A helyes megfejtés: 23
Valahogy tízévenként felbukkan egy film, amelyben ott a megfejtés - mindenre. Ez most a 23 című munka. De van e hétre más ajánlatunk is. Tommy Lee Jones egy westernben, független filmek Siófokon, Baksa Soós János kiállítása Fehérváron, ifjúsági klasszikus zenei szemle Pécsen, lányok a buszmegállóban, pillanatok plexibe öntve, Koala Fusion, electrozenei bábszínház. Szabadidős ajánlatok a hvg.hu-tól!
Sekély sírhant a szúrós homokban
Melquiades Estrada három temetése
Tommy Lee Jones Az (élet)út pora |
The Three Burials of Melquiades Estrada- amerikai-francia western, 2005; rendező: Tommy Lee Jones
Mindentől függetlenül
Az 54. Országos Függetlenfilm Fesztivál
május 17-20. Siófok; Dél-Balatoni Kulturális Központ; program: MAFSZ
Társadalmi osztálykirándulás
Szerelmem, Szarajevó
Mirjana Karanovic ...és a szeretett város |
Esma egyedül neveli 12 éves lányát Szarajevó Grbavica nevű negyedében. A környék még mindig magán viseli a délszláv háború emlékeit, kísért a múlt, s az emberek talán még reménykednek abban, hogy halott családtagjaikat tisztességgel eltemethetik. Az államtól kapott segélyből nehezen tudnak megélni, így Esma kénytelen egy éjszakai bárban munkát vállalni. Az iskolában osztálykirándulást szerveznek, és az asszony feltétlenül össze akarja gyűjteni a pénzt, hogy a gyereke is utazhasson. A kamaszlány nem érti, hogy anyja miért nem kéri ki azt a hivatalos igazolást a hatóságoktól, ami bizonyítja, hogy az apja hősi halált halt a háborúban, hiszen akkor jelképes összeget kellene csak fizetniük. Anya és lánya kapcsolata egyre feszültebbé válik, és Esma nem tarthatja sokáig titokban az igazságot...amelyet itt és most természetesen nem árulhatunk el.
Grbavica: The Land of My Dreams - osztrák-német filmdráma,2006; rendező: Jasmila Zbanic
Mennyi a megfejtés...?
A 23-as szám
Jim Carrey Bonyolult egyenlet |
Walter nyomozni kezd. A könyv a szenvedélyévé válik, egyre messzebb sodródik a valóságtól, családjától és feleségétől (Virginia Madsen). Az élete egyre inkább hasonlítani kezd arra az életre, amelyről a könyvből olvasott. Közeledik az utolsó fejezet.
The Number 23- amerikai filmdráma, 2007; rendező: Joel Schumacher
Húzzuk együtt!
Európai Ifjúsági Zenei Fesztivál
Pécs a központi helyszíne a május 16-án kezdődő IX. Európai Ifjúsági Zenei Fesztiválnak, amely a baranyai székhely mellett 4 napon keresztül az ország számos pontján kínál programokat a zenebarátok számára.
A rendezvény közel 4 ezer magyar és 27 ország 6 ezer külföldi résztvevőjét három város, Pécs, Székesfehérvár és Budapest fogadja 126 bel- és szabadtéri helyszínen. A fesztivál ideje alatt zajlik Pécsett az Európai Zeneiskolák Szövetségének Közgyűlése és Konferenciája is, amelynek ünnepélyes megnyitójára május 16-án 19 órakor kerül sor a Pécsi Nemzeti Színházban. A fesztiválnyitó gálahangverseny május 18-án, pénteken a Lauber Dezső Sportcsarnokban kerül megrendezésre.
A részletes program itt!
