szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Alapos válogatást közlünk a héten: beindult az év, egyre nagyobb a programdömping! Keres Emil és Földi Teri egy nyugdíjasokról szóló krimiben! Rize: tánctéboly Los Angeles utcáin. Marozsán Erika szakítós dalai! Folyékony kristályok: hip-hop svindli! Napos és borús: új filmes hullám Szlovákiából! Előrejelzés a későbbiekre is: Pop, tárgyak, satöbbi; Megetetett társadalom, színház a pesti Harlemben! És ez még nem minden… Ajánlatok a hvg.hu-tól!

14. havi
Konyec

Konyec
A nyugdíjasok beindulnak
Mindig öröm egy-egy új magyar film bemutatója. Pláne, ha egy izgalmas műfajban utazik a hazai alkotó, s ráadásul nagyszerű hazai színészeket fedez fel (újra) a filmjében! Rohonyi Gábor kitűnő filmes és hosszú szakmai előélete van, csinált már mindent, amit ebben a műfajban lehet; de főként videoklipeket. Hogy mit tud a Konyec? A szót leginkább filmek végén szoktuk volt látni. Hát, most innen indulunk...

Valóban véget ér az élet 70 év után? Van két ember egy külvárosi lakótelepen, akiknek akkor kezdődik igazán. Kis Emil (Keres Emil) és Felleghy Hédi (Földi Teri) szerelme valahol fél évszázaddal ezelőtt kezdődött, és az eltelt ötven év épp elég volt arra, hogy ez a két ember minden pofont megkapjon a sorstól.

Így hát Emil egy szép napon kisétál a lakótelepi másfélszobásból a felesége nélkül, bepattan Szélmadárnak nevezett Csajkájába, hogy az első útjába kerülő postafiókot kirámolja. És...nem egyszeri alkalomról van szó...

Az elkövetők gépkocsija.
Öregkorunk legszebb nyara
A következő benzinkútrablásra már a vidéki nyomozópáros, a rendőrtalentum Ági (Schell Judit) és a forrófejű Andor (Schmied Zoltán) is felfigyel. Az egyébként együtt élő rendőrök munkáját beárnyékolja az a tény, hogy Andor egy legénybúcsún intim közelségbe került egy örömlánnyal.

Hédi csatlakozik Emilhez, hogy együtt vágjanak neki az útnak. Annak az útnak, amelyen néhány nap alatt bepótolhatnak valamit elvesztegetett, néma életükből. Megálmodott életük valóságos vágyait.

A nyugdíjasok persze mindig egy lépéssel a nyomozók előtt járnak. Egy 50 milliós rablás után aztán a média által Vérdíjas Nyugdíjasoknak nevezett Emil és Hédi körül egyre szorosabbra zárul a rendőri kordon. A Csajka útja lassan véget ér. Vagy mégsem?

Konyec - Az utolsó csekk a pohárban; színes magyar vígjáték, 100 perc, 2007; rendező: Rohonyi Gábor

Krumping in the street
Rize

Rize
A városlakók bemozdulnak
A Rize egy olyan új, őserővel támadó táncjelenséget mutat be, amegy Los Angeles egyik, főként feketék lakta negyedében, az utcán született meg. A teljes kilátástalanság és a reményvesztettség érzéséből elementáris erővel kitörő művészi kifejezésforma agresszív, ugyanakkor lélegzetelállítóan izgalmas és lenyűgöző látványt nyújt. Ősi, afrikai törzsi rítusok kelnek új életre, modern, atletikus, hihetetlen sebességre felgyorsított mozdulatokkal. A tánc, amit krumping-nak neveztek el néha olyan, mint egy felgyorsított ökölharc, máskor mint egy "sportos" sztriptíz, de különböző harcművészetek elemei is keverednek benne.

A film bemutatja a tánc legkiemelkedőbb művészeit, Tommyt, a bohócot, aki az egész műfajt elindította, riválisait, akik továbbfejlesztették a mozdulatokat és sorra azokat a fiatalokat, akik a bandaharcok és a prostitúció világában egyetlen lehetséges alternatívaként élik meg ezt a mozgásformát. Csoportokat hoznak létre, kifestik az arcukat, összejönnek, hogy bemutassák a tudásukat, és hogy lejátsszák egymást.

