Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"932cb399-9945-4ea1-b9bb-b15019d11325","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az USA elnöke és a világ leggazdagabb embere napok óta veszekednek, Elon Musk emelte a tétet azzal, hogy Trumpot okolta az Epstein-akták titkosítása miatt. Epstein ügyvédje reagált, Trump megosztotta. ","shortLead":"Az USA elnöke és a világ leggazdagabb embere napok óta veszekednek, Elon Musk emelte a tétet azzal, hogy Trumpot okolta...","id":"20250607_Epstein-ugyvedje-bevedte-Trumpot-miutan-Musk-azt-allitotta-az-amerikai-elnok-neve-is-szerepel-titkositott-aktakban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/932cb399-9945-4ea1-b9bb-b15019d11325.jpg","index":0,"item":"9fa757b5-513c-4ca6-a56a-d418fd7b80ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250607_Epstein-ugyvedje-bevedte-Trumpot-miutan-Musk-azt-allitotta-az-amerikai-elnok-neve-is-szerepel-titkositott-aktakban","timestamp":"2025. június. 07. 09:13","title":"Epstein ügyvédje bevédte Trumpot, miután Musk azt állította az amerikai elnök neve is szerepel titkosított aktákban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"795ae6ce-aadf-4971-bcef-7e0a62a4654a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vannak akik nemet mondtak, utána mégis posztoltak és a Voks 2025-re bíztatták követőiket, inkább belemennek, mert nem akarnak kiszúrni a településeikkel.","shortLead":"Vannak akik nemet mondtak, utána mégis posztoltak és a Voks 2025-re bíztatták követőiket, inkább belemennek, mert nem...","id":"20250607_Nepszava-Kenyszeritik-a-Fideszes-polgarmestereket-hogy-Ukrajna-ellen-kampanyoljanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/795ae6ce-aadf-4971-bcef-7e0a62a4654a.jpg","index":0,"item":"3cfa5447-4be0-434e-9629-dd0d4f781b38","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Nepszava-Kenyszeritik-a-Fideszes-polgarmestereket-hogy-Ukrajna-ellen-kampanyoljanak","timestamp":"2025. június. 07. 13:21","title":"Népszava: Kényszerítik a Fideszes polgármestereket, hogy Ukrajna ellen kampányoljanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési miniszter a felelőst is gyorsan megtalálta: a Siemens addig nem kap új megrendelést a vasúttól, amíg a korábbi hibáikat ki nem javítják.","shortLead":"A közlekedési miniszter a felelőst is gyorsan megtalálta: a Siemens addig nem kap új megrendelést a vasúttól, amíg...","id":"20250607_Teljes-karteritest-fizet-a-MAV-a-balatoni-vasutvonal-karosultjainak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"99e2f552-ef17-46e7-ac73-9c848b93948b","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Teljes-karteritest-fizet-a-MAV-a-balatoni-vasutvonal-karosultjainak-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 15:36","title":"Lázár: Teljes kártérítést fizet a MÁV a balatoni vasútvonal károsultjainak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi naplós app, valamint míg a fiatal lányok pályaválasztását segítő megoldás – ez volt a három legjobb ötlet a Samsung és EdisonKids ötödik éve megtartott innovációs pályázatán. Ami a legjobb, hogy a Megoldások a holnapért című verseny ötletei a középiskolás generációtól jönnek.","shortLead":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi...","id":"20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f.jpg","index":0,"item":"a4cf661b-acd3-4dee-b3e3-5c0d48479523","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","timestamp":"2025. június. 07. 18:03","title":"Mit találnak ki manapság a 14-18 évesek azért, hogy jobban éljenek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2","c_author":"Nagy Dániel Gergely","category":"360","description":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak a szélsőjobboldalhoz. Didier Eribon francia filozófus a fordulatot a családjában is megélte, ennek felismeréséről is szól a magyarul megjelent Visszatérés Reimsbe című könyve.","shortLead":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak...","id":"20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2.jpg","index":0,"item":"2ec603db-664d-4121-9c82-3504ad7a61e9","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","timestamp":"2025. június. 08. 10:30","title":"Tizenöt éve még furcsának hatott, hogy a munkások jobbra szavazzanak, ma ők a szélsőjobb bázisa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori kollégájáról.","shortLead":"„A semmiről is bármi eszébe jutott, amit azonnal több nyelven a közönség tudtára is adott” – mondta egykori...","id":"20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64a7c1f4-211b-4700-9d7e-d3f29142d1c8.jpg","index":0,"item":"1057f39f-77ad-4e21-81d5-2f97b19afcf7","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Kudlik-Julia-bemondo-Magyar-Televizio","timestamp":"2025. június. 06. 13:37","title":"Kudlik Júlia Antal Imréről: Olyan volt, mintha a bátyám lett volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont váltóhibával küzdött.","shortLead":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont...","id":"20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1.jpg","index":0,"item":"61ad24d9-e262-4654-b329-aa29a993df91","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 06. 16:25","title":"Vitézy Dávid: A MÁV is szolidáris Budapesttel, a balatoni fővonalon összeomlott a közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb régi fotó után nyomoztunk - segítsen most is nekünk!
