Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha a sonkának a nyugati világban bármi köze lenne bármilyen ünnephez, ma mégis ez a húsvéti asztal főszereplője. Miért alakult ez így, és hogyan születtek meg a világ legjobb sonkái? Kis sódartörténet húsvét előtt, főzési jó tanácsokkal.","shortLead":"A kínaiak úgy tartják: a sonkát is ők találták fel. Egy dolgot azonban elrontottak: nem volt hozzá ünnepük. Nem mintha...","id":"20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec410a9e-e5ee-44c8-8522-3eb2176f65d4.jpg","index":0,"item":"37365c5e-f65e-4475-abee-1164ddfbdec3","keywords":null,"link":"/360/20250418_sonka-husvet-pac-so-fustoles","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"A sós vízbe pottyant disznótól az ünnepi asztalig: hogyan lett a húsvét főszereplője a sonka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Már 11 hónapja van előzetes letartóztatásban a korábbi miniszteri biztos. ","shortLead":"Már 11 hónapja van előzetes letartóztatásban a korábbi miniszteri biztos. ","id":"20250418_Ket-honappal-ismet-meghosszabbitottak-Suha-Gyorgy-volt-tiszteletbeli-konzul-letartoztatasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735.jpg","index":0,"item":"08d58a47-f50f-4734-aaf4-4dc46a038a61","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Ket-honappal-ismet-meghosszabbitottak-Suha-Gyorgy-volt-tiszteletbeli-konzul-letartoztatasat","timestamp":"2025. április. 18. 17:49","title":"Két hónappal ismét meghosszabbították Suha György volt tiszteletbeli konzul letartóztatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz elnök Szergej Koroljov szovjet rakétamérnökhöz hasonlította a világ leggazdagabb emberét.","shortLead":"Az orosz elnök Szergej Koroljov szovjet rakétamérnökhöz hasonlította a világ leggazdagabb emberét.","id":"20250417_oroszorszag-egyesult-allamok-vlagyimir-putyin-elon-musk-mars-misszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0.jpg","index":0,"item":"5d6691f5-4ea5-4779-b42d-9f3702d35e1c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_oroszorszag-egyesult-allamok-vlagyimir-putyin-elon-musk-mars-misszio","timestamp":"2025. április. 17. 10:07","title":"Putyin szerint ritkán születnek olyan emberek, mint Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","shortLead":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","id":"20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"bd309a20-c9b3-43ee-a1ce-7c6ff766bbae","keywords":null,"link":"/elet/20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","timestamp":"2025. április. 17. 14:31","title":"A Munkácsy-díjat nyert giccsfestő egy korábbi kötcsei piknikre a saját művét vitte ajándékba Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"804081b9-001e-4b5b-a1a9-07b1fe2fe8d0","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.","shortLead":"A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.","id":"20250417_uber-vezetesi-idokorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/804081b9-001e-4b5b-a1a9-07b1fe2fe8d0.jpg","index":0,"item":"32016dea-868f-4818-87ce-7f943d3a592d","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_uber-vezetesi-idokorlat","timestamp":"2025. április. 17. 11:12","title":"Az Uber vezetési időkorlátot vezet be Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek között is több a gyerek.","shortLead":"A sérültek között is több a gyerek.","id":"20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c.jpg","index":0,"item":"3467af35-9b25-43d4-90cb-2cd54d2d1098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","timestamp":"2025. április. 17. 11:24","title":"Három ember, köztük egy gyerek is meghalt az ukrajnai Dnyiprót ért orosz dróntámadásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79","c_author":"HVG","category":"360","description":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","shortLead":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","id":"20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79.jpg","index":0,"item":"39648aa2-fb5f-44ed-bcad-39a550262386","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","timestamp":"2025. április. 17. 12:15","title":"Új üzletággal hódít Magyarországon a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7","c_author":"Fetter Dóra - Szentirmai Áron - Tornyos Kata ","category":"elet","description":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző távokon benevez a Telekom Vivicittára. Felkészültek, majd hétvégén teljesítették is az általuk vállalt távot, teljesítményüket, fizikális állapotukat pedig a Telekom Egészség szolgáltatása segített kielemezni.","shortLead":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző...","id":"20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7.jpg","index":0,"item":"a9ddecc1-7669-4966-acb0-93c9904c3557","keywords":null,"link":"/elet/20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","timestamp":"2025. április. 17. 11:00","title":"Felfedeztük Budapest rejtett gyöngyszemeit, aztán lekopiztuk Szoboszlait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bono, az ír U2 együttes frontembere új márkát hoz létre négy multinacionális céggel. A RED termékek eladásából származó jövedelem egy részét a cégek az afrikai országokban az AIDS, malária és tuberkolózis elleni küzdelemre fordítják. A legtrendibb és legdrágább márkák úgy látszik, beemelik kommunikációjukba a legrászorultabbak segítését. Forradalmi változás előszele a konzumkultúrában? Vagy ellenkezőleg: ízléstelen marketingfogás?