A krumping sokkal több, mint tánc, egy életforma, a periférián élő fiatalok autentikus, művészi önkifejezése, ami nemcsak lenyűgözi a kívülállót, hanem tiszteletet is ébreszt benne.

Rize - amerikai-angol dokumentumfilm, 86 perc, 2005; rendező: David LaChapelle

Filmek a szomszédból: szlovák új hullám (Oldaltörés)


Napos télidőben
Szlovák Filmhét

Zuzana Liová: Csend
Északi szomszédság
© www.stv.sk
A Napos ország című drámával szombaton kezdődik az Örökmozgó Filmmúzeumban a Kortárs Szlovák Filmhét, amelyen az elmúlt évek díjnyertes szlovák alkotásaival ismerkedhetnek meg a magyar mozirajongók.

A filmhét programjában Karlovy Varyban, San Sebastianban, Moszkvában és más fesztiválokon díjakat nyert, 2000 és 2006 között forgatott szlovák és koprodukciós dokumentum- illetve játékfilmeket láthat a magyar közönség.

A rendezvény programjában 11 film szerepel. Napjaink egyik legkeresettebb szlovák filmrendezőjének, A kertben című alkotást is jegyző Martin Sulíknak két filmjét is levetítik: a költői, iróniával és humorral átitatott Tájképet és a Napos országot.

Egy nehéz szociális feltételek közt tengődő család viszontagságait mutatja be Zuzana Liová Csend című alkotása. Tina Diosi forgatókönyvét – Hűtlen játékok – egy cseh rendezőnő, Michaela Pavlátová dolgozta át. A film érzékenyen meséli el egy fiatal zongoraművésznő történetét, aki a férje miatt feladja karrierjét.

Csehországban és Szlovákiában forgatta Alice Nellis a Családi titkok című tragikomikus művét, amelyben az apa hamvainak hazaszállítása Prágából Szlovákiába kizökkenti a megszokott mederből a családtagok életét.

A szlovák film fejlődésének történetében 1989 fontos mérföldkő volt, hiszen a térségben lezajlott politikai változások, a cseh filmgyártástól való különválás mellett generációváltás következett be a szlovák filmművészetben. Ezt az új generációt hivatott bemutatni a Kortárs Szlovák Filmhét - derül ki a rendezvény honlapjáról.

Jan.13-tól, Örökmozgó

A hvg.hu tippje! (Oldaltörés)

Megetetett társadalom (Fast Food Nation)
 Január 18-tól a mozikban; a hasonló című könyv pedig a hvg.hu-n!

Pistols, hambi, szoció

Az vagy, amit megeszel?
Hiteles alakítás
1979-ben, amikor Jeremy Thomas producer a Sex Pistolsról készített áldokumentumfilmet a The Great Rock and Roll Swindle (A nagy rock and roll svindli) címen, nem számított rá, hogy a munka során olyan évtizedekre szóló szakmai kapcsolatot köt egyik kollegájával, mely végül a Megetetett társadalom filmváltozatához vezetett 2005-ben.

Pedig így lett, Malcolm McLaren, a Pistols egykori menedzsere, a New York Dolls, és egyáltalán, mindenféle aktuális poptéboly felkarolója lett a haver. McLaren ajánlotta Thomasnak a Fast Food Nation (Megetetett társadalom) című könyvet, ebből lett aztán a film. Bár, az elég szokatlan, hogy egy tényalapú munkából játékfilm legyen. Pedig Eric Schlossert, a könyv íróját sem nagyon érdekelte a dokumentum-forma. De talán a film sem?

Érdekli a könyv?
Hogyan, miből készülnek a gyorsételek? Mi a valódi ára a gyorsétel-kultúrának? Eric Schlosser tényfeltáró sikerkönyve kényelmetlen témát tárgyal: a gyorséttermek szédítő karrierjét, s hogy mit jelent ez még azok számára is, akik sosem teszik be a lábukat egy gyorsétterembe.
Bővebben itt!
"Úgy tűnt, ezzel valahogy kiárusítanám a dolgot, mert annyira gyúlékony volt az anyag egy része. Az volt a határozott érzésem, hogy inkább ne készüljön film a könyvből, minthogy az eredmény végső soron megúszósnak tűnjön.” - magyarázta később.

