Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz a választásokon. ","shortLead":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz...","id":"20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e.jpg","index":0,"item":"1740bbe8-2ae2-471c-8eb0-49ed2933b100","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","timestamp":"2024. december. 21. 14:42","title":"Ha családja is beleegyezik, Hadházy Ákos elindul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e7fdf92-af2e-4c54-8da0-3d6e91cc6099","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Összeszedtük az év legérdekesebb futball-rekordjait.","shortLead":"Összeszedtük az év legérdekesebb futball-rekordjait.","id":"20241222_futball-labdarugas-real-madrid-rekordok-manchester-city-rodri-izrael-tizenegyesparbaj-veretlensegi-sorozat-varga-barnabas-legidosebb-legfiatalabb-jatekos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e7fdf92-af2e-4c54-8da0-3d6e91cc6099.jpg","index":0,"item":"584e40bd-e94f-4969-a59b-f808d1e4c43d","keywords":null,"link":"/sport/20241222_futball-labdarugas-real-madrid-rekordok-manchester-city-rodri-izrael-tizenegyesparbaj-veretlensegi-sorozat-varga-barnabas-legidosebb-legfiatalabb-jatekos","timestamp":"2024. december. 22. 13:00","title":"Tizenötödször BL-győztes a Real? Kit érdekel, amikor Izraelben villanyoltásig rugdosták a tizenegyeseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is megtalálhatók, amelyek segítségével környezetbarát lehet az energiatermelés. Mutatjuk a legjobbakat.","shortLead":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is...","id":"20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775.jpg","index":0,"item":"2e23a6f4-625a-41d1-b66d-f74bf29e91dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","timestamp":"2024. december. 21. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a gravitáció, ami áramot generál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ördögűzők támogatása, Jaroslaw Kaczynski fekete pénzeinek kezelése, egyebek mellett ezzekkel is vádolják Lengyelországban Marcin Romanowskit. Lengyelország gazdasági sikersztori. A lengyel kormányfő, Donald Tusk Európában sztár, otthon éppen rászámolnak. Az EU-nek el kell döntenie, hogyan viszonyul Amerikához. Irán meggyengült, de vajon mit kezd ezzel Donald Trump. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"Ördögűzők támogatása, Jaroslaw Kaczynski fekete pénzeinek kezelése, egyebek mellett ezzekkel is vádolják...","id":"20241221_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"3126aa3e-0990-4200-b71c-54331e21c01a","keywords":null,"link":"/360/20241221_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 21. 10:07","title":"Nem térnek napirendre a nyugati lapok afölött, hogy Magyarország politikai menedékjogot adott a szökött lengyel expolitikusnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Hegyeshalomnál és Mocsánál is autók ütköztek, az előbbinél a torlódás Ausztriába is átnyúlik.","shortLead":"Hegyeshalomnál és Mocsánál is autók ütköztek, az előbbinél a torlódás Ausztriába is átnyúlik.","id":"20241221_ket-baleset-autok-utkozes-hegyeshalom-mocsa-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"eae81224-1a10-484e-b7d8-26e659f69be3","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_ket-baleset-autok-utkozes-hegyeshalom-mocsa-torlodas","timestamp":"2024. december. 21. 08:23","title":"Két baleset is történt az M1-esen, az egyik miatt 15 kilométeres a dugó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5502656b-5142-427b-8b22-48c819d4ea85","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kórházban senki nem sérült meg, a helikopteren tartózkodó négy fő azonban nem élte túl a balesetet.","shortLead":"A kórházban senki nem sérült meg, a helikopteren tartózkodó négy fő azonban nem élte túl a balesetet.","id":"20241222_torokorszag-mentohelikopter-korhaz-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5502656b-5142-427b-8b22-48c819d4ea85.jpg","index":0,"item":"11c36ac4-4b0a-45b9-86be-3536c643c628","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_torokorszag-mentohelikopter-korhaz-baleset","timestamp":"2024. december. 22. 14:39","title":"Kórháznak ütközött a mentőhelikopter Törökországban, négyen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. december. 22. 11:30","title":"Ilyen a Ford új családi autója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2a7e6295-9335-4e7f-b3ce-10634e286dd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy rendelettervezetből lehetett azt kiolvasni, hogy 7700 forintba kerül majd az okmány kiváltása.","shortLead":"Egy rendelettervezetből lehetett azt kiolvasni, hogy 7700 forintba kerül majd az okmány kiváltása.","id":"20241221_szemelyi-igazolvany-fizetos-dij-ktk-cafolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a7e6295-9335-4e7f-b3ce-10634e286dd7.jpg","index":0,"item":"361f5fd0-6c6e-4d12-b39a-7ebfe347056e","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_szemelyi-igazolvany-fizetos-dij-ktk-cafolat","timestamp":"2024. december. 21. 09:43","title":"Cáfolja a Kormányzati Tájékoztatási Központ, hogy fizetős lehet a személyi igazolvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest kasszájának csúnya mélyütés lenne Lázár János ajánlatát elfogadni, de nem csak erről szóltak a miniszter bejelentései. Most szinte minden azzal van tele, hogy Budapest közlekedése hogyan alakul át, de a kedvezményrendszer átalakítása és a napijegyek bevezetése is nagyon sokakat fog érinteni.