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Újabb érdekes képet találtunk a régi fotókat gyűjtő Fortepan weboldalon. Miről árulkodik a Corvin előtt álló Wartburg, aminek babakocsi van a tetején? Nyomozzon velünk!
A Fortepan fotóarchívumában közel 40 ezer fénykép szerepel. Az itt található képekről keveset tudni: általában nem ismert a szerző, a szereplők, sokszor a helyszín sem. Úgy gondoltuk, érdekes lehet e fotók mögé nézni, néhány ott látható részletet kiemelni.
Sorozatunk első részében egy olyan fénykép után nyomoztunk, amin a Budai Vár romos épületei között feltűnt a Sándor-palota, a budavári sikló még (már) nem közlekedett, a plakátok pedig a kor filmjeiről és italairól meséltek. Ma az alábbi, a hetvenes évek közepén, a Corvin-áruház előtt készült kép nyomába eredünk.
Fortepan.hu
A helyszín
A Corvin-áruház látható a fotón, ami a Fortepan adatbázisában az 1975-ös képek között szerepel.
A bevásárlóközpontot 1926. március elsején nyitották meg; a működtető céget a hamburgi M. J. Emden und Söhne cég alapította, az épületet Reiss Zoltán tervezte. A belső tereket Beck Ö. Fülöp és Pongrácz Szigfrid munkái díszítették Szilágyi István Régi boltok krónikája című munkája szerint, melyet a BudapestCity.org idéz.
Az áruház hatalmas forgalmat gerjesztett a Blaha Lujza téren, így a Rákóczi út és a Nagykörút sarkán üzembe helyezték az ország első villanyrendőrét, 1926. december 23-án. A Corvin egyik legnagyobb hatású újdonsága az 1931-ben felszerelt mozgólépcső volt, amely az első volt az országban. Erről a retronom.hu weboldalon részletes korabeli beszámoló és ábrázolás jelent meg. A harmincas években az áruháznak 52 osztálya és 33 kirakata volt – egy másik forrás szerint.
HVG Archív
A Corvin a második világháborúban leégett, 1944-ben bezárt. 1948-ban államosították, és Budapest Nagyáruházra keresztelték át. 1956-ban súlyos károkat szenvedett az épület, amelyet 1966-tól az Országos Áruházi Vállalat üzemeltetett. Egy év múlva a céget Centrum Áruházakra nevezték át, ekkor vette fel a Centrum Corvin Áruház nevet a Blaha Lujza térnél lévő létesítmény - írja a Wikipedia.
A Corvin 1948-ban
fortepan.hu
Alumíniummal borították be a tér felőli homlokzatát – a belső felújítás mellett. A rendszerváltás után sokszor cserélt gazdát az épület és az áruház, jelenleg Skála áruházként működik. Újdonság viszont, hogy 2007-ben megnyitott a Corvintető szórakozóhely: tetőteraszáról fantasztikus panoráma nyílik Budapestre.
