Tetszett a cikk?

A független benzinkutak végül mégsem zárnak be egységesen 19-én és 20-án, mindenki helyben, az adott fehér kúton szembesül csak majd azzal, hogy tud-e tankolni vagy sem. A Mol megfeszülten dolgozik azon, hogy mindenhová időben odaérjenek az üzemanyag-szállítmányok, és talán könnyebbséget jelent nekik, hogy idén nem hoz hosszú hétvégét az államalapítás ünnepe.

Nem tisztázódott megnyugtató módon a benzinkutak augusztus 19-i és 20-i nyitvatartása. A Magyarországon működő mintegy kétezer töltőállomás közül 5-600 dönthet úgy, hogy pénteken és szombaton nem nyit ki. Ezek a független, úgynevezett fehér benzinkutak, melyek az ársapka tavalyi bevezetésével óriási terhet kaptak a nyakukba. A hatósági áras üzemanyagok árusításán ők is csak buknak, be nem zárhatnak, mert akkor átveszi őket a tulajdonostól a Mol, viszont a kormány által biztosított, az eladott nafta literje után járó 20 forint támogatás, ahogy fogalmaznak, „csak a villanyszámlára elég.” További nehézséget okoz, hogy a Mol nem tudja őket szerződés szerint üzemanyaggal kiszolgálni, néhány hónapja még a megrendelt mennyiség 60 százalékát tudták kiszállítani a kicsi, zömmel családi tulajdonban lévő kutaknak, és ez az arány mára 50 százalékra csökkent.

A fenti nehézségek fejébe ráadásul a júliusra járó állami támogatást nem kapták meg, és az augusztusi is késik. A helyzetet tarthatatlannak ítélte a Független Benzinkutak Szövetsége, így múlt pénteken közölték, hogy 19–20-án a tagkutak demonstrációs céllal nem nyitnak ki, és csak akkor fognak változtatni a döntésükön, ha a hét elején mégis megérkezik az állami támogatás.

AFP / Imaginechina / Hu Guolin

A kormány végül meghallotta a független kutasok panaszait, és kedd délelőtt Nobilisz Márton kereskedelempolitikáért felelős államtitkár megbeszélést folytatott az FBSZ vezetőségével. Abban maradtak, hogy a támogatási igényeket még a héten befogadja a kormány, jövő héten pedig fizet is. Mivel a támogatások kifizetését máshogy képzelték, a fordulatra kedd délután rendkívüli közgyűlést hirdetett az FBSZ, ahol a tagkutak végül abban állapodtak meg, hogy minden kúttulajdonos saját maga dönti el, hogy kinyit-e pénteken és szombaton vagy sem. Azt viszont előre sehol sem teszik közzé, hogy melyik tulajdonos hogyan döntött, így aki fehér kútra jár tankolni, az csak az adott töltőállomáson fog azzal szembesülni, hogy tud-e ott tankolni, vagy muszáj lesz továbbgurulnia, tudtuk meg Egri Gábortól, az FBSZ elnökétől.

Nem akarnak kuncsorogni, elegük van

Egri szerint az FBSZ az elkeseredettséget, kilátástalanságot érzékelte a tagok között a közgyűlésen, a múlt év novembere óta megy az árstop, „lelkileg és anyagilag is le vannak amortizálva a kollégák.”

„Önhibánkon kívül megnyomorodott helyzetbe kerültünk, mert ha elcseszünk valamit, az mindenkinek a saját baja, de központilag kerültünk egy olyan lehetetlen állapotba, amit nem érdemeltünk volna meg.

Azt mondta, annak persze mindenki örült, hogy a kormány végre reagált, de az érzés összességében felemás, mert a tagkutak olyan vállalkozások, melyeket az ársapka bevezetéséig soha, sehol nem kellett támogatni.

Ezek az emberek kőkemény konkurenciaharcban küzdöttek évtizedekig a napi betevőért náluk sokkal nagyobb és erősebb cégekkel, és így is megvoltak. Nem akarunk támogatást. Adják vissza az árrésünket, azt a kicsit, ami megvolt, mi nem akarunk kuncsorogni, mi kereskedők vagyunk

– mondta az FBSZ elnöke. Egri szerint mindenki borzasztóan aggódik, hogyan fogja kiszolgálni a hozzá tartozó kistelepülést, a vásárlóközösséget, de ezen aggódnak már tavaly óta, és sokaknál már tényleg elszakadóban van a cérna.

Lehetőségük sem volt

Az FBSZ által nagyon szegényesnek ítélt állami támogatásokra minden hónap 12-ig lehet leadni az igényeket egy erre fenntartott felületen, és egy héten belül szoktak befutni a kifizetések. A júliusi pénzek nem azért nem érkeztek meg, mert a kormány elfelejtett utalni, hanem azért, mert múlt hónapban ezt a felületet meg se nyitották, a kutasok nem tudták leadni, hány liter üzemanyagot értékesítettek. Magyarázatot nem kaptak arra, miért nem tudják leadni a támogatási kérelmeket. Az FBSZ az augusztust még megvárta, de mivel ugyanígy nem nyílt meg a lejelentési lehetőség, a hagyományosan határidős 12-én bejelentette a szándékát az állami ünnepen való zárva tartásra.