Mégis, mikor Thomas és Schlosser először találkoztak, az író már kialakította kapcsolatát a rendezővel, Richard Linklaterrel és egy ideje már beszélgettek ötleteikről a Megetetett társadalom filmváltozatáról. Az alkotói csapat úgy gondolta, inkább a gyorséttermi ételek és életforma-lehetőségek tényei és adatai mögött megbújó életek jellemtanulmányát készítik el.

Amikor 2001-ben megjelent a Megetetett társadalom, nemcsak a bestsellerlistákat hódította meg, hanem az ellenkultúra szimbólumaként az egyetemeken jóformán kötelező olvasmány. A film átlag amerikai közegben játszódik, s épp attól izgalmas, hogy azokról (is) szól, akik a fast foodot előállítják. A hétköznapi embereket azonban nem hétköznapi színészek, sőt, popfigurák játsszák. Mások melllett Patricia Arquette, Ashley Johnson, Kris Kristofferson, Avril Lavigne (!) is szerepel.

Fast Food Nation; amerikai-angol filmdráma, 116 perc, 2006; rendező: Richard Linklater

Friss, ropogós színházi bemutatók (Oldaltörés)

Premierek Budapesten!

Klasszikusok

PR-evolution: MINDEGY
© www.trafo.hu
Szophoklész Trakhiszi nők című darabja, amelyet Gothár Péter állít színpadra, január 18-tól tekinthető meg a Kamrában. A mű a szerelem, a bosszú, a csalás és megcsalatás tragédiája, amely Déaneira és Héraklész szerelmének, házasságának és életének utolsó napján játszódik. Az előadás főszereplője Ónodi Eszter.

Henrik Ibsen A vadkacsa című művét Ascher Tamás rendezésében 19-én mutatja be a Katona József Színház. A történet szerint Hjalmar Ekdal és Gregers Werle ifjúkori barátok, akik tizenöt év után újra találkoznak. Gregers nem akar tudomást venni az évek múlásáról, nem tud beletörődni abba, hogy Hjalmar már nem az a csillogóan tehetséges fiatalember, aki egykor volt, és elhatározza, hogy kiszabadítja banális hétköznapi életéből. Hjalmar azonban tulajdonképpen boldogan él, s a kiszabadítási kísérlet katasztrofális következményekkel jár.

Fiatal koreográfusok a Trafóban és a MU-ban

A Trafó Kortárs Művészetek Házában a PR-evolution Dance Company január 12-én mutatja be Mindegy című előadását, amelyben a három éve, Kun Attila táncos-koreográfus által alapított társulat visszatekint saját múltjára, a megalakulása óta eltelt évekre, élményekre, tapasztalatokra.

A Fortedanse, Horváth Csaba társulata január 19-én lép színpadra A testek felszínének esetleges állapotairól című előadásával, amely egyfajta műfordítás két nyelv, zene és tánc között. Az előadás az új formáció második darabja.

Nagy Andrea táncos-koreográfus január 25-én mutatkozik be darabjával a Trafóban. Az Éneklő ízületek című produkcióban a tánc, a vizualitás, a hang egyformán hangsúlyos szerepet kap.

A MU Színház ugyancsak január 19-én mutatja be - az Új táncok/6 - a Budapest Tánciskola Műhelyéből című sorozat keretében Hadi Júlia Üvegbura című alkotását.

Emlékezés, mese

A holokauszt áldozatainak állít emléket A piros bicikli című színdarab, amelyet január 18-án mutatnak be a Spinoza Színházban. Balázs Ágnes egyfelvonásos darabjában két lány - a 16 éves Lilla és a 13 éves Éva - sorsa elevenedik meg.

