről így írt Kempczinski: „A hidegháborús ellenségeskedés közel fél évszázada után a Puskin tér felett ragyogó arany ívek képe sokak számára a vasfüggöny mindkét oldalán egy új korszak kezdetét jelentette.”

A vállalat – amely 39 ezer étteremmel van jelen több mint 100 országban – a nyitás óta dollármilliárdokat fektetett be Oroszországban.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!