Egri azt mondta, Nobilisz sem szolgált magyarázattal a fentiekre a keddi tárgyaláson – bár az FBSZ sem vonta kérdőre. Mint mondta, úgyis ezer indokkal meg lehetett volna magyarázni a kérelmezési lehetőség megvonását, élükön a háborúval és az inflációval. Ezt a kérdést tehát az FBSZ elengedte, inkább a megoldásra koncentráltak, ami végül abban a formában született meg, hogy Nobilisz megígérte nekik: csütörtökön és pénteken megnyitják a felületet, és minden fehér kutas egyszerre leadhatja a támogatási kérelmét júliusra és augusztusra is, a pénzeket pedig jövő héten utalják, szintén egyben.

Az FBSZ kedden megemlítette, hogy örülnek az állam jövedékiadó-bevételeinek és a Mol első féléves, történelmi nyereségének, de még egyszer szeretnék kihangsúlyozni, hogy az olajtársasággal kontrasztban a kis, családi kutak már a tönk szélére jutottak. A rendkívüli közgyűlésen ezért arról is döntöttek, hogy ismét felveszik a kapcsolatot a Mollal, és arra kérik őket, hogy a teljes, megrendelt üzemanyag-mennyiséget szállítsák ki a vidéki, fehér kutaknak, ne csak a felét. Egri azt mondta, kedden felhívták az olajtársaságot, ők a kérést tudomásul vették, de azt mondták, írásbeli megkeresést is szeretnének. Így az FBSZ most levelet is küld.

Fazekas István

Mindent bevet a hétvégén a Mol

Lapunk is megkereste a Molt, mi azt szerettük volna megtudni, hogy a bezáró független benzinkutak miatt felszabaduló üzemanyag-mennyiséggel mit kezdenek, szétterítik-e a színeskutas megrendelőik között, és ha igen, akkor pontosan hogyan és mi alapján megy végbe az elosztás.

Ezekre a kérdésekre a vállalat nem válaszolt, ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy március eleje óta 258 új partnerrel, közöttük számos független benzinkúttal kötöttek nagykereskedelmi szerződést, ezek az új üzletfelek pedig értelemszerűen korábban nem a Moltól szerezték be az üzemanyagot. A vállalat nem tért ki rá, de ezeknek a kutaknak a korábbi ellátói azok a nemzetközi üzemanyag-kereskedők voltak, melyek nagy többsége a nagykereskedelemre is ráhúzott ársapka miatt inkább elhagyta a magyar piacot, mert az ide irányuló importon csak bukott volna, míg másutt továbbra is nyereségesen tud működni.

Mostanra a vállalat lapunknak küldött válasza szerint

a Mol szolgálja ki az összes magyarországi benzinkút 85 százalékát, azaz 1700 töltőállomást, miközben alapvetően a cég a hazai piac 70 százalékának kiszolgálására van berendezkedve, a többi igényt normál esetben a nemzetközi importőrök fedik le.

A magyar olajcég logisztikai oldalról „minden rendelkezésre álló lehetőséget és eszközt megragad”, hogy szállítási kapacitásait meg tudja növelni az augusztus 20-i hétvégére, ugyanakkor továbbra is arra kérnek mindenkit, hogy annyit tankoljon, amennyire az utazásaihoz valóban szüksége van, hiszen így biztosítható az ország üzemanyag-ellátása.

Lesz-e pánik?

Ami biztosan a normális üzemanyag-ellátás ellen dolgozik, az a pániktankolás. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője még akkor mondta, hogy a demonstrációs kútbezárások miatt pánikvásárlási hullám indulhat el, amikor még arról volt szó, hogy minden fehér kút leáll péntekre és szombatra. Bár az FBSZ-közgyűlés döntése értelmében nem feltétlenül zár be minden tagkút, a nyitvatartók száma bizonytalan, így valószínűleg ez nem segít a kedélyek lenyugtatásában.

Fazekas István

Ami talán egy kicsit javít a hétvégi tankolási esélyeken, az az, hogy idén szombatra esik augusztus 20., tehát nem hosszú, hanem sima, kétnapos hétvége elébe nézünk. Így lehet, hogy idén kevesebb belföldi turista indul útnak, és nem ugrik meg annyira az üzemanyagigény, mint általában a hosszú hétvégéken szokott. És lehet, hogy a lakosság újonnan, a rezsicsökkentés csökkentése miatt kélt áram- és gázspórolási gyakorlata átragad a járművek töltésére is.

Kristálygömbünk persze nincs, a következő napokban, gyakorlatban derül ki, hogy gondolkodik erről a magyar. A szakértők egybehangzó véleménye szerint mindenesetre felelősebb tankolásra egyedül a hatósági üzemanyagárak megszüntetésével lehetne rábírni az embereket. Bár ahhoz még szakértőnek sem kell lenni, hogy erre a megállapításra jussunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!