A Hamuban sült mese című előadás premierjét január 19-én tartják a Budapest Bábszínházban. Az előadás igaz mese: a rendező családfája kutatásakor talált rá dédszülei történetére. A cselekmény több évet ölel át a fiatal pár megismerkedésétől, az elszakadáson át a kiteljesedő boldogságig. A különös hangulatú előadás, szöveg nélkül, Rozs Tamás magyar és litván népi motívumokat felhasználó zenéjére épül, látványvilágát Julija Skuratova, vilniusi báb- és díszlettervező művészete határozza meg. Az előadás Csató Kata bábrendező diplomamunkája.

Már megy…

Finito
A magyar Öngyilkos
© www.szinhaz.hu
Tasnádi István Finito (Magyar zombi) című verses komédiáját már játssza az Örkény István Színház, Mácsai Pál rendezésében. A darab Nyikolaj Erdman Öngyilkos című szatírájának „mai magyarba” átforgatott változata.

Gabriel García Márquez Száz év magány című regényének színpadi változatának premierjét január 7-én tartotta a Vígszínház, Forgács Péter rendezésében, Börcsök Enikő főszereplésével.


Premier a Roma Parlamentben (Oldaltörés)



Életre kelt költemény
Jon Fosse: Anya és gyermeke


Norvég darab a pesti Harlemben.
Szenvedélyből
Jon Fossét Ibsen után a második, nemzetközi viszonylatban is jelentős norvég drámaíróként tartják számon. Darabjaiban mind a cselekmény, mind a dráma nyelve a minimalizmus kihívását hordozza magában. Az egyszerűség azonban nem sekélyességet jelent; Fosse darabjai többet sejtetnek, mint amennyit elárulnak.

 „Néha rövid, üres szavakat használok, mint például 'igen' meg 'nem', hogy létrehozzak egy zenei, egy ismétlő struktúrát. A hangzás miatt, de azért is, mert ezek minden nyelvben a leggyakrabban használt szavak. Ma úgy gondolom, hogy a színház nagyon jó lehetőséget nyújt ahhoz, hogy megszólaltassuk a csendet. A nyelvet legalább olyan gyakran használjuk arra, hogy valamit eltakarjon, mint arra, hogy valamit megmutasson. Számomra amúgy is az a legfontosabb, ami nincs kimondva. A színház legtökéletesebb definíciója szerintem Lorcától származik, aki azt mondta: Életre kelt költemény

("Das Nicht-Gesagte ist wichtig"  - Sabine Leucht interjúja a drámaíróval
Die Tageszeitung, 2006. 11. 03.)

Az „Anya és gyermeke” bizonyos szempontból kivételt képez a Fosse darabok sorában. Az Anya alakja itt ugyanis inkább negatív fényben jelenik meg. Önzése egy teljesítmény-orientált társadalom összefüggésében válik érthetővé. A darab izgalmát a két szereplő erőviszonyának átrendeződése adja. Anya és Fia találkozása felszínes látogatásból a terhelő múlttal való leszámolássá alakul.
Hogy merre visz vagy vihet tovább az útjuk?...

Rendező: Salamon Suba László

január 19.  20; Roma Parlament - Harlem Színpad
Budapest, Tavaszmező u. 6.

Zajcsendélet, poptárgyak, Van Gogh-mozik (Oldaltörés)



Zaj, csend, élet
Körvonal - fotókiállítás

Silent Disco
© Stiller Ákos
Egy szívünknek kedves ajánlat: Körvonal címmel nyílik fotókiállítása a hvg.hu ifjú fotóriporterének, Stiller Ákosnak. A képek a Sziget fesztivál generációk számára meghatározó, elmúló, de mégis, de évről-évre újraélhető pillanatait idézi fel. Emellett a fotós a városhoz való viszonyáról is beszél képeivel, a korábban készült Budapesti csendéletek című sorozat is látható a kiállításon, amelyet Bánkuti András, a Hvg fotórovatának vezetője, nyit meg január 11-én.

január 31-ig, egész nap; Béke Szálló, Bp. Teréz krt. 43.


Porból lettünk, poppá leszünk
Pop, tárgyak, satöbbi : acb galéria

Pop, tárgyak, satöbbi
Light my fire
© acb galéria
Kísérlet vagy vizsgálódás: hogy hogyan hat ránk napjaink tárgykultúrája, hogyan viszonyulunk a minket körülvevő tárgyakhoz? A művészek személyes környezetében lévő tárgyak milyen módon kapnak szerepet a művészi munkájukban, a műalkotásokban a közvetlen tárgyi való hogyan transzformálódik át és vesz fel esetleg új formát, megjelenést, vagy nyer más értelmet, jelentést?

