szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Zár a Süss Fel Nap, Budapest egyik kulthelye. Itt a Taxi 4, azaz a T4xi, amelyet Luc Besson jegyez producerként. Transylvania: filmdráma francia módra. Parabélyegek. André Kertész a debreceni MODEM-ben, Eisenstein rajzok Budapesten. Budapest-Tokio tengely. Cesaria Evora ismét Magyarországon. Programok egész hétre a hvg.hu-tól!

Szabad?
T4axi

Szabad (ezt)? Nem tudjuk. A Taxi még csak-csak elment, a széria többi darabja már csak halvány mása volt az eredetinek. De most itt a 4. Méghozzá úgy, hogy Luc Besson már nem rendez. Csak producál. A Luc Besson ötlete alapján és a Samy Naceri-Frédéric Diefenthal főszereplőpárossal készült T4XI a híres Taxi sorozat negyedik része. A népszerű filmfolyam az 1998-ban bemutatott Taxival kezdődött, ezt 2000-ben követte a Taxi 2, illetve 2003-ban a Taxi 3.

A Taxi 3-ban egy bizonyos Sylvester Stallone bukkant fel meglepetésszerűen egy kanyarban. A T4XI-t a francia futballista, Djibril Cissé ajándékozza meg lenyűgöző jelenlétével. Logikus választás volt személye a Marseille-i kapcsolódású filmhez, amelyben az Olympique de Marseille színeiben tűnik fel. Mit is mondhatnánk még? A T4XI visszatér a sorozat gyökereihez, a főhősök kedves városukban, Marseille-ben kapnak kitüntetést. Míg az első rész teljes terjedelmében ebben a városban játszódott, a második és harmadik rész Párizsban és Tignes-ben.

Taxi 4 - francia akció-vígjáték,  2007; rendező: Gérard Krawczyk


Ahogy Frankhonban elképzelik
Transylvania

Elég kimondani a mágikus nevet: Transylvania. Máris megképződik az érzet: obskúrus várkastélyok, ködök, sűrű, sötét erdő, szerelem, szenvedély, holdfény, vér, bagolyhuhogás. Nos, így. Zingarina, a túlfűtött érzelmeitől vezérelt olasz nő legjobb barátnője kíséretében Romániába érkezik. Látogatásának eltökélt célja, hogy megkeresse szerelmét, Milánt, kinek gyermekét a szíve alatt hordja, és aki egy szó nélkül hagyta őt el. Ám a várva várt találkozás csak fájdalmat tartogat, a férfi durván elutasítja. A szerelmében elárult lányt a téboly kerülgeti, képtelen hazamenni a barátnőjével, helyette a hontalanok cigányéletét választja. Sorsa megváltozni látszik, amikor megismerkedik Csangolóval, a saját törvényei szerint élő vándorkereskedővel. A férfi oltalmába veszi a terhes nőt, és egyre szorosabb szálak szövődnek közöttük.


Transylvania - színes francia filmdráma, 2006; rendező: Tony Gatlif

A sötétség mélyén
Az utolsó skót király

A történelem egyik legveszettebb diktátora talán Idi Amin Dada volt. Véletlenek sorozatának köszönhetően egy humanitárius segélyakcióban részt vevő skót orvos a rettegett népvezér közelébe kerül, megmenti az életét, és a szeszélyes Amin még aznap személyes orvosának és legfőbb bizalmasának választja a férfit. Dr. Garrigan kezdetben élvezi a váratlan helyzetet, de hamarosan rájön, micsoda barbár közvetlen közelében él - és azzal is szembe kell néznie, hogy már neki magának is egyre nagyobb része van az elkövetett bűnökben. Mit tehetne? Megpróbálja menteni a menthetőt: megóvni a haláltól, akit lehet, és élve hazajutni az afrikai pokolból.

The Last King of Scotland - amerikai-angol thriller, 2006; rendező: Kevin Macdonald

MODEM, Szépművészeti, Mai Manó, Bp. Kiállítóterem (Oldaltörés)


Jó-jó-Józsefváros
Anzix - Stalter György fotói


"Józsefváros etnikailag rendkívül izgalmas terület, ez indokolja számomra az egyedi színek használatát, ehhez képest Budapest nekem összességében 'szürke'. A színekkel úgy gondolom hangsúlyozom a tartalmat, a valóságot, az  emberek kiszolgáltatottságát. (...) A nagyvárosi lét, a megváltozott képi kultúra miatt – reklámok, filmek, videoklippek – szokatlan színvilágot alkalmazok, amelyet analóg technikával, színes dia-pozitív negatív filmként való előhívásával /keresztbe hívás/ és sajátos világítással érek el  - mondja képeiről Stalter György fotográfus. A műveket a Mai Manó fotógaléria mutatja be.

