Sok kisvállalkozó a 2022 előtti kedvező katát várta vissza, ezért számukra csalódás lehet, hogy több adót kell fizetni – írta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a kormány új tervéről. Azonban elismerik, hogy „költségvetési szempontból nehezen lenne fenntartható”, ha a 2022 előtti rendszert változtatás nélkül akarnák visszahozni. Ezért az, hogy sokkal többen választhatják az egyszerű adózást, mint eddig, viszont 50 helyett 100 ezer forint lesz az adó, egy olyan kompromisszum, amelyet a kamara el tud fogadni.
Egy olyan részlet van, amelyben az MKIK további változtatást látna indokoltnak: a kamara azt kéri, hogy a többletadó meghatározott része növelje a katás vállalkozó társadalombiztosítási-ellátási alapját. A vállalkozások közötti számlázás után fizetendő 15 százalékos többletteher ugyanis jelenleg nem növeli a társadalombiztosítási-ellátási alapot, márpedig az lenne arányos, hogy a magasabb befizetéshez magasabb nyugdíj- és pénzbeli egészségbiztosítási jogosultság is tartozzon – írták.
Pozitívumként említették, hogy a katás kisvállalkozók újra számlázhatnak vállalkozásoknak és más szervezeteknek, és szintén kedvezőnek értékelik a bevételi határ 22 millió forintra emelését.
Véleményt mondott a kamara a vagyonadóról is. Mint írták, célszerű lenne „világosan szétválasztani a fogyasztási és pénzügyi célú magánvagyont a gazdaságban működő vállalkozói tőkétől”. Ha a társasági részesedéseket évente vagyonadó terheli, az likviditási gondot okozhat, és forrást vonhat el a beruházásoktól és a munkahelyteremtéstől – vélik. Ezért azt kérik a kormánytól, hogy a tényleges magyarországi gazdasági tevékenységet szolgáló vállalkozói vagyon mentesüljön a vagyonadó alól.