Honnan származnak azok a tárgyak, amelyek direkt vagy indirekt módon beépülnek a műalkotásokba: képviselnek-e valamilyen kulturális utalást, életformát; kapcsolódnak-e valamilyen kulturális közeghez; milyen mértékben reprezentálják a kortárs fogyasztói kultúrát, mennyire használják ennek a vizuális nyelvezetét, megfogalmaznak-e ezzel szemben egy kritikát vagy éppen elutasítják-e azt?

Az acb galéria kiállításán olyan művészeknek vagy nem-művész kreatív fiataloknak nyújt bemutatkozási lehetőséget, akik még nincsenek jelen a műtárgypiacon vagy még kevésbé ismertek. Többen a közelmúltban szereztek képzőművészeti diplomát, de van közöttük iparművész, és street artos, graffitis is.

jan.18-tól; acb galéria

Terepszemle
Van Goghról, filmen, januárban 

Önarckép, 1887
Újrafelfedezés nálunk
© Wikipedia.org
A Szépművészeti Múzeum Van Gogh-kiállításához kapcsolódva a Budapesti Francia Intézet összművészeti programsorozatot rendez, amelynek keretében az Intézet Van Gogh-ról szóló filmalkotásokat mutat be. A kiállítás alkalmából január és február hónap minden keddjén játék- és dokumentumfilmek mennek a Francia Intézetben.

Január 16. kedd, 19.00,

A magasfényű sárga tónus, Van Gogh szobája Arles-ban
(La haute note jaune, la chambre de Van Gogh à Arles)
Francia dokumentumfilm, rendezte Alain Jaubert (26’)

1888 októbere : Van Gogh nyolc hónapja él Arles-ban, amikor megfesti lakószobáját. Egy évre rá, mikor kényszerkezelésre van internálva a Saint-Rémy mellett lévő Saint-Paul de Mausole kórházban, belső kényszert készteti arra hogy e képet, amit annyira szeret, két példányban is megfesse.

Van Gogh Párizsban - terepszemle (Van Gogh à Paris - repérages)
Francia dokumentumfilm, rendezte André S. Labarthe (1988, 20’)

A Musée d’Orsay-ban rendezett kiállítás alkalmából André S. Labarthe esszét forgatott Vincent Van Gogh-ról, ahol szembeállítja a művész alkotásait a festő kedvenc helyszíneinek ma látható képével. A filmen végigvonulva napjaink Párizsáról készült látképek, Antonin Artaud szövegrészletei, Max Roach zenéje és Grünewald Krisztus-képe folytatnak párbeszédet a holland festő festményeivel.

Január 23. kedd, 19.00,

VAN GOGH- Rendezte : Maurice Pialat (1991, 158’)
Jacques Dutronc, Alexandra London, Bernard Le Coq főszereplésével

A Saint-Rémy-de-Provence-i elmegyógyintézetben való kezelésétt követően Vincent Van Gogh Auvers-sur-Oise-ba utazik Gachet doktorhoz, a művészetkedvelő és művészpártoló orvoshoz, akinek figyelmébe fivére, Theo ajánlotta a festőt. Van Gogh megfesti a falu bolondját, valamint vendéglátójának lányát, Margueritet is, aki nincs megelégedve a róla készült festménnyel. Van Gogh ekkor csak harminchét éves.

Január 30. kedd, 19.00,

Van Gogh
Rendezte : Alain Resnais (dokumentumfilm, 1948, 20’)
Zene : Jacques Besse

A « Szerelmem, Hiroshima » híres rendezője úgy filmezi Van Gogh festményeit, mintha azok a festő saját életének illusztrálására szolgálnának. A festményeket belülről kifelé, kereteik nélkül veszi olyan kameraállással ami kiszakítja őket eredeti kontextusukból.

