szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Breuer Marcell-kiállítás a LUMÚ-ban. Láthatatlan dolgok a Trafóban. Spiderman 3; ettől a falra mászol! Alpha Dog: Nick Cassavetes új filmje a mozikban. Taoub: marokkói-francia akrobatikus cirkuszosok, Fuori Uso, azaz Használaton kívül; kiállítás a WAX-ban. Csapj zajt az emberi jogokért! - koncert az A38-on. Programok ínyenceknek a hvg.hu-tól!


Ettől a falra mászol!
Pókember 3.

Már nem is újdonság: Hollywood a comics világából merít; sztorikért nem kell messzire menni, csak a sarki képregényboltig, nem kell sztárokat  sem kreálni, meg vannak rajzolva évtizedek óta. Marketing? Ott vannak a a hírvivők, a gyűjtők milliói. És el lehet sütni a legmodernebb animációs technológiákat. A comics rajongóknak pedig manna az ilyesmi: a kétdimenziós papírkedvenc színesben és nagyban, popcornnal a kezünkben! Már harmadszor szövi hálóját Spiderman.

Pókember (Tobey Maguire), a szuperhősök legkülönösebbike ezúttal komoly bajba keveredik. De nemcsak az ellenségeitől kell félnie. Miközben két rendkívüli képességekkel bíró rosszakarója, Venom és Homokember (Thomas Haden Church) összefog ellene, egy gyönyörű, szőke lánnyal (Bryce Dallas Howard) is találkozik. Ő szeretne hű maradni régi szerelméhez, Mary Jane-hez (Kirsten Dunst), de lehet, hogy a csábítás erősebb lesz. Egy mindenre képes szökött fegyenc, egy Peter nyomában szaglászó paparazzo, egy fekete anyag, amely egy kalandja során átitatja a Pókember ruháját, és átalakítja a testét, a város rendőrfőnökének gyönyörű lánya és a Zöld Manó régi ruhájában járó, még mindig bosszúállásra készülő egykori jóbarát - Pókember élete még sosem bővelkedett ennyire a kalandokban. És sosem volt még ilyen veszélyben.

Spiderman 3. - amerikai akciófilm, 156 perc, 2007; rendező: Sam Raimi

Alma és fája
Alpha Dog


Justin Timberlake és Emile Hirsch
A valaha élt egyik legizgalmasabb amerikai filmes, John Cassavetes fia, Nick a forgatókönyvírója és rendezője ennek az új mozinak. Lássuk, hová esett az alma a fához képest - azaz inkább félre a képzavarokkal; íme maga az alkotás! Jesse James Hollywoodot az FBI legkeresettebb bűnözőinek listáján szereplő egyik legfiatalabbjaként tartóztatták le 2005 márciusában Nicholas Markowitz, a San Fernando-völgyi tinédzser 2000 augusztusában történt elrablása és meggyilkolása kapcsán. A bűneset után nem sokkal négy másik embert már elfogtak és elítéltek, ám Hollywood még szabadlábon volt, amikor 2004-ben a film forgatása elkezdődött. Hollywood filmbeli alteregója, a hasonlóan ikonikus nevű Johnny Truelove (Emile Hirsch) fiatal drogkereskedő, aki ideje legnagyobb részét haverjaival, Frankie-vel (Justin Timberlake), Elvisszel (Shawn Hatosy) és Tikóval (Fernando Vargas) lógva tölti San Gabriel-völgyi kéglijében. Egy éjszaka azonban a lazulást megszakítja egy Jake Mazursky (Ben Foster) nevű junkie megjelenése, aki - mivel nem akarja leróni több mint ezer dolláros drogtartozását - hamarosan Johnny első számú ellenségévé válik. Jake-nek otthon is rosszul áll a szénája, mind jobban eltávolodik apjától (David Thornton) és mostohaanyjától (Sharon Stone), bár 15 éves féltestvére, Zack (Anton Yelchin) csodálattal és irigységgel tekint rá. Egy reggel egy szóváltást követően az otthonról elrohanó Zack éppen Johnnyba és haverjaiba botlik, akik foglyul ejtik a fiút, hogy túszuk legyen, amíg Jake vissza nem fizeti adósságát.

