Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari kibocsátás.","shortLead":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari...","id":"20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d.jpg","index":0,"item":"63ef46d3-ba8e-418a-81c9-66940935cab6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","timestamp":"2025. február. 06. 10:18","title":"Nagy Mártonék szerint a német gazdaság maga alá teperte a magyart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","shortLead":"A szervezet a DK-s Molnár Csaba beadványának hatására kezdett vizsgálatba még tavaly ősszel.","id":"20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"9de3082f-1bd8-49fc-aaed-98fb06db408c","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_DK-Nyomozast-indit-az-OLAF-az-Orban-kormany-kastelymutyija-miatt","timestamp":"2025. február. 06. 08:27","title":"DK: Nyomozást indít az OLAF az Orbán-kormány „kastélymutyija” miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","shortLead":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","id":"20250205_szlovakia-bos-eromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960.jpg","index":0,"item":"08f68cb8-736d-4600-8e86-1564a9db01da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_szlovakia-bos-eromu","timestamp":"2025. február. 05. 13:25","title":"150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7988e77c-ed98-4327-9ec1-4fb6206f1f87","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Most már biztos, hogy lesz demonstráció az igazságügy függetlenségéért. A szervezők a jogállami igazságügyi jogalkotásért, a bírói véleménynyilvánítás szabadságáért és a hivatáshoz méltó bérért hívják utcára a bírákat, a bírósági dolgozókat és mindenkit, aki fontosnak tartja az ügyet. ","shortLead":"Most már biztos, hogy lesz demonstráció az igazságügy függetlenségéért. A szervezők a jogállami igazságügyi...","id":"20250205_A-Parlamenttol-az-Igazsagugyi-Miniszteriumig-vonulnak-elso-tuntetesukon-a-magyar-birok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7988e77c-ed98-4327-9ec1-4fb6206f1f87.jpg","index":0,"item":"5cd6c3d8-cfc1-48e5-b29c-9f8ca0dbd936","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_A-Parlamenttol-az-Igazsagugyi-Miniszteriumig-vonulnak-elso-tuntetesukon-a-magyar-birok","timestamp":"2025. február. 05. 14:01","title":"A Parlamenttől az Igazságügyi Minisztériumig vonulnak első tüntetésükön a magyar bírók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz – közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló.","shortLead":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz –...","id":"20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a.jpg","index":0,"item":"20d177b1-e111-40a1-a011-84de8c2f84c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","timestamp":"2025. február. 05. 14:03","title":"Érdemes lesz az eget kémlelni vasárnap este: szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb régi fotó után nyomoztunk - segítsen most is nekünk!
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Újabb érdekes képet találtunk a régi fotókat gyűjtő Fortepan weboldalon. Miről árulkodik a Corvin előtt álló Wartburg, aminek babakocsi van a tetején? Nyomozzon velünk!
A Fortepan fotóarchívumában közel 40 ezer fénykép szerepel. Az itt található képekről keveset tudni: általában nem ismert a szerző, a szereplők, sokszor a helyszín sem. Úgy gondoltuk, érdekes lehet e fotók mögé nézni, néhány ott látható részletet kiemelni.
Sorozatunk első részében egy olyan fénykép után nyomoztunk, amin a Budai Vár romos épületei között feltűnt a Sándor-palota, a budavári sikló még (már) nem közlekedett, a plakátok pedig a kor filmjeiről és italairól meséltek. Ma az alábbi, a hetvenes évek közepén, a Corvin-áruház előtt készült kép nyomába eredünk.
Fortepan.hu
A helyszín
A Corvin-áruház látható a fotón, ami a Fortepan adatbázisában az 1975-ös képek között szerepel.
A bevásárlóközpontot 1926. március elsején nyitották meg; a működtető céget a hamburgi M. J. Emden und Söhne cég alapította, az épületet Reiss Zoltán tervezte. A belső tereket Beck Ö. Fülöp és Pongrácz Szigfrid munkái díszítették Szilágyi István Régi boltok krónikája című munkája szerint, melyet a BudapestCity.org idéz.
Az áruház hatalmas forgalmat gerjesztett a Blaha Lujza téren, így a Rákóczi út és a Nagykörút sarkán üzembe helyezték az ország első villanyrendőrét, 1926. december 23-án. A Corvin egyik legnagyobb hatású újdonsága az 1931-ben felszerelt mozgólépcső volt, amely az első volt az országban. Erről a retronom.hu weboldalon részletes korabeli beszámoló és ábrázolás jelent meg. A harmincas években az áruháznak 52 osztálya és 33 kirakata volt – egy másik forrás szerint.
HVG Archív
A Corvin a második világháborúban leégett, 1944-ben bezárt. 1948-ban államosították, és Budapest Nagyáruházra keresztelték át. 1956-ban súlyos károkat szenvedett az épület, amelyet 1966-tól az Országos Áruházi Vállalat üzemeltetett. Egy év múlva a céget Centrum Áruházakra nevezték át, ekkor vette fel a Centrum Corvin Áruház nevet a Blaha Lujza térnél lévő létesítmény - írja a Wikipedia.