ápr.22-ig; Bp. Mai Manó

Művész-stemplik
Parabélyeg


A művészbélyeg, mint műfaj a kapcsolatművészet talán legkötöttebb, ugyanakkor leginkább enigmatikus, heraldikai tömörségű, jelszerű formája.

A művészbélyeg-készítés (és egyáltalán a mail art) nagyfokú elterjedése az egyszerű, gyors, olcsó, mindenki számára könnyen elérhető elektrosztatikus sokszorosító eszközök használata révén megnövekedett kommunikációs igénnyel magyarázható. Az új sokszorosító eszközök új korszakot nyitottak a levelezésben, mely a robbanásszerűen fejlődő, egyre olcsóbb, tömegesen használt technológiai eszközök és a hagyományos “csigaposta” megdrágulásával következett be. A 21. század küldeményművésze elektronikusan létrehozott levél- vagy bélyegmunkáját elektronikus postán küldi el, amit a címzett nyomtat ki. Ezzel eltűnik az eredeti és másolat közötti különbség és az érték tárgya – az anyag, a matéria helyett – az információ lesz.

A mostani tárlat az Artpool Művészetkutató Központ 1994 óta Művészbélyeg Múzeum néven működtetett archívumára és részben a műfaj legfontosabb képviselőinek személyes felkérésére alapozva, Galántai György rendezésében huszonöt ország kétszázötven művészétől származó mintegy félezer művészbélyeg-lapot mutat be.

június 22-ig; Bp., Szépművészeti Múzeum

Kinematografikus
Szergej Eisenstein rajzai

"A Sztrájk, a Patyomkin páncélos, az Október, a Fővonal (Régi és új), a Jégmezők lovagja és a Rettegett Iván bálvány-rendezője, valamint mérhetetlen mennyiségű elmés eszmefuttatás szerzője valójában – egy bohóc. Egy zseniális bolondozó.
Polihisztori tehetséggel, elképesztő fantáziával, temperamentummal és humorral.
A végtelenségig szabad ember – a diktatúra tombolása idején.
A sztálini kereteket akarta saját vízióival kitölteni.
Ez persze nem sikerült neki. A sztálini dogmák mára elillantak – Szergej víziói megmaradtak, és elevenebbek, mint valaha." (Geréb Anna)

ápr.11-május 13.; Budapest Galéria Kiállítóháza
(Bp., III., Lajos u. 158.)


Torzulások
André Kertész

A magyar művészet és persze a történelem (khöm) sajátossága, hogy számos művészünk külföldön lett (lehetett) igazán az, aki.
André Kertész a modern művészet történetének kiemelkedő alakja. Egyik leghíresebb műve a Torzulások című aktsorozat, melyet 1933-ban, Párizsban készített. A magyar származású művésznek világhírt hozó alkotásokat a náci ideológusok „elfajzott művészetnek” bélyegezték. Ezért – miután Kertész feleségével együtt az Amerikai Egyesült Államokba költözött – Jacqueline Paouillac, akinek a művész gondjaira bízta a negatívokat, Franciaország német megszállása idején elásta a műveket. Csak 1963-ban kerültek elő a föld alól a fényképek, melyeket Kertész később a francia államnak adományozott. Ezt a fotósorozatot láthatják az érdeklődők most Debrecenben, a MODEM-ben.

május 13-ig; Debrecen, MODEM


Süsi, Barbaro, Cesaria Evora, Tokio Hotel, Kaszás Péter (Oldaltörés)



Érzelmes vadócok
Tokio Hotel

Szereti Ön az EMO-t? Ha nem, akkor meglehet, a Tokio Hotel sem szeretteti meg Önnel. Ha igen, akkor meglehet, Ön még csak tizenéves. Skatulyából előhúzott műpunk? Érzelgős tinipop? Avatar-rock? Mindez igaz. De ne verjük el a port ezen a slágerlista-ostromló különítményen; ők csak azt szállítják, amire  igény mutatkozik. Az EMO, az emotional, azaz érzelmes rock a punk kliséit használja, a képregények formavilágával keveri és egy papírvágó késsel játszik öngyilkososdit. A műfajnak kábé még másfél évet jósolunk, addigra felnő zenész és közönség is. És jön majd egy újabb képregény.