Alpha Dog; amerikai krimi, 2006; rendező: Nick Cassavetes

 A cirkusz, ahogy még nem ismerjük
Tangeri Akrobata Társulat                 
Taoub (Szövet) 

 

Képzeljük el az új cirkusz csodagyerekeként ünnepelt Aurélien Bory rendező (a Trafóban tavaly májusban bemutatott Plan B alkotója) és a marokkói tengerparton gyakorlatozó akrobaták találkozását! Ez a Taoub – a cirkusz, a színház és a videóvetítés lélegzetelállító keveréke, egy különleges „szövetű” előadás. A főszerepet az akrobaták játsszák; megdöbbentően kevés eszközzel, mégis lenyűgöző mutatványokkal kápráztatják el a közönséget. Elengedhetetlen az élőzene és énekkíséret, és természetesen, a perzsaszőnyeg!

Marokkóban az akrobata hagyomány az 1450-es évekre nyúlik vissza, ekkor a testvéri szövetségekbe tömörülő harcosok az akrobatikát kiképzésük részeként művelték. A tudás apáról fiúra öröklődött, ezért nem meglepő, hogy a több generációs akrobata-családok ma is az alapító mester, Sidi Hmad ou Moussa által teremtett hagyományokat őrzik.  Mivel napjainkban már nem dívik az akrobatikával ötvözött harcmodor, az akrobaták immáron, mint művészek tökeletesíthetik tudásukat.

Taoub tizenkét akrobatája közül öten a Hammich család tagjai, akik hét generáción keresztül örökítették apáról fiúra ezt az ősi hagyományt. A marokkói akrobatika több szempontból különbözik a nyugati iskolától: sokkal inkább a körkörös, és nem az egyenes vonalú mozdulatok jellemzik.

május 3-5.; 20.30h, Bp. Trafó

 

Breuer, Láthatatlan dolgok, Módosult tudatállapotok (Oldaltörés)



Próféta, máshol
Breuer Marcell

Breuer Marcell 1927-ben
© Courtesy Constance L. Breuer
Ahogy az már lenni szokott, ő sem a hazájában lett próféta. Ám közben - ahogy az szintén szokásos - a magyar művészet történetéből éppúgy nem hagyható ki, mint az egyetemes művészetéből. Végre egy átfogó Breuer Marcell kiállítás Magyarországon.

A pécsi születésű Breuer Marcell (1902-1981) vagy ahogy világszerte ismerik: Marcel Breuer a 20. század egyik legnagyobb hatású modernista építésze és bútortervezője. E kiállítás megrendezésének egyik apropója születésének századik évfordulója volt. A németországi VITRA Design Museum tárlata 2002 óta járja a világ múzeumait. Magyarország számára rendkívül fontos, hogy a hazai közönség figyelmét ráirányítsa Breuer Marcell a szakértőkön kívül itthon talán kevésbé ismert munkásságára. Munkásságának máig ható tanulsága, hogy a hagyományokat átmentve élhető építészeti és lakókörnyezetet kell teremteni, a kor emberének igényei szerint.

Breuer Marcellt Európában formatervezőként, Amerikában tanárként és építészként ismerik. Ez a nagyszabású retrospektív kiállítás az első, mely formatervezői munkásságát és kiemelkedő épületeinek modelljeit együtt mutatja be. A bútorok, rajzok, bútorkatalógusok és az általa tervezett belső terek korabeli fotói segítenek átfogó képet alkotni Breuer formatervező munkásságáról. A kronologikus és tematikus részek a felhasznált anyagok szerint (fa, csővázas acél, alumínium és rétegelt fa) tekintik át bútortervezői tevékenységének majd mindegyik darabját.

Whitney Museum, New York, 1964-66
© Ezra Stoller
Breuer elsőként használt acélcsövet bútoraihoz, amivel eleinte nem aratott kereskedelmi sikert. Később az avantgárd divatossá tette ezt az anyagot: elsőként művészek (Walter Gropius, Vaszilij Kandinszkij, Moholy-Nagy László, Alvar Aalto) használták csővázas bútorait privát és üzleti terekben egyaránt, amelyek így a modernizmus szimbólumává váltak.

Breuer építészeti munkásságát három témakörben tárgyalja a kiállítás (Házak, Terek, Méretek). Épületeit tizenkét, e kiállításra készült modellen keresztül lehet megtekinteni, melyek a Breuer által használt négy alaptípus példái, így látható a két Breuer-ház, a Whitney Múzeum és templomépületei is.

szeptember 2-ig; Bp. LUMÚ



Cseh új (art)hullám
Láthatatlan dolgok

Egy hazugságvizsgáló, egy torony makettje, performanszok és ismétlések, cseresznyefa ültetés magköpködéssel, egy Csehország legtávolabbik részéből érkező valamihez hozzácsavarozott tárgy, fényképek repülőkről és az Illinois Institute of Technology-ról, egy gyűjtő, két rendhagyó családi kép, Particip #39 és más láthatatlan dolgok.