A Converse, a Global Fund, az Amex, az Armani, a Gap és a Red vezetői Bonóval. Felmutatják a pirosat.
Bono — polgári nevén Paul David Hewson — a U2 zenekar frontembereként a kilencvenes évek óta próbál közvetíteni az elit világ, a politika és szegény tömegek között. Harmadik világbeli afrikai országok adósságainak elengedéséért kampányolt, 2002-ben megalapította a DATA nevű szervezetet (Debt, AIDS, Trade in Africa: Adósság, AIDS, Kereskedelem Afriká-ban), és számos egyéb megmozduláshoz adta nevét. Fellépett a tavalyi Live8 globalizációkritikus és a szegénység elleni küzdelmet hirdető koncertsorozaton, amelyet a skóciai Gleneaglesben július 3-án megrendezett G8 csúcstalálkozó előestéjén rendeztek.
Afrika nagybácsija: a RED
Az időzítés most is tökéletes. A gesztus – ha úgy tetszik a performansz – a RED weboldalán is látható: a globalizációkritikus csoportok által annyit bírált Világgazdasági Fórum január 26-i davosi (Svájc) ülésén Bono és Bobby Shriver, a DATA szervezet elnöke bejelentették a RED márka létrejöttét. A RED marketing szemérmetlenül használja azt a színt, amelyet épp a nagy márkák boltjainak kirakatait bezúzó, Che Guevara pólós, újbalos fiatalok hordanak. Ám Bonóék értelmezésében a divatipar más értelmet társít a vöröshöz. Amint a GAP, az Armani, az American Express és a Converse együttműködésében létrejött márka kitalálói kifejtik: a vörös az élet, a vér és a szerelem színe, ezenkívül az angol kifejezés egyfajta nyelvi játékosságot sugall, a red alapköve azoknak az érzelmeknek, amelyeket kifejezetten — és mesterségesen — a RED brandhez társítottak, úgymint inspiráció, inspirált (inspired), vágyott (desired), csodált (admired) vagy elvárt, megkívánt (recquired).
Mit csinál a Global Fund?
Az alapítvány 2002-ben Kofi Annan ENSZ-főtitkár támogatásával, nemzetközi összefogással — a magántőke és civil szektor együttműködésével — jött létre, a harmadik világbeli országokat fenyegető szegénység és betegségek ellen. Afrikában, ahol 25 millió HIV-fertőzött él — ebből kétmillió gyermek — évente egymillió emberéletet követel a malária vagy az éhezés, kétmillióan pedig az AIDS-nek esnek áldozatul. A Global Fund eddig 350 megelőző- és felvilágosító programra négy és fél milliárd dollárt költött, a világ 130 országában. Fedezték 384 ezer HIV-fertőzött és AIDS-beteg kezelését, hozzávetőlegesen egymillió maláriában szenvedő és ugyanennyi TBC-s beteg ellátását, emellett több mint hétmillió családot láttak el a malária leküzdéséhez szükséges eszközökkel: védőhálókkal, rovarirtószerekkel és gyógyszerekkel.
A bejelentés szerint a közös márkajelzést viselő termékek piacra dobása állandó bevételi forrást biztosít az afrikai országok megsegítésére 2002-ben létrehozott alapítvány, a Global Fund számára. Csakhogy: mi itt a valódi üzenet? És ki lesz vevő rá?
A termékek eladásából származó bevételnek ugyanis csak egy része jut az alapítvány kasszájába, s kérdéses, mekkora része. Az American Expresst leszámítva erről egyik cég - valamint Bono - sem beszél. A legnagyobb amerikai hitelintézet tavasszal hozza forgalomba a RED3-hitelkártyát, amellyel a potenciális vásárlók asszimilálódhatnak a RED-közösségbe.
