Luc Besson búcsúzni készül
Luc Besson legújabb filmjével, az Arthur és a villangókkal kívánja befejezni rendezői pályafutását, bár ha "beleszeret" egy forgatókönyvbe, lehet, hogy meggondolja magát. A francia filmrendező-producer erről Budapesten beszélt az animációs filmet bemutató szerdai sajtótájékoztatón.
"Az ember veszít valamit harminc év után - félek attól, hogy mindig magamat ismételjem. Túlságosan tisztelem a nézőt, a filmet és saját magamat. Sohasem fogok csak azért filmet csinálni, hogy a nevemet felhasználjam. Saját magam legjavát szeretném adni, és most úgy érzem, hogy kezdek fáradni" - fogalmazott Luc Besson, aki azért azt bevallotta, hogy az Arthur és a villangók második részét még szeretné megcsinálni.
A Metró, A nagy kékség, a Nikita, Az ötödik elem és a Leon, a profi rendezője megjegyezte: ha az évszakok váltakozásához hasonlítja pályáját, akkor most az ősznél tart. Ezzel magyarázta azt a stílusváltást is, amelyet az Arthur és a villangók jelent. Mint mondta, amikor az ember fiatal, szeretne bizonyítani az idősebbeknek, és amikor idősödik, közeledik a karrier vége, akkor valami kedvesség lesz úrrá rajta, hátrafordul, a fiatalokhoz szól.
A 47 éves rendező-forgatókönyvíró az Arthur és a villangókban saját mesekönyvét filmesítette meg. A főhős eltűnt nagyapja után kutatva jut el a titokzatos és mindaddig kitalációnak hitt villangók birodalmába. A kisfiúnak nem csak a villangókon kell segítenie, a tét odahaza is nagy: meg kell menteni a családi házat az elárverezéstől, ebben pedig sokat segíthet a villangók földjén sejtett mesés kincs.
Luc Besson öt évvel ezelőtt kezdte írni az Arthur és a villangók című könyvet. Egy rajzoló barátja, Patrice Garcia, akivel 1992-ben dolgozott együtt az Ötödik elem című filmjén, megrajzolta Arthurt, és azzal kereste meg, hogy kisfilmsorozatot csinálna belőle egy tévécsatornának.
"Teljesen beleszerettem Arthurba. Megkérdeztem Patrice-tól, hogy nem akar-e egy játékfilmet csinálni. Társultunk, és először egy egyperces filmet készítettünk, hogy lássuk, technikailag megoldható-e az a kihívás, amelyet az élőszereplők és a 3D-s technológia kombinációja jelent" - mesélte a francia filmrendező. Akkor jónak számított az eredmény, ma már nem az – tette hozzá. Végül is tizenegyezer rajz született, négyezer jelenetet forgattak le élőszereplőkkel, és háromszáz animátor rakta össze a filmet két és fél év alatt.
A film készítésének folyamatáról a rendező elmondta: leírta a figurák külső és belső tulajdonságait, és a rajzolói csapat ezek alapján látott munkának. Majd az így született rengeteg ötletből együtt választották ki a legjobbat. "Arthur félig olyan mint én, az egyik bőröndbe beletettem az emlékeimet, a maradék pedig a képzelet" - tette hozzá.
A történet egyik főszereplője Mia Farrow, az animációs figurák ismert popsztárok, például David Bowie, Madonna és Snoop Dogg hangján szólalnak meg. Minél nagyobb személyiségekről van szó, annál könnyebb velük dolgozni, nagyon jól tudják alakítani a hangjukat, és sok ötletük van - jegyezte meg Luc Besson.
A rendező hangsúlyozta, hogy olyan filmet akart csinálni, amit a nézők és a készítők egyaránt szeretnek. Ugyanakkor kiemelte: fontos az is, hogy miből finanszírozzák. Hozzátette: még neki is nehéz pénzt szerezni az alkotásaihoz. Az Arthur és a villangók költségvetése 65 millió euró volt, az első két évet saját maguknak kellett finanszírozniuk. Ezután már volt a kezükben elég anyag ahhoz, hogy a nemzetközi befektetők is bizalmat szavazzanak a filmnek.
Luc Besson azt mondta, mind a tíz filmjét szereti, de rendezőként a három legutóbbi alkotására - az Arthur és a villangókra, az Angel-A-ra és a Jeanne d'Arc - Az Orléans-i szűzre - a legbüszkébb.
Az Arthur és a villangók december 28-tól látható a magyar mozikban.
A rendezővel készült interjúnk hamarosan olvasható a hvg.hu kultúra rovatában.