Mik ezek? A Láthatatlan dolgok című kiállítás különleges kóstoló a kortárs cseh képzőművészetből, olyan fogalmak mentén, mint emlékezés, gondolkodás, érzékelés. A kiállított alkotások legtöbbje nyitott szerkezetű, lehetőséget biztosítva a látogatóknak a belépésre és a munkák kiegészítésére. A nézőt magába szívja, csapdájába csalja az elme vegykonyhája, ahol a láthatatlan láthatóvá, a lehetséges pedig lehetetlenné válik.

A kiállítás a kortárs cseh képzőművészet két aspektusával foglalkozik: a konceptuális megközelítéssel és a rögzült érzékelésmódok és cselekvésformák kimozdítására tett kísérletekkel. A kiállításon a művészek több generációja is képviseltetve van, a hetvenes években induló Jiri Kovandától a jelenleg a prágai képzőművészeti akadémia hallgatóiig.

Kiállító művészek / Participating artists: Vasil Artamonov, Zbynek Baladran, Daniela Barackova, Alex Klyuikov, Eva Kotatkova, Dominik Lang, Vaclav Magid, Marketa Othova, Michal Pechoucek,  Jiri Skala,  Slavka Sobotovicova, Tomas Vanek és Jiri Kovanda.
Kurátor/ Curator: Vjera Borozan


június 10-ig; Bp. Trafó


Használatba vett belső tér
Fuori Uso: Módosult tudatállapotok


Benczúr Emese munkája
A FUORI USO 1990-ben jött létre, elindítója Cesare Manzo pescarai galériás, aki elhagyott épületekben kezdett nemzetközi művészeti kiállításokat szervezni. Innen a sorozat címe is: az olasz fuori uso („használaton kívül”) kifejezés azokra az elhagyott helyszínekre utal, melyeket alternatív kulturális kezdeményezések keretében használnak.

MÓDOSULT TUDATÁLLAPOTOK / Elég tapasztalt vagy?
A 17. Fuori Uso kiállítás
 
Művészet és percepció, valamint a tudatállapotok változásainak kapcsolatára kérdez rá. Kiindulópontja a hallucináció folyamata, mely a művészi alkotás metaforája. A hallucináció a percepció megváltozása, nem létező víziók, tárgyak és hangok válnak valóságossá az egyén számára. Szükségletekre és kívánságokra épülő társadalmunkban vágyaink elérhetetlen tárgyait éppen ily módon birtokolhatjuk – ha hallucináljuk, vagyis képpé változtatjuk őket. A művészet, mely elsősorban a világ létező viszonyait jeleníti meg, folyamatosan hallucinálja vágya tárgyait. A művészet kreatív hallucinálás eredménye, mely a művész és a közönség által megtapasztalt, megváltozott pszicho-perceptuális körülményekből származik.
A projekt különböző elméleti – többek között antropológiai és szociológiai – megközelítésekből, a szobrászattól a videoművészeten és performanszon át a helyspecifikus installációkig számos médiumon keresztül vizsgálja témáját, a módosult tudatállapotokat és a megváltozott percepciót.


kiállító művészek:
Benczúr Emese, Anca Benera, Madeleine Berkhemer, Liz Cohen, Csörgő Attila, Daniela d'Arielli, Christelle Familiari. Matteo Fato, Vidya Gastaldon & Nathalie Rebholz, Ludovica Gioscia, Piero Golia, Gunilla Klingberg, Gelitin, Michael Lin, Justin Lowe, Saverio Lucariello, Henrik Plenge Jakobsen, Kendell Geers, Sergio Sarra, subREAL, Janaina Tschäpe, Luca Vitone, Kelley Walker

június 10.-ig; BP. WAX

 

Sacuracon, Tóth-Dresch, Amnesty-koncert (Oldaltörés)

Animált lelkek
SAKURACON

Manga- és animerajongók; elő a homályból! A Magyar Anime Társaság ismét lehetőséget kínál, hogy a hívek találkozzanak egymással és anime-szinkronszínészekkel, bevásároljanak, vagy csak egyszerűen jól érezzék magukat. Ismét SAKURACON Budapesten! Mi kell még egy elszánt rajongónak?

