szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha igen, akkor íme néhány füles, azaz információ, tipp! Füles; egy új Woody Allen film a mozikban! Chic Corea klasszikust játszik Pesten és Debrecenben! Kortárs orosz művészet a Knollban! Mi (volt) ez? - konferencia 1956 idei megünnepléséről. Tar Sándor-est a Merlinben! Csehov-premier Miskolcon! Egy izgalmas Mozart bemutató a MÜPÁ-ban! És még sok minden más, ajánlatok a hvg.hu-tól!

Zsurnaliszták
Füles

A nyomozás titokzatos tárgya.
Scarlett Johansson és Woody Allen
Nincs jobb, mint egy álomos-ólmos szombat délutánon beülni egy Woody Allen-filmre és utána egy kávézóba. Nagy- (és kis)városi magány ellen  lejobb orvosság. Az év végére levezetésként itt egy Woody Allen-premier a mozikban!

Az elhunyt angol újságírót, Joe Strombelt (McShane) éppen gyászolják kollégái, nem sejtve, hogy a szerencsétlen zsurnaliszta félúton ragadt élet és halál között. Joe-nak ugyanis még küldetése van: le kell lepleznie a Londonban garázdálkodó rejtélyes tarot kártyás gyilkost. De hogyan is tehetné ezt, ha fizikailag már nem is létezik? Itt jön a képbe Sondra Pransky (Johansson), a nagyon is élő amerikai egyetemista lány, aki újságírást tanul, s londoni barátait érkezett meglátogatni. Egy másik amerikai, a bűvész Sid Waterman (Allen) előadását nézve meghökkenve veszi észre, hogy egyedül ő képes látni és hallani Joe-t. A félig-meddig néhai zsurnaliszta élete fülesét adja a céltudatos lánynak, aki egyből a sztori után veti magát, veszélyes kalandja során pedig Sid lesz segítőtársa. A nyomozás Sondrát egy jólfésült angol arisztokrata (Jackman) karjaiba vezeti, s a lány azt hiszi, élete nagy románca vette kezdetét. Szép lassan azonban egyre erősödik benne a gyanú, hogy új szerelme talán maga az egyre inkább veszélyessé váló nyomozás tárgya.

Scoop - angol-amerikai vígjáték, 96 perc, 2006; r.: Woody Allen


Idén se ússzuk meg..?
Kiskarácsony mindenáron

Pihepuha.
Matthew Broderick, Danny De Vito
Közeledik a  karácsony, szezonja van ismét a vicces családi vígjátékoknak. Íme Hollywood és a fenyőünnep kereszteződése, amely felülírja közép-európai tradícióinkat? Nézze, aki bírja az ilyesmit.

A karácsony a szeretet ünnepe, de nem zárja ki a veszekedést. Sem a cselvetést, az árulást, és a ravasz kitolást. Egy kisváros büszke polgára (Danny DeVito) elhatározza, az idén olyan boldog karácsonyt szervez, hogy még az űrben is tudjanak róla. Annyi kis fényes villanykörtével akarja feldíszíteni házát, hogy a marslakók is jól lássák. Szomszédját (Matthew Broderick), aki egyébként maga is jóravaló, rendes polgár ez a terv rettentően bőszíti és mindenképpen meg akarja akadályozni. A frontvonalak egyértelműek, a lövészárkokat kiásták. Két elvetemült családapa mindenre kész, hogy pokollá tegye a szomszédja életét. Kellemes ünnepeket!

Deck the Halls - amerikai családi vígjáték, 107 perc, 2006; r.:John Whitesell

A fákat kivágják, ugye?
Cseresznyéskert Miskolcon

Csehov a Cseresznyéskertet (vagy ahogy eredeti címe mondja, a Meggyeskertet), akár  több más darabját is, komédiának tartotta, s ezért elégedetlen volt a bemutatóra készülő Művész Színház vezetőinek értelmezésével. Velük ellentétben Gorkij már akkoriban felismerte Csehov szándékát: "Anton Pavlovics - úgy vélem - teljesen újfajta darabot teremtett: a lírai komédiát. Amikor elegáns darabjait drámának játsszák, ettől elnehezednek és megrongálódnak." A Cseresznyéskert 1904-es moszkvai premiere óta a legtöbbet játszott Csehov-darabok egyike: a Ranyevszkaja elárverezésre váró birtokán játszódó "történet" ma is ugyanúgy aktuális, mint száz évvel ezelőtt. "Könnyen abba a hibába eshetünk, hogy naturalista drámaírónak tekintjük Csehovot" - írta korunk egyik legnagyobb rendezője, Peter Brook. - "Csehov soha nem egyszerűen az élet egy szeletéről beszél - orvos volt, aki rendkívüli érzékenységgel, óvatosan fejtette le az életről annak ezernyi finom rétegét."

