szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A koronavírus-válság hatásait ugyan kezdi maga mögött hagyni a Wizz Air, ám hiába lett több utasa, az emelkedő üzemanyagárak miatt nagyobb vesztesége lett a légitársaságnak.

A március 31-én záruló pénzügyi évében 642,5 millió eurós (mai árfolyamon mintegy 250 milliárd forint) veszteséget termelt a Wizz Air, ami meghaladja az egy évvel ezelőtti 576 milliós mínuszt – derül ki a cég szerdán kiadott éves gyorsjelentéséről. A diszkont légitársaság üzleti éve március végétől március végéig tart, ez idő alatt 27,1 millió utas repült velük, közel 17 millióval több, mint egy éve.

Ennek megfelelően a cég bevétele is növekedett, mégpedig 739 millió euróról, 1,663 milliárd euróra. A jegyárakból összesen 732,1 millió euró bevétele volt a cégnek, míg a kiegészítő bevételek (pl. a csomagok feladásának vagy az egymás mellé vett jegyeknek a plusz költsége) 931,4 milliót jelentettek. Mindez azt is jelenti, hogy a kiegészítő bevételek több pénzt (56 százalék) hoznak, mint a repülőjegyek (44 százalék).

Bár ennyivel több utas akár pozitívba is lendíthette volna a Wizz Air eredményét, az üzemanyag árának drágulása miatt továbbra is jelentős veszteségeket kénytelenek elkönyvelni. Jól mutatja a drágulást – és persze a Covid utáni forgalomnövekedést –, hogy amíg egy évvel ezelőtt 347,4 millió eurót költöttek üzemanyagra, addig a mostani üzleti évben ez 649 millióra nőtt. A személyzet költsége 132,9 millióról 220,5 millió euróra nőtt, de a reptéri költségeik is közel duplájára emelkedtek: 254,9 millió euróról 545,9 millió euróra.

Váradi József, a cég vezérigazgatója az eredményhez fűzött kommentárjában kiemelte, hogy mindenképpen pozitívum az utasszám növekedése, illetve az, hogy a repülőgépeik töltöttsége 64-ról 78 százalékra javult. Váradi arról is írt, hogy az iparágban minden szereplőnek gondot okoz az ellátási láncok globális lassulása, de az állandó munkaerőhiány is nehezíti a helyzetüket.

Ugyanakkor összességében optimista a cégvezetés, hiszen rendkívül erős nyarat várnak, ám hozzátették azt is, hogy mindezek ellenére, a 2023-as pénzügyi év első negyedévére így is operatív veszteséggel számol a Wizz Air.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Árat emelhet a Wizz Air a kormány által tervezett különadó miatt

A társaság elnöke lapunknak úgy reagált a kormány terveire: a légiközlekedési ágazat jelentős veszteségeket szenvedett a Covid-19 világjárvány során, és bevétele, illetve nyeresége várhatóan még hosszú ideig nem éri el a vírus kitörése előtti szintet, így extraprofitról beszélni nincs értelme.