„The easy way to do the RED thing” — mondja a szlogen, utalva arra, hogy a költéssel automatikusan adakozunk, „jó dolgot” is teszünk. Aki tehát fogyaszt, egyben az AIDS elleni küzdelem sikeréért tesz. És persze a cég virágzásáért. Minden egyes RED3 kártyás fizetés után az összeg 1 százaléka megy a Global Fund javára. Abban az esetben, ha a kártyatulajdonos költései meghaladnak egy limitet (5000 fontot, kb. 8000 dollárt), ez 1,2 százalékra emelkedik. Annyira nem mérnek bőkezűen az Amex-nél s ez azért figyelemreméltó, mert a Global Fund bevételének eddig is csak 1 százaléka származott a magánszektorból.
A kártya-akcióval egyidőben RED-logóval ellátott divatcikkek kerülnek a boltokba. A jobbára méregdrága holmikat forgalmazó Emporio Armani koprodukciós terméke — amelyet számos kiegészítő: ékszer, parfüm követ majd — az a RED-emblémával díszített fémkeretes napszemüveg, amelyet Bono viselt a U2 2005-ös világkörüli turnéján.
Egyedi tervezésű, Afrikában előállított, vintage-stílusú férfi és női pólóval gyarapítja a RED-termékskálát a GAP is, amely 3000 üzletet működtet szerte a világon. A Converse pedig, amely a XX. század elején vászon sportcipőkkel indult Amerikában, s az egyszerű holmikkal a nagy sport-brandek megjelenésekor valamiféle alternatív viszonyulást jelentett — most már aligha, hiszen a Nike része — márciusban a Chuck Taylor All Star fantázianevű surranó speciális, neonszínekben játszó, az afrikai kultúra motívumait felvonultató RED-változatával rukkol elő.
Az afrikai ihletettség és a cipők, pólók afrikai előállításának csak az a szépséghibája, hogy a GAP és a NIKE évek óta egyaránt célpontja a gyermekmunkát, a munkások kizsákmányolását és a környezeti értékek semmibevételét ellenző bojkottoknak.
Tudatos eladók, tudatos vásárlók (Oldaltörés)
Bobby Shriver, a vörös cuccok bevezetéséért felelős RED-CEO, és az ötletgazda, Bono egyaránt úgy fogalmazott, hogy az új brand térhódításával a cégek lehetőséget kapnak arra, hogy gyarapítsák vevőkörüket, miközben a Global Fund-ot támogatják. A marketingfogás körülbelül így néz ki: a jótékonykodás cool, vagyis jófejség lesz a vevő oldalán, az eladóén pedig közvetlenül kifizetődő és imázsépítő. A divatcikkbe épített adakozás éppen azt használja ki, hogy a márkahű vásárló úgyis megveszi, amit kedvenc brandje kihoz. Mégiscsak tettenérhető itt egy gondolkodásbeli váltás: a konzumkultúra követése hirtelen progresszív cselekedet lesz. Bonoék a brandek sugallta életformába oltják bele a „világjobbító” cselekvés vírusát, a hű és tehetős vásárló, aki tűzön-vízen át követi a brandet és RED cuccokat vesz, akaratlanul is jótékonykodni kezd. Teheti persze mindezt tudatosan is, mert elérte a márka mögé rejtett üzenet. Aki pedig eddig „ethical consumer” volt, s gyanakodott a divatvilág nagymoguljaira, most talán megenyhül, mert „lám, milyen jó fejek” és lelkiismeret-furdalás nélkül költekezik.
A tengerentúlon és Angliában a tudatos vásárlásnak kultusza lett. A tudatos vásárló mindenekelőtt tájékozódik arról, hogy a termék, amelyet kosarába tesz, amellett, hogy számára elfogadható minőségű, megfelel-e azoknak az ígéreteknek — környezeti és társadalmi hatások szempontjából —, amelyekkel egy adott cég eladja őket (környezetbarát, egészséges stb.). Számára nem mindegy, hogy pólóját ázsiai bevándorlók varrták-e egy illegális üzemben napi pár dolláros munkabérért — számos vállalat, például a Nike, a GAP, az Adidas vagy a Puma fején a vád, hogy olyan üzemekkel dolgoztat Ázsiában, ahol gyerekek, fiatal lányok robotolnak —, vagy mesteremberek tervezték és készítették, az első öltéstől az utolsóig. A fogyasztási szokásokat vizsgáló, brit Future Laboratory4 szervezet felméréséből kiderült, hogy a tudatos vásárlók száma Nagy-Britanniában másfél millió körül mozog, 2009-ig pedig elérheti a négymilliót.
