A festmény egy máltai magángyűjteményből származik. A tulajdonos az olaszországi Firenzébe küldte, hogy ott megtisztítsák és később Máltán az eredeti mellett kiállítsák. Az alkalmat az szolgáltatta, hogy négyszáz éve látogatott Caravaggio a kis szigetre.
 © AP |
A restaurátor, Roberta Lapucci szerint Caravaggio elkezdte művét, de később befejezetlenül hagyta. A másolatnak hitt kép, gyakorlatilag egy előzetes vázlat a Szent Jeromosról készített végső műhöz, amely jelenleg a máltai főváros, La Valetta Szent János társkatedrálisának kápolnáját díszíti - közölte a szakember. Bejelentését néhány Caravaggio szakértő kétkedéssel fogadta. A művészvilágban pedig új vita indult arról, hogy vajon Caravaggio megfestette-e ugyanazt a témát kétszer.
Lapucci véleménye szerint az általa azonosított festmény nagyobb részét Caravaggio festette, a fő alakot, az asztalt és az azon lévő tárgyakat, a képet valószínűleg azonban más fejezte be, sőt a XVIII. és a XIX. században utólagos restaurálást is végeztek rajta. Roberta Lapucci úgy vélte, azért maradt félbe a mű, mert a mester nekilátott a végső változat megfestéséhez.
Más szakértők azt állítják, hogy a Lapucci által vizsgált kép minősége nem egyezik az eredetivel. Hiányzik belőle a barokk mester lendülete, és más az ecsetkezelés is - vélekedett Keith Sciberras, a Máltai Egyetem művészettörténész professzora, Caravaggio-szakértő. - Nincs meg benne a mester szellemisége - állította. Maurizio Marini, a kérdés elismert tudósa Olaszországban úgy vélekedett, az eredeti művel összevetve, túl közönséges a rajta szereplő fő alak (Szent Jeromos) arca ahhoz, hogy az a mester munkája legyen.