Ezúttal először kerül sor kategóriákra bontott cosplay versenyre, amikor kedvenc szereplőik bőrébe bújhatnak a rajongók, ha csak néhány órára is. Míg szombaton a legjobb jelmez, vasárnap a legjobb produkció viszi majd el a pálmát. A rajzversenyen bárki indulhat, hiszen nem feltétel a profi rajztudás, csak az, hogy az alkotások manga stílusúak legyenek. Karaoke-gép, rajz, origami, kalligráfia-sarok. Vetítések:
Ghost in the Shell - Páncélba zárt szellem; D, a vámpírvadász - Vérszomj; Árnybíró; A vándorló palota

Előadások, prezentációk a koreai történelemtől a japán iskolarendszeren keresztül az cyberpunkig.

A rendezvényre időzítve jelenik meg több magyar nyelvű mangakötet is:
Delta Vision - Makrancos hercegnő 1.
Fumax - Princess Ai 3., Tarot Café 2., Bania 1.
MangaFan - Árnybíró 6., Naruto 1.
Vad Virágok Könyvműhely - Usagi Yojimbo 2.

Számos, animék szinkronjában részt vett népszerű színész is megjelenik a nap folyamán a SakuraConon, ahol szervezett közönségtalálkozó keretében lehet velük találkozni. A szombat éjszakába nyúlóan japán zenei afterpartyra is sor kerül, ami előtt bemutatkozik a közkedvelt japán szórakozás, a Para Para is.


május 5-6; Bp. PeCsa

 
Mester is ifjú mester
Tóth Viktor Tercett – vendég: Dresch Mihály (szaxofon)

Tóth Viktor
A májusi Raiffeisen Jazz Klub különlegessége, hogy a fiatal szaxofonos Tóth Viktor saját szellemi mesterét, Dresch Mihályt hívta vendégül a színpadra. Dresch elfogadta a felkérést, sőt az elképzelések szerint az első számtól az utolsóig részt vesz ebben a különleges produkcióban. A magyar szaxofonos hagyomány két generációja folytat egymással párbeszédet május elején a Millenáris Fogadóban.


A Tóth Viktor Tercett 2004 augusztusában alakult, és a Sziget fesztiválon mutatkozott be. A tercett műsorát a zenekarvezető-szaxofonos kompozíciói alkotják, melyek a megírt és a szabad zene határán lebegő, a pillanat energiáját megragadni vágyó szellemiségben íródtak és kerülnek előadásra. A zenekar tagjai korábban már több más formációban is felléptek együtt, épp ezért zenei összjátékuk kiforrott, előadásmódjuk lendületes és kreatív. Első lemezük 2005 áprilisában került kiadásra. A tercett rendszeres résztvevője Budapest kulturális életének, Magyarország és Európa jazzfesztiváljainak.

Dresch Mihály a jazz és a magyar népzene ötvözésével új minőséget hozott létre, amely alapvetően meghatározza a magyar jazz arculatát, és sok-sok rajongóra talált itthon és a nemzetközi zenei színtéren egyaránt.
 
május 3., 20.00; Millenáris Park, Fogadó

 

Csapj zajt az emberi jogokért!
Make Some Noise for Human Rights
Jótékonysági buli az A38-on

Szilvási István és Gypsy Folk Bandje is fellép
Zajok a vízen
© szilvasigipsy.hu
Az Amnesty International (AI) új kezdeményezése, a Make Some Noise for Human Rights az emberi jogokért lép fel. A kampányban számos világhírű zenész hallatja hangját: többek között az R.E.M. a Snow Patrol, a Black Eyed Peas, a Cure és Avril Lavigne is zenéjével támogatja az akciót.

Az AI magyarországi szervezete sem tétlenkedik: a kampány keretében a Kimnowak, a Ladánybene 27, a Szilvási Gipsy Folk Band, a Kingston Cruisers, a PASO Roots Rockers és a Love Alliance csap majd zajt május 6-án.

Az AI legújabb megmozdulása ezúttal a diszkrimináció ellen lép fel, hiszen a hátrányos megkülönböztetés elleni harc fontosságát nem csak az igazolja, hogy a jelenség okozta problémák a mindennapi életünk részei, hanem az is, hogy az idei esztendőt az Európai Tanács és az Európai Parlament az esélyegyenlőség európai évének nyilvánította.

Térségünkben a roma lakosság hátrányos megkülönböztetése az egyik legsúlyosabb emberi jogi probléma. A roma gyerekek diszkriminációja már az iskolapadban elkezdődik: az Amnesty International  kutatása szerint Szlovéniában,  Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban súlyos probléma a roma gyerekek elkülönített, alacsonyabb színvonalú oktatása, amely sokszor egy életre megfosztja őket az egyenlő esélyektől. Ez a jelenség sajnos hazánkra is igaz.

május 6; 20.00-tól; Bp. A38

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!