szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Óriásit növekedett a német diszkontlánc, magasan a versenytársak fölött bővült a vállalat forgalma.

Magasan a Lidl vezeti a kiskereskedelmi láncok rangsorát, a cég árbevételét 14 százalékkal, 1611 milliárd forintra tudta növelni – derül ki a Trade Magazin önbevalláson alapuló rangsorából.

A közzétett lista szerint árbevételi alapon a Lidl a körülbelül 7500 milliárdos élelmiszer-kiskereskedelmi piac 21 százalékát tudhatja magáénak, második a SPAR 1112 milliárd forinttal, a harmadik a Tesco 913 milliárd forinttal. A számok alapján látszik, hogy a Lidl folyamatosan szakad el a versenytársaitól, 2024-ben már 500 milliárd forinttal ért el több bevételt, mint a második SPAR (2023-ban még csak 360 milliárddal).

Ami észrevehető, hogy a kormányzat folytonos beavatkozásai a kiskereskedelmi piacba a kisebb szereplőket ütötte meg jobban, a Reál és az Auchan árbevétele például csökkent 2023–2024 között.

A SPAR növekedése is átlag alatti, mindössze 5 százalékos, ami a 2023-as bővülésnek csupán harmada. A Tesco a toplista átlagos bővülése alatti növekedésével tartja a 3. helyét, de meg kell jegyezni, hogy ez az esetükben jónak mondható, hiszen 2023-ban az azt megelőző évhez képest negatív nullán állt bruttó forgalmának változása.

A fenti interaktív ábra alapján látszik, hogyan tört az élre a Lidl, és hogyan rendeződött át a szektor a diszkontáruházak javára. A 2010-es évek első felében ugyanis még a Tesco volt az abszolút piacvezető, ezt a Coop, a CBA és a SPAR követte. A Lidl 2020-ban lett piacvezető, de az Aldi és a Penny Market is jelentősen tudta növelni a súlyát a szektorban, bár a Coopot és a CBA-t nem tudták megelőzni.

A három német diszkontlánc piaci részesedése 2013-ban 16 százalék alatt volt, 2024-re azonban 38 százalékra emelkedett – írja az adatokat elemezve a Telex.

A Lidl 2024-ben először növelte piacrészét 20 százalék fölé, erre utoljára a Tesco volt képes 2013-ban, a brit hátterű láncnak jelenleg 12 százalékos a részesedése.

Az adózott eredményről a Trade toplistája nem tett említést, jelenleg annyit lehet tudni, hogy az Aldi 27 milliárdos, a SPAR közel 25 milliárdos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, míg a Penny Market 4,7 milliárdos, az Auchan 6,9 milliárdos nyereséget könyvelhetett el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!