Mi lenne a BKK-val?
Lázár János egy olyan ajánlatot tett a főváros vezetőinek, ami gyakorlatilag lenullázná a Budapesti Közlekedési Központ jegyárbevételeit: a MÁV, a Volán és a HÉV budapesti szakaszain elfogadják a budapesti BKK-bérletet, ha a BKK járatain is elfogadják a MÁV és Volán bérleteit.
Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egy 9450 forintos megyei bérlettel kiváltható lenne a 9500 forintos Budapest-bérlet, vagyis a fővárosi tömegközlekedés kasszájába nagyjából csak véletlenül érkezne bevétel, ha pár turista csak egy-egy vonaljegyet venne. Szóval bármilyen jól is hangzik elsőre ez az ötlet, a gyakorlatban nagyjából csak akkor érné meg a főváros vezetésének, ha az állam cserébe kifizetné a BKK üzemeltetését is – nem túl reális elképzelésnek tűnik ez most.
A napijegyek
Két új kedvezményes napijegyet vezetnek be: 990 forintért egy megyén belül korlátlanul lehet egy napon utazni, 4990 forintért pedig az egész országban. Ez a legtöbb eddigi kedvezményes jegy helyét átveheti.
Napijegyek már most is léteznek: a Balaton körül, a Bakonyban, a Dunakanyarban, a Mecsekben és környékén, a Mátrában, valamint a Pécs-Harkány-Mohács háromszögön belül lehet ilyenekkel utazni. Mostantól általános lehet ez a fajta jegy az országban mindenhol.
Fazekas István
A kedvezmények eltörlése és mások kiterjesztése
Az eddigi sok kedvezmény közül a legtöbbet megszüntetik – a 65 mostani kedvezménytípusból 22 marad meg.
A kormány Budapestet követve ingyenessé teszi a 14 éven aluliak utazását. Eddig csak 6 éven alul volt ingyenes az utazás. A 14 és 25 év közöttiek 50 százalékos kedvezményt kapnak – most 26 év alatt 33 százalékos a kedvezmény, diákigazolvánnyal viszont 50 százalékos.
Nagy dobásnak tűnik elsőre az, hogy a nagycsaládosok ingyen utazhatnak, de valójában „csak” a 90 százalékos kedvezményüket terjesztik ki 100 százalékra. Nagyobbat azok számolgathatnak, akik egy vagy két gyerekkel utaznak: a gyerekeket kísérő felnőttek 33 százalékos kedvezményt kaptak eddig (már akár egy gyerek mellé is), mostantól ez nem marad meg.
Most például egy Budapest-Debrecen út egy két felnőttből és egy 6-14 év közötti gyerekből álló családnak kétszer 2650 forint (a felnőtteknek 33 százalékos kedvezménnyel), és 1975 forint a gyereknek 50 százalékos kedvezménnyel, együtt ez 7275 forint, plusz a helyjegy/pótjegy. Az új rendszerben a gyerek ingyen utazna, a két felnőtt viszont 3950 forintért vehetné a jegyét, együtt 7900-ért.
Ha viszont már két gyerek utazik a két felnőttel, akkor 9250 forintról változik 7900-ra a családi költség, hiszen mindkét gyereknek ingyen lenne az utazás a mostani 50 százalékos kedvezmény helyett.
Ha pedig egy szülő utazik egy gyerekkel ugyanezen a távon, akkor a családos 33 és a gyereknek járó 50 százalékos kedvezmény helyett a szülő teljes áron, a gyerek ingyen utazna, a példánkban ez 4625 helyett 3950 forint lenne. Már persze ha a gyerek 6 éven felüli. Ha 6 éven aluli, akkor eddig is ingyen mehetett, a szülő kedvezménye viszont eltűnik, azaz 2650 helyett 3950-ért utazhat.