Vincent: Vincent Van Gogh Élete és Halála (The Life and Death of Vincent Van Gogh)
Ausztrál dokumentumfilm , rendezte Paul Cox (1987, 99’)
John Hurt és Marika Rivera főszereplésével

Van Gogh története saját szavaival elmesélve. Vincent-nak Theo fivéréhez írt, és a filmben felolvasott leveleit vázlatok, rajz- és festményrészletek, különféle híres festmények rekonstruált fiktív jelenetei illusztrálják. Filozófia és Művészet összemontírozásával a rendező, Paul Cox izgalmas utazást kínál számunkra Van Gogh életén át, melyen a színész, John Hurt hangja kísér minket végig.


Marozsán Erika, Liquid Crystal Project (Oldaltörés)


Szakítós
Marozsán Erika lemezbemutatója

Marozsán Erika
Érzékeny dalok
Egy színésznő, egy jazzgitáros és egy költő. Egy szakítás története, az elhagyott nő szemszögéből. Sanzon, jazz, keserédes hangulatok. Egy erős előadói személyiség. Líra és dráma, lágyság és keménység. Mindehhez egy kiváló hangversenyterem. "Szakíts, ha tudsz" - Marozsán Erika, Juhász Gábor és Jónás Tamás együttműködésének gyümölcse - lemezbemutató koncert a Művészetek Palotájában.

Marozsán Erika hatévesen kezdett zongorázni. Tanulmányai folyamán hol tudatosan, hol csak "ragadványkét" foglalkozott zenével. Főiskolásként került a jazz vonzásába: "A színművészeti főiskolán aztán barátaimmal megismertük a jazz zenét, minden pénzünket koncertjegyekre és lemezekre költöttük, a legnagyobbakat láttuk élőben." Juhász Gábort is zenéjén keresztül ismerte meg, gitárjátéka nagy hatással volt rá - együttműködésük tehát magától értetődött. A kiváló zenei alapanyaghoz nemcsak énekesre, hanem színészre is szükség van, akivel magunk is átélhetjük az egyik legnehezebb élethelyzetet, a szakítás történetét.

jan. 13; 19.30; Bp. MÜPA - Fesztivál Színház


A nagy Hip-hop svindli

Bomb The Jazz+: J. Rawls pres.: Liquid Crystal Project live (USA), Suhaid, Johnson, Waxman, Vázsonyi J.

A budapesti klubélet veterán szabadstílusú estje megmutatja, hogy van hiphop a lemezjátszókon túl is: ezúttal az egyik legaktuálisabb underground jazz-hiphop zenekar lép fel a klubban, a producer-ikon J.Rawls által megálmodott és összerakott Liquid Crystal Project.

Budapest ismét ólmozott kockával száll be a nagy hip-hop svindlibe, nem is lehet ehhez dörzsöltebb játékost találni, mint az ohioi J.Rawls-t és az általa vezetett Liquid Crystal Project zenekart. Az MC/producer/DJt sokan a másik Jay, J.Sands társaként ismerik a Lone Catalystsból (ők meg egymást egyetemi freestyle mozdulásokról), de kreditlistáján szerepel a Beastie Boys, az Us3, Masta Ace, és a Brown Skin Lady révén a Black Star lemezen is időtálló nyomot hagyott. A DJ apukától már hároméves korában lemezjátszóval megajándékozott Rawls szólómunkái mellett Count Bass D-vel, Fat Jon-nal és a Beat Junkies-tag Rhettmatic-kal dolgozik, de készül egy Spoken Soul kiadvány is, februárban pedig Európában is megjelenik az eddig hivatalosan csak Japánban elérhető, Declaime-mel közös Its The Dank And Jammy Show. J. Rawls mostanában leginkább zenekarára, a debütáló albumával ősszel porondra lépett Liquid Crystal Projectre koncentrál. A hasonló címmel megjelent lemez zenésztársaival közös tisztelgés Stan Getz, Bobby Hutcherson és a többi jazznagyság, valamint a Rawls életében kitüntetett helyet elfoglaló kilencvenés évek hiphopja, a Native Tongue-éra előtt. A csapat élőben nyomja a valódi hiphop jazzt két lemezjátszó, dobok, szaxofon és billenyűk segítségével.

jan. 12., Bp. Merlin

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!