Nov.30 - dec. 7; minden este 19.00; r.: Radoslav Milenkovic


Gate-keepers, Mi volt ez?, Tar (Oldaltörés)



Provokatív és vonzó, de (még) nem trendi
Gate-keepers: kortárs orosz művészet

Jaznoje.
Az OBSCHEE VZDRAGIVANIE
munkája
Hajlamosak vagyunk kulturális perifériának tekinteni azon területeket, amelyk tőlünk keletebbre húzódnak. Nos, ez igen veszélyes tévedés! Oroszország sosem volt periféria, még a tökéletes izoláció évtizedeiben sem.

A kortárs orosz kultúra pedig pláne elképesztően izgalmas világ. Íme egy alapos betekintés a mai legfrissebb orosz képzőművészetbe!   A kiállítás kurátora így ír:
A 90-es évek elején Oroszországban mindössze két tábor létezett, a konceptualisták és a tradicionalisták (hagyományos festők), akiket az intolerancia áttörhetetlen fala választott el. Ez a fal most leomlott, felszinre került a közös alap, amelyen tradicionalisták és konceptualisták, pop-artosok és szürrealisták, divatfotósok és baloldali radikálisok, absztrakcionisták és designerek együtt léteznek

A „Gate-keepers” című kiállitás az elmúlt öt év időszakában az orosz kortárs képzőművészet azon irányait kísérli meg leltárba venni, amelyek kétségtelen művészi potenciáljuk ellenére nem váltak drága „glamour-trend”-ekké. Egy olyan metaforán keresztül vizsgáljuk a témát, amelynek elemei a modernizáció- és a média-teória aktuális elméleteihez kapcsolódnak. Mindkettö a mai Oroszország közéleti vitáinak és politikájának meghatározó témája.
A „hirkapuörzö” a média-teóriában olyan intézményekre, poziciókra vonatkozik, amelyek azon a határvonalon helyezkednek el, ahol az információ (az újdonság) találkozik a közönséggel. Mindez elméletileg a nyugati társadalom kánonjának megfelelöen müködik, miszerint „a társadalomnak joga van az információhoz“.

Elena Kovylina
Dmitry Alexandrovich Prigov
Kirill Chelushkin
Anatoly Osmolovsky
Sergey Shekhosvtsov
Natalia Turnova
az OBSCHEE VZDRAGIVANIE csoport

kurátor: Konstantin Bokhorov

KNOLL galéria; Bp. VI. Liszt F. tér 10.


A hvg.hu tippje!
Mi (volt) ez?

Gyorskonferencia a forradalom ötvenedik évfordulójának megemlékezéseiről

Az Open Society Archives (www.archivum.ws), a Budapesti Könyvszemlével (http://buksz.c3.hu) közösen 2006. december 1-én gyorskonferenciát rendez “Mi (volt) ez?” címmel, az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulójának eseményeiről. A gyorskonferencia 1956 és 2006 kapcsolatát, a megemlékezéseket, az emlékezés műveit, az emlékműveket, a forradalom kulturális, ideológiai nyomait, hatásait elemezi. A gyorskonferencia szervezői a megemlékezések közvetlen politikai következményeinek értelmezésével nem szándékoznak foglalkozni, bár az ötvenedik évforduló eseményeit nehéz megérteni az aktuális politikai helyzet elemzése nélkül.

Az előadók nem teljes listája: Báron György, Boros Géza, Enyedi Ildikó, Gyáni Gábor, György Péter, Kende Péter, Komoróczy Géza, Kornis Mihály, Ludassy Mária, Mink András, Örkény Antal, Rainer M. János, Radnóti Sándor, Rév István, Révész Sándor, Sükösd Miklós, Ungváry Rudolf, Varga László.

A konferenciára 2006. december 1-én 9-18 óra között kerül sor az OSA Archívumban Bp; V. Arany János utca 32.



Lassú teher
Ex Symposion; Tar Sándor emlékszám

Tar Sándor életének végén sok vita övezte személyét -főként előbb titkolt, majd megvallott, tragikus ügynök múltja miatt. valamiben azonban mindenki egytértett: a történtek az írói életmű tekintélyét nem kezdték ki. Jelentős író távozott vele. A feledés ellen az Ex Symposion című folyóirat emlékszámot szentelt neki.