Fogyasztási szokások, árak a hetvenes években
A hetvenes évek közepére a lakosság nagy része biztosítani tudta alapvető szükségleteit - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal Életszínvonal 1960-1980 című kiadványából.
„A hetvenes években a mindennapi fogyasztási és ruházati cikkekből elég jó volt a kínálat” – mondta a hvg.hu-nak Valuch Tibor, az MTA Politikatudományi Intézetének tudományos tanácsadója. A havi bruttó átlagkereset 1968-ban 1928 forint volt, 1971-ben 2325 forint, 1978-ban pedig már 3687 forint. A tömegélelmezésben nem volt hiány: kenyér- és tejfronton a választék fokozatosan és gyorsan bővült. Téliszalámit viszont csak a valutás boltban lehetett kapni vagy pult alól, mert fontos exportcikk révén keveset hoztak a belső piacra – tette hozzá Valuch Tibor. A nemes húsárukhoz – bélszínhez vagy fehér pecsenyéhez – is csak jó kapcsolatok révén, ügyeskedéssel lehetett hozzájutni. Sörből volt hiány nyáron, az iskolakezdést megelőzően pedig iskolaköpenyből, mert egy színben, egy fazonban lehetett kapni.
Érdekességképpen: 1968-ban egy gyapjúszövetből készült férfiöltöny 1260 forintba került, 1978-ban viszont már 2680 forintot kellett fizetni érte. Ebben az időben a télikabát sem tartozott a hétköznapi fogyasztási cikke közé: 1800 forint volt 1978-ban. A farmer a 70-es években elvesztette presztízsét, drága volt még - 1976-ban 1150 forint -, de már itthon is lehetett kapni. Olyannyira, hogy ebben az időben 1,5-2 millió darab került forgalomba - mondta Valuch. A hetvenes évek végén differenciálódott a hazai fogyasztás, megjelentek a nagyáruházak: a fővárosban a bécsi mintájára készült Budai Skála.
milstory.blog.hu
A színes tévé a hetvenes évek közepén jelent meg hazai gyártásban, de első lépésként a háztartásokban a kisképernyős tévéket felváltotta a nagyképernyős fekete-fehér.
Ebben az időben a vágyott használati cikkek közé tartozott az autó. A hetvenes években a keleti kocsiknak is volt presztízse, mert nehezen lehetett beszerezni ezeket, de igazán azt bámulták meg, aki nyugati kocsival gurult. Leginkább orvosok, ügyvédek vagy külföldi kiküldetésből hazatérők - akik vámmentesen hozhatták be - engedhették meg maguknak a használt nyugati csodákat. Ha valaki a hetvenes években a barátoknak vagy a külvilágnak meg akarta mutatni, hogy az átlagosnál jobban él, fürdőszobájában kirakta a nyugatról hozott szappanokat.
A kirakat és a kor divatja
A Corvin áruház kirakatában látható „napi ajánlat” amolyan divatkrónika, melyben igen sokszor fordul elő a nylon szó, méghozzá különféle szóösszetételekben: plüssnylon, nylonvelúr. Ám, ha azt gondolnánk, hogy a műanyagláz a szocialista tervgazdálkodás egy gardróbra intézett csapása volt, tévedünk. Dózsa F. Katalin művészettörténész kérdésünkre elmondta: „a műanyag a divatban a Nyugaton ugyanolyan trendi volt a hatvanas évek végén, és a hetvenesek elején”.
A nylonharisnya negyvenes évekbeli elterjedése után az Egyesült Államokban kezdték felkapni a könnyen kezelhető anyagot a ruhaiparban, ezért készülhetett minden nylonból. Praktikus volt, hisz nem gyűrődött, könnyű tisztíthatósága minden háziasszony álma volt. A hátulütőit ekkor még nem ismerték fel: hogy izzaszt, és sokaknál allergén reakciókat vált ki.