Lányok a megállóban
Socìetas Raffaello Sanzio (I): Hey Girl! /vizuális színház
Romeo Castellucci az olasz színházi élet fenegyereke: iskolát teremtett, munkáival nemzedékekre hatott és hat ma is. Több jelentős olasz társulat stílusbeli forrása lett, és mára egy sajátos összművészeti, látványszínházi nyelv teljesedett ki munkái nyomán. Darabjait leginkább egy olyan „wunderkammerhez” lehet hasonlítani, amelyben a látogató a legkülönlegesebb tárgyakra, eszközökre bukkan. Vagy egy olyan álomhoz, amelyben hemzsegnek az egymással ellentmondó képek, hangok, színek, amelyben tér, idő, nyelv legkülönbözőbb rétegei rakódnak egymásra. Darabjai visszatérő motívuma a kiszolgáltatottság, a mítosz, a kihívás, az emberi test exponált megjelenítése, élő állatok és emberi testek szimbolikus kiállítása, pneumatikus gépek metaforikus megjelenítése, szürreális anyaghasználat.
Castellucci legújabb darabjában, a Hey Girl!-ben már nem metaforákból építkezik, hanem mozgásból: tiszta mozdulatokból. Az egyes nézőt kívánja megszólítani, nem a teljes közönséget. A rendező arra kéri a nézőket, hogy emlékeiket és asszociációs képességüket maguk mögött hagyva egyszerűen csak figyeljenek.
2007. május 15-16. (K-Sze) 20.30h, Bp. Trafó
Pusztajazz a cityben
Koala Fusion feat. Kása Juli
Koala Fusion Bemozdult fejek |
A Koala Fusion 2006 februárjában alakult az Erkel Ferenc Jazz-Zeneművészeti Szakközépiskola három diákjából (Ágoston Gábor - dobok, Pozsár Máté - zongora, Tóth Dávid - basszusgitár), majd hamarosan quartetté bővült Kováts Gergővel (szaxofon), aki jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elsőéves hallgatója. A zenekar öt hónapos fennállásakor a Balatonfüredi Országos Jazz Versenyen első díjat nyert, ennek eredményeként elkészíthették első lemezüket, amely javarészt népdalokból merítve „egy szegény parasztleány és egy rendes betyárgyerek tragikus balladáját" meséli el - zenében. Szóval a hazai altalajban gyökerező globáljazzre számíthatunk? Kiderül az est folyamán.
A Kultea Budapest egyik igényes jazz-t és világzenét bemutató új helyszíne, a Belváros szívében, a Bazilika mellett. Van persze tea (és kávé) és kult is; ahogy kell, egy polgári környék klubjában.
május 18; 20.00; Bp. Kultea (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, V. ker. Szent István tér 15.)
Léthatár-láthatás
Január Herceg HORO OLH pioneer művész Baksa-Soós János
Baksa Németországban professzionális képzőművész lett. 1971-től a Folkwang iskolába járt Essenben grafika szakra, majd a düsseldorfi Kunstakademie-n festészetet, grafikát, valamint szobrászatot-kerámiát tanult olyan világszerte elismert mesterektől, mint Joseph Beuys, Gerhard Richter és Rolf Sackenheim. 1978-ban Mesternövendék Oklevelet kapott. Azóta nemzetközileg is jelentős, figyelemreméltó életművet hozott létre, amelyet a magyar szakma és a közönség számon tart.
Az 1971-ben politikai okok miatt disszidált művésznek, a 60-70-es évek magyar avantgardjának meghatározó alakjának ez az első nagyszabású kiállítása, mely egyben a 8. Kortárs Művészeti Fesztivál kiemelt képzőművészeti programja is. A zenész, költő, korlátokat nem ismerő képzőművész szobrokat, apró tájegyütteseket, akvarelleket, festményeket állít ki. Figuráiból, kis szobraiból egy mamutméretű színpadinstallációt rendez be fény- és hangeffektusokkal fokozva a látványt.
A májusban nyíló kiállítás abban is különleges, hogy Magyarországon a közönség még soha nem találkozhatott ilyen komplex módon azzal a filozófiával, azzal az egyedülálló világgal, művészuniverzummal, amelyet Január az elmúlt 35 év során következetesen teremtett.
aug.12-ig; Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, Csók István Képtár
Plexibe oltva
Paizs László: Tárgykollázsok
A kiragadott és rögzített szimbolikus elemek témái között ugyan úgy megjelennek az októberi események, a szocializmus hamis ideáljai, az 56-os forradalom eszméi, a munkáspárt, a rendszerváltás, mint a fogyasztói társadalom bírálatai vagy szeptember tizenegyedike.