A Litera.hu, a Merlin Színház és a Tilos Rádió közös irodalmi sorozatának első estje december 2-án az EX Symposion folyóirat Tar Sándor számának bemutatója köré épül. Az audio-vizuális estsorozatnak az ősszel rekonstruált Merlin ad helyet. A lap Tar Sándor műveiről, azok fogadtatásáról, s a szerző ügynökmúltja körül az Élet és Irodalom hasábjain 1999-ben lezajlott vitáról si bőségesen beszámol.

 Dec. 2; 19.00; Merlin - Bp, V., Gerlóczy utca 4.


Afro Celt, Mozart, Chic Corea (Oldaltörés)



Brit és afrikai mix
Afro Celt Sound System


A britanniai bázisú, fúziós etno - popot kínáló Afro Celt Sound System idén a Sziget Világzenei Színpadán is fellépett. Az angol Afro Celt Sound Systemet létrehozó Simon Emerson Baaba Maal producereként kapott arra a teóriára, hogy a kelták Afrikából érkeztek Írországba. Ennek a felfedezésnek a "leleteként" látott napvilágot 1996-os Volume 1: Sound Magic albumuk, a kilencvenes évek egyik legizgalmasabb fúziós projektje. Zenéjük alapja ír-kelta és afrikai hatások (nigériai és kenyai zenészek is megfordultak a bandában, ősi hangszereiket beépítve a hangzásba), melyet a sampler-elektronika hozott össze. Olyan sztárokat sikerült megnyerniük lemezeiken való közreműködésre, mint Peter Gabriel, Robert Plant vagy Sinéad O'Connor.

december 2., 20:00; Budapest - Jövő Háza Teátrum
december 3., 19:00; Debrecen-
 Kölcsey Konferencia Központ 

Rekonstruált töredék
Michael Haydn: Requiem (1771)
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem, K. 626 (1791) - Richard Maunder rekonstrukciójának magyarországi bemutatója


Talán nincs a zenetörténetnek még egy olyan enigmatikus darabja, mint Mozart Requiemje. Sokáig találgatások tárgya volt a halotti mise titokzatos megrendelőjének kiléte. A Mozart halála miatt félbemaradt Requiem-töredékre hányatott sors várt. Az özvegyen maradt Constanze Mozartnak egyrészt nyilvánvalóan az volt az anyagi érdeke, hogy a mű minél nagyobb hányadáról bizonyítsa be: férje műve; másrészt előadható állapotba kellett hozatnia a kompozíciót. A mű kiegészítésére a zeneszerző két tanítványát, Joseph Eyblert, illetve Franz Xaver Süssmayrt kérte fel. Utóbbi be is fejezte a Requiemet – a mű ebben a formában mindmáig jól ismert. Süssmayr munkája kezdettől fogva sok kritikát kapott, ennek ellenére csak 1972-ben történt meg az első kísérlet egy új változat elkészítésére. Franz Beyer e munkája csupán a hangszerelést érintette.

Richard Maunder zenetörténész azonban továbbment: többek között kihagyta a Süssmayr által írt tételeket, módosította a hangszerelést, és egyes részeket – például a Lacrymosát – alaposan átdolgozott. Ez a rendkívül érdekes, régi-új kompozíció hangzik fel most először Magyarországon.

A Purcell kórus és az Orfeo Zenekar hangversenye
Közreműködik: Zádori Mária, Németh Judit, Kálmán László és Kovács István - ének; vezényel: Vashegyi György


MÜPA; Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, dec.2. 

 

Kedvence Bartók...
Chick Corea

Az 1941-ben született és gyermekéveiben klasszikus zenei képzésben részesült zongorista sokak szerint az utóbbi három és fél évtized egyik legnagyobb hatású jazzmuzsikusa. Noha az 1990-es évek közepétől készített klasszikus lemezeket is. 1996-ban Bobby McFerrin énekével és vezényletével a Saint Paul Chamber Orchestra közreműködésével vették fel a még az évben megjelent „The Mozart Sessions” című CD-t. Aztán Corea 1999-re megkomponálta első zongoraversenyét (Chick Corea Piano Concerto #1), amit a London Philharmonic Orchestra-val vett lemezre. A Mozart év alkalmából Bécs városa felkérte egy újabb zongoraverseny (Chick Corea Piano Concerto #2) megkomponálására, amit az idei un. „In the Spirit of Mozart” turné első állomásán a bécsi Operaházban mutattak be. A turné egyik állomásán július 10-én Dortmund-ban átadták neki a European Classical Piano Award-ot. Ez egy életmű díj, amit előtte olyan kiválóságok kaptak, mint pl. Daniel Barenboim és Alfred Brendel. Corea az első jazz zongorista, aki ezt a nagy presztizsű díjat megkapta.