április 10; Bp., SYMA rendezvénycsarnok

Allegro
Barbaro

Volt egy pillanat (egy kitartott pillanat), valamikor a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, amikor a Barbaro volt a legjobb magyar zenekar. Persze, lehet vitatkozni az állítással, de tény: elképesztő erejű, izgalmas, okos, intelligens zene volt, amely közben annyira zúzott, mint egy fejrázós hard core metal banda. 

A legendás etnorock-zenekar feltámad. Bár az egykori alaptag, Jorgosz elhagyta az együttest a Balkán fanatik kedvéért, 2005 tavaszán Cziránku Sándor (gitár), a zenekarvezető Herpai Sándor (dob) és Zsoldos Tamás (basszusgitár) az énekes-gitáros Both Miklóssal és Barcza Gergely fúvóssal kiegészülve újjáalakította a Barbarót. Balkáni népzene és hardrock, kristálytiszta ének és katartikus szólók - a Barbaro mit sem vesztett frissességéből és átütő erejéből.

április 6; Bp. Kultiplex

Hölgy, hanggal
Cesaria Evora

A hazai zenei ízlés valahogy úgy működik, hogy egyszer csak felfedez magának egy stílust és/vagy nevet, és akkor ahhoz hű marad mindhalálig. Hogy a felfedezés gesztusa kicsit eltolódik a világtendenciákhoz képest, az (ahogy mondani szokás) egy dolog. Nem kell nekünk majmolni semmilyen trendet.

Ám a közönség szívébe fogadott előadó bizton számíthat a honi publikumra: jöhet, amikor csak akar. Cesaria Evora jó tíz éve kezdett cool lenni idehaza, aztán évek teltek el, mire fel is lépett minálunk; most azonban rendszeres vendég. Ismét jön. 

április 6; Debrecen, Kölcsey
április 7; 8. Bp. MÜPA



Naplemente
Zár a Süss Fel Nap

Ha eddig nem voltál a Süsiben, most menj. Ugyanis bezár Budapest egyik legszínvonalasabb klubja. Mármint, ha "klub" elnevezés alatt olyan zenei játszóhelyet értünk, ahol a különféle szubkultúrák megmutatkozhatnak, progresszív és izgalmas zenekarok és közönségük adják egymás kezébe a kilincset. E pillanatban nem tudjuk, mi lesz a Süsi helyén, de nem csodálkoznánk, ha second hand ruhabolt nyílna, mint gyakorlatilag mindenhol fővárosunkban. Tehát. Záróhónap, kivilágos kivirradtig.
Válogatás az utolsó hónapból:
április 4.
Ablak-a-Dubra - „Ne kísérd a sorsod! (csoportos virrasztás)“
Hairy night:
Naga, Beta, Andre, Polymorphin

április 5.
fiatal értelmiségiek italforradalma
21h: Stonedcheck
(Korai Öröm, Colorstar, Carbonfools, Thaifun, The Funky Commanders tagok örömzenélése)
Dj Zolee & Dj Zsocca

április 6.
Tesco Disco XV.
21h: The Trousers, Deckchair Orange (A), Lagoon (D)
a koncertek után Indie party: Kecske & Pipo

április 8.
Süss fel Napban kezdték:
21h: Carbonfools, COLORSTAR koncert

április 9.
TÁP Színház: Csak lányok

Bp. Süss Fel Nap (V. Szt. István krt.- Honvéd u. sarok)

Vendégeskedés
Raiffeisen Jazz Klub

A koncertek rafinált láncolatát úgy találták ki a szervezők, hogy a magyar jazz egy-egy híres és elismert művésze két egymás utáni alkalommal tud színpadra lépni, különböző zenei környezetekben. Április 5-én este nyolc órakor a huszonnyolc éves, Arany dobverő-díjas Kaszás Péter és együttese, a Nalanda lép a Millenáris Fogadó színpadára. Vendég: Tóth Viktor (altszaxofon).

Kaszás Péter 2005 elején hívta életre a Nalandát, a szanszkrit buddhista eredetű szó egyik jelentése: „határok nélkül adni”. Az együttes saját számain keresztül valósítja meg ezt: dallamokban és magával ragadó groove-okban gazdag, egyebek közt a fúziós jazz, a drum ’n’ bass és a funk elemeit vegyítő muzsikájuk egyre több rajongóra talál.

A koncert vendégművésze, Tóth Viktor 1977-ben született Kiskunhalason. 1998 és 2003 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszakán, Molnár Ákos, Csepregi Gyula, Elek István és Borbély Mihály tanítványa volt. Együtt játszott Szakcsi Lakatos Bélával, Winston Clifforddal, William Parkerrel és Kőszegi Imrével is.

ápr.9, Bp. Millenáris Fogadó

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!