Beszélhetünk-e tudatos vásárlói magatartásról hazánkban? Ujhelyi Katalin, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa kérdésünkre diplomatikusan csak annyit mond, hogy felméréseik szerint Magyarországon egyre nő azoknak a száma, akiknek egyaránt fontos egy adott termék ára és minősége, legyen szó ruhaneműről vagy élelmiszerről (megugrott a kereslet a bio-élelmiszerek és a lokális termékek iránt), valamint ezek egészségre és környezetre gyakorolt hatása.
Provinciális piacok
Amíg tőlünk nyugatabbra a vásárlók „jó dolgukban” akár jótékonykodhatnak is, nálunk egyelőre nemigen lehet választani a vásárlói stratégiák között. Jellemző a közép-kelet európai- és így a magyar textilpiacot uraló viszonyokra, hogy a tömegízlés igényeit kielégítő vállalatok és a hazai átlagkereset alakulása a világ vezető divatcégeit egyelőre távol tartják a mi plázáinktól és bevásárló utcáinktól. Itthon viszonylag szűk réteg igényli az elit-divatholmikat, így tömeges kereslet hiányában Magyarországon nincsenek Armani vagy GAP-store-ok, mitöbb, e cégeknek magyar nyelvű honlapjaik sincsenek. Sportruházat viszont van minálunk dögivel, a szabadidőruhás életérzést már másfél évtizede boldogan vásároljuk. Ám a Converse és Nike termékek magyarországi forgalmazójánál nem tudtak felvilágosítást adni az új márkanévvel jelzett termékek bevezetéséről, sem a beharangozó kampány jellegéről és várható időpontjáról. Meglehet, mi itt egyelőre nem vagyunk célcsoport; megsegítendők már nem, megsegítők pedig még nem. Jó ideig.
Nem ártott a legismertebb vállalati márkáknak az Enron, a WorldCom és a Parmalat botránya – derül ki a Financial Times (FT) és a PricewaterhouseCoopers (PwC) által a legmegbecsültebb nemzetközi vállalatokról készített rangsorból. Itthon az élelmiszereket és porcelánt gyártó cégek presztízse a legnagyobb.
Az ötlet pofonegyszerű: vezessünk be egy antimárkát, egy brand nélküli brandet. A környezet- és emberbarát tornacipők gyártói borsot törnének a nagy sportmárkák orra alá. Se védjegy, se tömegtermelés, se profit?
"A gépek elkopnak. Az autók rozsdásodnak. Az emberek meghalnak. A márkák azonban továbbélnek." Ezt a gondolatot egy élelmiszeripari cég igazgatójának szájából idézi a magyarul most megjelent No Logo című könyv. Tele van provokatív kijelentésekkel, mégsem ettől ingerel vitára.
A BusinessWeek amerikai üzleti magazin közzétette a világ legértékesebb márkáinak rangsorát, amelyből kiderül, hogy a legnagyobb presztízsnek örvendő brandek elsősorban a technológiai szektorban vannak.
Egyre több futballsztár csuklóján látható az antirasszista Stand Up Speak Up kampány fekete-fehér karperece. A stadionok huhogói elleni akciót a Nike karolta fel. Éppen az a cég, amely tucatnyi szervezet szerint felelős a fejlődő országokban embertelen munkafeltételekkel alkalmazott dolgozók sorsáért.
A márkatudatosság és a márkahűség erősítése érdekében az idén hatodik alkalommal indított kampányt a Magyar Márkaszövetség; a mintegy 300 millió forintos költségvetésű kampány tíz jól ismert, márkás terméket sorakoztat fel 2400 óriásplakáton és sajtóhirdetésekben.
Tavaly a legnagyobb értéknövekedést az eBay internetes aukciós portál, a HSBC pénzintézet, a Samsung elektronikai konszern, az Apple számítógép gyár és az UBS bankház érte el.