A kínálatban látható otthonka sem csupán a vasfüggönyön innen volt divat, a Nyugat-Németországból származó, konyhai viselet akkoriban nem a falusi asszonyok „kelméje” volt, és először nem is nylonból, hanem kartonból készült.
kukkerblond.blog.hu
A kocsiról
A képen az NDK-ban készült nevezetes „kocka” Wartburg látható, amely eredetileg 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel futott. (Az 1000-es jelzést egy korábbi típusnál is használta az NDK-s gyár, úgyhogy végül a szakirodalom inkább 353-asként emlegeti a kockaautókat. A magyar és a bolgár források eltérnek abban, hogy a korábbi, teljesen más, „púpos” karosszériával készült 311-es vagy a 312-es verziókat nevezték-e az NDK-ban 1000-esnek.)
A kétütemű, háromhengeres kocka-Wartburgokat 1966 és 1989 között gyártották. Éppen 1975-ben, vagyis képünk elkészülése táján jelent meg a 353W jelzésű új típus. A hatvanas-hetvenes években Magyarországon egy új autó megrendelésétől számítva hosszú évek telhettek el, mire a tulajdonos megkapta a kocsit. Így amikor 1975-ben kijött a gyárból a W-változat (Weiterentwicklung - továbbfejlesztés), az a pesti utcákon csak évekkel később tűnhetett fel.
W mint továbbfejlesztés
A Wartburg-gyárban a hatvanas években - akárcsak a cseh Skodánál - átmeneti „reneszánszát” élte az autótervezés, és a mérnökök fantáziája a modern kocka-Wartburg után sem állt le, csak a politikai vezetés szabott gyorsan határt a műszakiak képzelőerejének. Így a Wartburgok évtizedeken át ezzel a dizájnnal készültek az eisenachi gyárban. Nemcsak a megjelenés kövesedett meg, de a technikai újdonságok is ritkultak a szocialista autógyártásban. Így aztán a Wartburgok, Skodák a rendszerváltásra szinte teljesen idejétmúlt technikával készültek, és a határok – na és a piacok – megnyitása után gyorsan versenyképtelenné váltak a keleti autógyárak.
A Wartburg márkanevet ma már nem is nagyon láthatjuk, a Skoda pedig a nevet megtartotta ugyan, de a Volkswagen-konszernbe olvadt be időközben.
A babakocsi
Az autó tetején egy babakocsit látunk, ami a hetvenes évek növekvő gyermekvállalási kedvét idézi fel. Tóth Eszter Zsófia, a kor szakértője rámutatott, hogy ennek egyrészt az 1967-ben bevezetett gyes volt az oka. A nőkre már nem volt akkora szükség a munkaerőpiacon, az ötvenes évek nagyberuházásainak befejeztével „valahogy ki kellett vonni őket a forgalomból” – mesélte Tóth.
A Bisecurin, Infecudin fogamzásgátlók megjelenésével viszont ugyanebben az időszakban megváltozott a szexuális kultúra, ami a hetvenes évek elejére fogyatkozó magyar népességet eredményezett. Erre Fekete Gyula a Nők Lapjában nemzethaláli vízióival traktálta a népet. A diskurzus, a politikai retorika és a kecsegtető hároméves állami támogatás megtette hatását: az 1974-75-ös babyboom révén az ovik megteltek, és mivel a nevelési-oktatási intézmények létesítése nem követte a szaporodás mértékét, ahol gyerek volt, ott általános zsúfoltság vált jellemzővé.
És végezetül: tegnap este kiküldtük fotósunkat - így néz ki ma a Corvin-áruház, kocsikkal, babakocsi nélkül.
Stiller Ákos
A hozzászólások között várjuk olvasóink emlékeit is. Ön milyen emlékeket, érdekességeket tud felidézni a képen látható helyszínről, a korról és a plakátokról?
A régi fotókat gyűjtő Fortepan weboldalon érdekes képre bukkantunk. A fotón a Budai Vár romos épületei között feltűnik a Sándor-palota, a budavári sikló még (már) nem közlekedik a Várhegy oldalában, a plakátok pedig a kor filmjeiről és italairól mesélnek. Nyomozzon velünk!
A román fővárosban annak ellenére is békésen zajlott a felvonulás, hogy konzervatív szervezetek fakeresztekkel és ikonokkal „normalitás menetet” szerveztek a helyszínre.