Azoknak, akik 90 százalékos kedvezménnyel utaznak most, márciustól teljesen ingyenes lehet az utazás. Itt a nagycsaládok mellett olyanokra kell gondolni, mint a vakok és kísérőik, képzésben részt vevő munkanélküliek, gyógypedagógiai intézetek tanulói – nem az ő kedvezményeik kiterjesztése fogja tönkretenni a MÁV kasszáját.
Mi vár azokra, akik az agglomerációból ingáznak Budapestre?
A kérdés az, hogy a főváros vezetői rábólintanak-e Lázár ajánlatára. Ha igen – bár jó kérdés, hogy miért tennék –, akkor a fővárosi agglomerációban élőknek elég volna egy Pest megyei vagy egy országbérlet, és azzal máris használhatnák a BKK járatait is. Ha a főváros nem fogadja el az ajánlatot, akkor egy külön bérlet kellene a MÁV-ra vagy a HÉV-re, és egy másik a BKK-ra.
Aki a főváros határán kívüli szakaszra vált jegyet, az miután megvett egy Budapest-bérletet, a MÁV járataira már elég, ha csak a városhatárig veszi meg a jegyét-bérletét, a Budapest-bérletet már lehet használni onnan. Ha egymásnak ugrik a főváros és a kormány, és a városvezetés nem fogadja el az ajánlatot, akkor ez is változna: akkor kellene egy BKK-bérlet és egy MÁV-os egészen a belvárosig. Ez apróságnak tűnhet, de 15-20 kilométernyivel bentebbi zónába kellene bérletet venni, ami azért jelentős pluszkiadás.
Túry Gergely
Nem volt arról külön szó, pedig fontos kérdés, hogy Budapesten jó lenne-e a Pest megyei bérlet. Logikusnak tűnne, hogy kiterjesszék – de a mostani szabályozás szerint nem fogadhatják el. Ha ezen nem változtatnának, akkor két bérletet kellene venni, egyet Pest megyére, egyet Budapestre.
És mi a dolguk azoknak, akik Budapesten belül utaznak?
Ez azon múlik, hogy a főváros és a kormány meg tud-e egyezni. Lázár mostani ajánlata alapján az lenne a logikus, hogy ezek után mindenki a megyei bérletet vegye meg – pláne ha a Pest megyeit elfogadnák a főváros határán belül is. Ha ez így nem megy át, akkor vagy két bérletet kell venniük, vagy pedig dönteni, hogy csak a BKK vagy csak a MÁV és a HÉV járatait használnák.
A város déli és keleti részén a külső kerületekben sokan hagyhatnák ott a MÁV-ot – most Pestszentlőrincről és a XVII. kerületből is sokan utaznak vasúton a belváros felé, nekik ezek után maradna a busz és a metró. Akik HÉV-vel járnak be például Békásmegyerről, Csepelről vagy a XVI. kerületből, azok rosszabb helyzetbe kerülnének, mert ők nem is nagyon tudnák mással kiváltani a HÉV-ezést.
Elvileg akkor még egy megegyezés nélkül is elég volna a MÁV-HÉV jegy, ha az ember a HÉV-ig vagy a vasútig elsétálna/elbiciklizne otthonról, majd ahol leszállt, onnan is csak gyalog vagy biciklivel menne tovább, BKK-járatra nem szállna át. De nagyjából csak ők járnának jobban ebben az esetben, márpedig az azért nem valószínű, hogy tömegek utaznának ilyen módon.
Túry Gergely
Hogy nézne majd ki a jegyvásárlás vagy az utazástervezés, mi lenne az infrastruktúrával, ha nem sikerülne megegyezni?
Ebben az esetben elég valószínű, hogy a BKK applikációjából március elsején eltűnne minden vonat és HÉV is. Ez az utazástervezést is csúnyán megbonyolítaná, de az is problémákat vetne fel, hogy jegyet nem lehetne ott vásárolni, csak a BKK járataira. Aki HÉV-vel utazik, az ezt igencsak megszenvedné, a MÁV-csoportnak ugyanis nincsenek a HÉV-vonalakon értékesítési pontjai, csak a BKK-nak.
És persze ha bármi gond lenne a közlekedéssel, és pótlásra volna szükség, az sokkal döcögősebb lenne. Most ugyanis ha a HÉV vagy bármelyik vasútvonal helyett pótlásra van szükség, akkor a BKK azonnal tudja küldeni a pótlóbuszait, ha viszont megszűnne a megállapodás, akkor a Volánbusznak kellene odaküldenie buszt.