Kedvenc zeneszerzője Bartók Béla, s a december 6-i és 8-i koncert több szempontból is egyedülálló. Egyrészt nem egy európai turné egyik állomásaként jön létre, hanem a művész csak ezekre a hangversenyekre utazik át Floridából. Másrészt ezen az esten az első részben Mozart darabokat ad elő a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar közreműködésével és Héja Domonkos vezényletével, míg a második részben Bartók ihlette saját jazz műveket játszik szólóban.

december 6, 19.00 - Budapest Kongresszusi Központ
december 8, 19.00 - Debrecen, Kölcsey Központ

Weeseltoft, Hortobágyi, Cradle Of Filth (Oldaltörés)



Nu (jazz) pagagyí!
Bugge Wesseltoft Jazzland Community


A Cinematique Orchestra ugyan lemondta fellépést a Trafóban, de az est másik szereőlője nagyon is itt lesz! A zongorista Bugge Wesseltoft nevének említése nélkül nemigen beszélhetünk Nu Jazz-ről és Future Jazz-ről. A kilencvenes évek elején még az ECM kiadó lemezein szerepel Jan Garbarek, Arild Andersen, Terje Rypdal és Sidesel Endresen oldalán, azonban felfedezve az elektronikus tánczenékben rejlő progresszivitást, elfordul a nordikus jazz-tradíciótól. 1995-ben saját kiadót alapít Jazzland Records néven és kiadja a New Conception of Jazz című lemezét. Ez nem csak az azonnal besöpört Grammy díj miatt szólt nagyot: az új hangzás igen sok követőre talált és azóta is hivatkozási alapul szolgál a műfaj később feltűnt sztárjai számára.

Nov. 29 - Trafó; Bp. Tűzoltó u.



Világ, zene
Hortobágyi László & Gáyan Uttejak Orchestra


Hortobágyi László az egyik legizgalmasabb hazai - hogy is nevezzük? - zenekreátor. Számos zenei jelzővel illették már Hortobágyi László, és az általa létrehozott, illetve feltámasztott Gáyan Uttejak Orchestra műveit, de a legtalálóbb talán a XXI. századi kamarazene fogalma lenne. Egy olyan zenéé, amely az Európán kívüli magas kultúrák zenei hagyományait ötvözi egy lehetséges, de eddig meg nem valósult igazi világzene megteremtésének céljával.

Az együttes futurisztikus zenei kompozíciói - több mint 50 kiadott lemez - különböző nemzetközi és magyar kiadók gondozásában kerültek publikálásra. Számtalan díjat nyertek már itthon és világszerte (Spanyolország, Franciaország stb.) egyaránt. Előadásaikon a tradicionális hindu-mohamedán és a klasszikus észak-indiai zenei világok eredeti hangszereléssel és élő elektronikai vezérléssel, érdekes hangszintézisben szólalnak meg. Miután pár évvel ezelőtt megszakadt munkakapcsolatuk a Suns of Arqua zenekarral, Hortobágyi László az elmúlt éveket a Gáyan Uttejak Society újjászervezésével töltötte, melynek reinkarnációja hosszú idő után, az Intro Fesztivál nyitókoncertjeként mutatkozik be először.

Nov. 30; Jövő Háza Teátrum; Millenáris


Mocsokbölcső
Cradle Of Filth


Cradle Of Filth
Csúnya és finom
A súlyosságok kedvelői számára aranyozhatja be az év végét az 1991-ben alakult Cradle Of Filth budapesti bulija. A cudar külsejű bandának sikerült elérnie azt, amit korábban lehetetlennek tartottak: a brit zenekar a fémzene egyik legextrémebb válfaját, a black metalt képviselve vált világszerte ismertté, s munkásságával új, szélesebb nyilvánosságot adott e földalatti muzsikának. Igaz ez annak ellenére is, hogy a műfaj "ortodox" hallgatói mindig is tagadták a brit csapat hitelességét, az együttes pedig nem egyszer hangsúlyozta, hogy zenéjük nem is kíván leragadni a hagyományos fekete fémnél.

A Cradle Of Filth októberben megjelent lemezét mutatja be a Petőfi Csarnokban, november 30-án. A turné vendégeként a bőrszerkós extrém metal legújabb nagyágyúja, a svéd Deathstars is érkezik, hogy régóta várt első magyarországi fellépését prezentálja, és szerepel egy hazai gárda, a Sin Of Kain is. Előre; könyörtelenül!

Nov 30; Petőfi Csarnok

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!