Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Ha megkérdeznének egy átlagos magyart, hogy gondolkodási idő nélkül mondjon egy étkezési vagy életmódgurut az országból, a legtöbbek válaszai között ott volna Schobert Norbert vagy Rubint Réka. Csakhogy miközben a médiamegjelenéseikben és közösségi médiás eléréseikben is az ország egyik legsikeresebbjének számít a házaspár, a céges adataik alapján ezt forintosítani nem teljesen tudják.
A Norbi Update Lowcarb nemrég épp azzal került be a hírekbe, hogy kiszáll az igazgatótanácsából Orbán Áron, a miniszterelnök öccse és Ómolnár Miklós. Sőt, távozott a testületből Rubint Réka is, így most már Schobert Norbert egyedül vezeti a vállalatot vezérigazgatóként. Ehhez képest Schobert a Blikknek a jövőbeni terveiről azt mondta, hogy háttérbe akar vonulni, és teljes mértékben a felesége üzletére szeretne koncentrálni. Az Update jövőjéről nem beszélt, ahogy arról sem, hogy több – hivatalosan sehol meg nem erősített – híresztelés a logisztikai lánc akadozásáról és boltbezárásokról szólt.
A családi cégcsoportnak két fontos vállalkozása van. Rubint Réka Alakreform Zrt.-je ezek közül az, amelynek a céges beszámolóira ha ránézünk, nyugodtan mondhatjuk, hogy alapvetően minden rendben van. Ez a vállalat az, amely különböző fitneszprogramokat szervez, edzéseket kínál, fitnesztáborokat rendez meg, és pénzügyileg is egészen sikeresen teszi ezt. A rémes 2020-as és 2021-es év hatása ott is érződött természetesen, hiszen közösségi programokat nem mindig lehetett szervezni, de még akkor is sikerült pluszban maradnia. (A 2022-es beszámolót idén május végéig kell leadni, tehát azt még nem tudjuk, milyen év volt a tavalyi.)
Annál gyengébben muzsikál a Norbi Update Lowcarb Zrt, az élelmiszerüzletek hálózatának központi vállalata. A 2010-es évek közepén egy teljes kudarcba fulladt tőzsdei kaland után magára tudott még találni, most viszont komoly veszteségeket szenved el.
A két családi cég elmúlt évei a beszámolóik szerint így néztek ki:
Vagyis 2012 és 2016 között a két cég összesen 177 millió forint nyereséget hozott, 2017 és 2021 között viszont majdnem ugyanennyi, 166 milliós lett a mínusz. Ennyi veszteséget a korábbi profitból még épp lehetett finanszírozni, viszont ez így nem mehet tovább, szükség lehet az átalakításra. Ráadásul a veszteséget az Update szenvedte el – 2020-ban és 2021-ben nem is csoda, hogy egy élelmiszerboltra rossz idők jártak –, az Alakreform mindig hozott a konyhára.
Kié pontosan a két cég?
Az Update-ben Schobert Norbert tulajdonrésze 47,62 százalékos, Rubint Rékáé 45,69 százalékos, a többi 6,69 százalék kisbefektetők kezében van. Az Alakreform 100 százalékban Rubint Rékáé. A céginformációkból egyébként kiderül az a teljesen lényegtelen információ is, hogy Schobert Norbert hivatalosan hosszú ó-val Schóbertként írja a nevét, és ezt a nevet vette fel a felesége is – mi most a cikkben maradunk azoknál a családneveknél, amelyeket a hétköznapi kommunikációjukban használnak.
A kisebb cégek |
Korábban még több cég tartozott a családhoz, mostanra ezek közül még két kisebb maradt meg. Az egyik az Update Cafe Bt., a céges beszámolói szerint évek óta stabilan 0 forint bevétel mellett 0 forint kiadással működik, egészen 2019-ig minden egyes évre 5 ezer forint veszteséget írtak be a céges beszámolóba a nulla bevétel mellé (ez olyannak tűnik, mint ha befizették volna a kamarai hozzájárulást, majd nem történt semmi). A hivatalos megnevezése szerint „világháló-portál szolgáltatás” főtevékenységet végző Yesssfactor Kft.-t pedig 2014-ben hozták létre, 2017-ben megindult a végelszámolás, 2022 nyarán pedig kényszertörlés alá került. Ebben a cégben a Schobert házaspár mellett tag egyharmados tulajdoni résszel ott volt Ómolnár Miklós is. |
A csúcson 106 Update-bolt működött, néhány még külföldön is, a Blikk idén januárban arról írt, hogy 32 magyarországi és négy szlovákiai üzlet maradt. Tavaly decemberben írt több portál is arról, hogy Update-üzletek zárnak be, beszerzési és logisztikai problémákat is emlegettek, akkor Schobert azt nyilatkozta, hogy „csak logisztikai átállás van, semmi más nincs a cég életében”. Januárban már azt mondta a Blikknek, hogy előbb a Covid alatti bezárások, majd az energiaválság jelentett súlyos pofont a cégnek, de most reorganizáció zajlik. A cég nevét gyakran változtatták, volt már Norbi Update Lowcarb, Update Lowcarb, megint Norbi Update Lowcarb, majd most az a terv, hogy Lowcarb Zrt.-re nevezik át, de ez a céges papírokban még nem jelent meg. Ahogy azt sem tudni, hogy mi igaz a 24.hu állításából, amely szerint Schoberték kiszállhatnak a vállalat operatív vezetéséből, és a névváltoztatás tervei is erről szólnak.
Az sem látszik a céges papírokon, hogy az influenszerkedés mennyi pénzt hoz. Ebből a szempontból érdekes, amit a Telex szúrt ki nemrég: Rubint Réka a húsvéti hosszú hétvége alatt 200 ezerrel növelte Instagram-követőinek számát, 500 ezer alulról 700 ezer közelébe. Persze az is igaz, hogy a Schobert-Rubint házaspár nem az influenszerek klasszikus reklámstílusából élnek meg, azaz nem mások fizetnek nekik azért, hogy reklámozzák őket, a közösségimédia-felületeiket inkább a saját cégeik promotálására használják.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Humorbonbont reggelizett a Fidesz frakcióvezetője.