Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az NGM összehasonlította a pénteki hazai üzemanyagárakat a nagyjából egyhetes régiós átlagárakkal, és azt találta, hogy a hazai árak túl magasak. A kormány újabb „beavatkozással” – praktikusan árstoppal – fenyegeti az üzemanyag-kereskedőket.
„A kormány felszólítja az üzemanyag-kereskedőket: az üzemanyagáraknak a szomszédos országok átlagára alatt kell lennie!” – kezdi közleményét a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
„Magyarországon a mai napon 95-ös oktánszámú benzint átlagosan 610 forintért, dízel üzemanyagot pedig átlagosan 629 forintért lehet literenként vásárolni. A Központi Statisztikai Hivatal ma közzétett adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, a gázolaj átlagára 611 forintot ért el. Mindez azt jelenti, hogy a ma a magyar családok többet kell fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai: a benzin 4 forinttal, a gázolaj 18 forinttal drágább” – írja az NGM.
A tárca által közölt számok azonban nem felelnek meg a valóságnak – mármint a KSH jelentésének. Abban ugyanis az áll, hogy
a benzin ára Magyarországon 606 forint, vagyis épp ugyanannyi, mint a környező országok átlagára. A gázolaj ára Magyarországon a KSH szerint 624 forint – csak 13 forinttal magasabb a környező országok átlagáránál, nem pedig 18-cal, ahogy a minisztérium állítja.
A különbség abban keresendő, hogy a tárca közleményében a „mai napon” (tehát pénteken) érvényes hazai árakról beszél. Miközben a KSH heti árakat közöl, nem pedig „napi” (pénteki) árakat.
A minisztériumi összehasonlítás különösen irracionális, adva, hogy a KSH az Európai Bizottság „Weekly Oil Bulletin” nevű ár-összehasonlító publikációjából dolgozik. Ennek adatfelvétele minden héten hétfőn van, sőt egyes országokban előző hét pénteken.
Magyarán
az NGM a mostani közleménye alapján azt várná el, hogy a pénteki magyarországi árak alacsonyabbak legyenek, mint a nagyjából egy héttel korábbi régiós átlagár.
Ez nyilvánvalóan nonszensz, pár nap alatt jelentősen változhatnak – változnak is – a kiskereskedelmi árak. Nem mellesleg
változnak a kiskereskedelmi árakat meghatározó mögöttes tényezők, a devizaárfolyamok, termékjegyzési árak, olajárak.
Egyébként az NGM minden pénteken közleményben emlékezik meg az üzemanyagárakról, korábban nem a pénteki aktuális hazai árakat hasonlították a KSH által közölt régiós árakhoz, hanem mindkét adat esetében a KSH-közlést követték.
Mindenesetre „a kormány felszólítja az üzemanyag-kereskedőket, hogy térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához és áraikat mérsékeljék a szomszédos országok átlagára alatti szintre. Ellenkező esetben a kormány továbbra is kész beavatkozni az üzemanyagpiacon” – helyezett kilátásba egy újabb árstopot a minisztérium.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.