A plexi tömb nem csupán vitrin, vagy hordozó felület, nem csak alapja és kerete a képi és tárgyi üzeneteknek, hanem maga is szerves része a műalkotásnak. A belső és külső fénytörő határfelületek, a roncsolt, vagy levegős részek mind, mind a kollázs fontos és elhagyhatatlan elemei. Paizs László festő, szobrász és grafikus (Szentpéterúr, 1935.) az elmúlt négy évtized meghatározó művészei közé tartozik. Munkásságát 2007. március 15-én Kossuth-díjjal ismerték el.
június 17-ig; Bp. 4M RadaR Underground Station (IX. Ráday u.8.)
Bábu vagy
Chris Carter, Hypnosis Bábszínház
Ez a Hypnosis Bábszínház debütálása, mely kis csapatot már jó ideje izgalomban tartja. Az előadás három alkotóeleme a bábjáték, a képi megjelenítés és a zene; ki hitte violna? Jó, ne kekeckedjünk; ez tényleg izgalmasan hangzik, a bábok az electro-ra nyomulnak, a képek pedig mindezt más dimenzióba helyezik. Ott a helyünk! A látványért egyrészt a Hypnosis-bulik szórólapjait és egyben a bábokat tervező Inside, Rockstar és Sekond felelősek, másrészt egy videozsonglőr, Min eleveníti meg vetített képeivel a történetet.
Chris Carter dobosként és hangmérnökként kezdte pályafutását, majd a legendás “On U Sound” stúdióban tanulta ki a studiótechnika fortélyait. Aztán ‘97-ben ráébredt arra, hogy inkább zenélne és csinált is egy lemezt az “A Guy Called Gerald” vezette Juice Box cimkének (Sawtooth - The Dragon EP). Azóta pedig megállíthatatlanul árad belőle a tipikusan ’kriszkárteres’ sci-fi ihlette electrofunk.
Színházterem:
Chris Carter (Record Records, TCR / UK)
Hypnosis Bábszínház (ősbemutató)
Psure (Title Fight, Hypnosis) + Ekaros (BlackHoe, Combat) liveAct
Fine Cut Bodies (Chi Recordings)
Grasshop (Hypnosis, Breakbeat.hu)
VJ MiN (Beatmap)
Lounge:
Jinx (Hypnosis)
Soulrise (Mustbeat)
május 19, Bp., Merlin
Tér, élet, ilyesmi
Non-stop
Különleges, komplex, mondhatni, rituális kiállításokat rendez, melyekben a hagyományos és újszerű szobrászati formák, művészi kifejezésmódok keverednek, más művészeti ágakkal (zene, színház, irodalom stb.) ötvöződnek.A Körzőgyárban a művész és a néző is a kiállítás aktív részévé válik, folyamatos akciókkal alakítja az anyagot és annak elrendezését. A művész mindvégig a kiállítási térben lesz, szó szerint „belakja” azt, személyével és cselekedeteivel befolyásolja.
Az „élettér” három részből tevődik össze: A ház, az otthon terébe családtagjait, emlékképeit eleveníti meg. A teret installációként kezelve asztalokkal, székekkel rendezi be, és a falra rajzolja tovább az életképeket. A második részben megelevenedik a gyermekkora, és bepillantást enged abba a világba, amiben felnőtt és amivel azután konfrontálódnia kellett. Önmagáról készített fotókkal, önportrékkal, e-mail, sms töredékekkel, átalakított diplomamunkájával tölti ki a teret. A harmadik részben ad helyet a Hasogatás című alkotásnak, ahol a fa hasogatásának átvitt értelmű cselekvéséről indít gondolat-folyamot.
A három rész egyikébe tervezett videóinstalláció szintén a család fogalmát járja körbe. A kiállítást nyitott installációként kezeli, amit a rögtönzés, a véletlen is befolyásol, ezért sok elemét a helyszínen valósítja meg, a kiállítás során.
június 9-ig; Bp. Körzőgyár, (V.Molnár u. 35.)