A járvány után a válságból is profitálhat az online kereskedelem
Egyre népszerűbb a netes vásárlásoknál a szinte azonnali, küszöbig tartó kiszállítás, illetve a csomagautomatás átvétel – mindkettő komfortos, csak másképp.
A hazai online kiskereskedelem robbanásszerű bővülésen ment át a járvány idején, két év alatt mintegy öt évet ugrott előre az időben a korábbi növekedési pályához képest. A fejlődésnek bőven volt tere, a magyar e-kereskedelem régiós összehasonlításban sem volt valami izmos, a csehországitól például jelentősen elmaradt mind az aktív felhasználók, mind a rendelések számát és azok értékét tekintve.
A bővülés idén tavasszal megtört, március–májusban a statisztikai hivatal visszaesést regisztrált a „csomagküldő és internet” üzlettípus forgalmában. Legalábbis az egy évvel korábbihoz, vagyis a járvány alatt megugrott forgalomhoz képest. 2021 tavaszán ráadásul a fizikai boltokat még járványkorlátozások érintették. Attól nem kell tartani, hogy a magyarok leszoknak az internetes vásárlásról, várható volt, hogy lesz némi visszarendeződés.
Aggasztóbb, hogy a kiskereskedelmi forgalom bővülése általában véve lassul, az infláció immár 20 százalék fölött jár, a háztartások egyre inkább kénytelenek megfontolni, miből és mennyit vásárolnak egyáltalán.
A szektor szereplői meglehetősen borúlátóak, a GKID és az Árukereső online kiskereskedelmi indexe rekordpesszimista hangulatot mutat. Némi optimizmusra adhat okot Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője szerint, hogy a recessziós környezet az első hónapok sokkját követően egyértelműen az online kiskereskedelem javára formálta át a vásárlási szokásokat. Egyebek mellett az árérzékenység is az online rendelések felé terelheti a vásárlókat, hiszen az interneten könnyebb az árakat összehasonlítani, mint a fizikai boltokban.