A Corvin 1948-ban
fortepan.hu
Alumíniummal borították be a tér felőli homlokzatát – a belső felújítás mellett. A rendszerváltás után sokszor cserélt gazdát az épület és az áruház, jelenleg Skála áruházként működik. Újdonság viszont, hogy 2007-ben megnyitott a Corvintető szórakozóhely: tetőteraszáról fantasztikus panoráma nyílik Budapestre.
Fogyasztási szokások, árak a hetvenes években
A hetvenes évek közepére a lakosság nagy része biztosítani tudta alapvető szükségleteit - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal Életszínvonal 1960-1980 című kiadványából.
„A hetvenes években a mindennapi fogyasztási és ruházati cikkekből elég jó volt a kínálat” – mondta a hvg.hu-nak Valuch Tibor, az MTA Politikatudományi Intézetének tudományos tanácsadója. A havi bruttó átlagkereset 1968-ban 1928 forint volt, 1971-ben 2325 forint, 1978-ban pedig már 3687 forint. A tömegélelmezésben nem volt hiány: kenyér- és tejfronton a választék fokozatosan és gyorsan bővült. Téliszalámit viszont csak a valutás boltban lehetett kapni vagy pult alól, mert fontos exportcikk révén keveset hoztak a belső piacra – tette hozzá Valuch Tibor. A nemes húsárukhoz – bélszínhez vagy fehér pecsenyéhez – is csak jó kapcsolatok révén, ügyeskedéssel lehetett hozzájutni. Sörből volt hiány nyáron, az iskolakezdést megelőzően pedig iskolaköpenyből, mert egy színben, egy fazonban lehetett kapni.
Érdekességképpen: 1968-ban egy gyapjúszövetből készült férfiöltöny 1260 forintba került, 1978-ban viszont már 2680 forintot kellett fizetni érte. Ebben az időben a télikabát sem tartozott a hétköznapi fogyasztási cikke közé: 1800 forint volt 1978-ban. A farmer a 70-es években elvesztette presztízsét, drága volt még - 1976-ban 1150 forint -, de már itthon is lehetett kapni. Olyannyira, hogy ebben az időben 1,5-2 millió darab került forgalomba - mondta Valuch. A hetvenes évek végén differenciálódott a hazai fogyasztás, megjelentek a nagyáruházak: a fővárosban a bécsi mintájára készült Budai Skála.
milstory.blog.hu
A színes tévé a hetvenes évek közepén jelent meg hazai gyártásban, de első lépésként a háztartásokban a kisképernyős tévéket felváltotta a nagyképernyős fekete-fehér.
Ebben az időben a vágyott használati cikkek közé tartozott az autó. A hetvenes években a keleti kocsiknak is volt presztízse, mert nehezen lehetett beszerezni ezeket, de igazán azt bámulták meg, aki nyugati kocsival gurult. Leginkább orvosok, ügyvédek vagy külföldi kiküldetésből hazatérők - akik vámmentesen hozhatták be - engedhették meg maguknak a használt nyugati csodákat. Ha valaki a hetvenes években a barátoknak vagy a külvilágnak meg akarta mutatni, hogy az átlagosnál jobban él, fürdőszobájában kirakta a nyugatról hozott szappanokat.
A kirakat és a kor divatja
A Corvin áruház kirakatában látható „napi ajánlat” amolyan divatkrónika, melyben igen sokszor fordul elő a nylon szó, méghozzá különféle szóösszetételekben: plüssnylon, nylonvelúr. Ám, ha azt gondolnánk, hogy a műanyagláz a szocialista tervgazdálkodás egy gardróbra intézett csapása volt, tévedünk. Dózsa F. Katalin művészettörténész kérdésünkre elmondta: „a műanyag a divatban a Nyugaton ugyanolyan trendi volt a hatvanas évek végén, és a hetvenesek elején”.
A nylonharisnya negyvenes évekbeli elterjedése után az Egyesült Államokban kezdték felkapni a könnyen kezelhető anyagot a ruhaiparban, ezért készülhetett minden nylonból. Praktikus volt, hisz nem gyűrődött, könnyű tisztíthatósága minden háziasszony álma volt. A hátulütőit ekkor még nem ismerték fel: hogy izzaszt, és sokaknál allergén reakciókat vált ki.
A kínálatban látható otthonka sem csupán a vasfüggönyön innen volt divat, a Nyugat-Németországból származó, konyhai viselet akkoriban nem a falusi asszonyok „kelméje” volt, és először nem is nylonból, hanem kartonból készült.
kukkerblond.blog.hu
A kocsiról
A képen az NDK-ban készült nevezetes „kocka” Wartburg látható, amely eredetileg 1000-es, majd 353-as típusjelzéssel futott. (Az 1000-es jelzést egy korábbi típusnál is használta az NDK-s gyár, úgyhogy végül a szakirodalom inkább 353-asként emlegeti a kockaautókat. A magyar és a bolgár források eltérnek abban, hogy a korábbi, teljesen más, „púpos” karosszériával készült 311-es vagy a 312-es verziókat nevezték-e az NDK-ban 1000-esnek.)
A kétütemű, háromhengeres kocka-Wartburgokat 1966 és 1989 között gyártották. Éppen 1975-ben, vagyis képünk elkészülése táján jelent meg a 353W jelzésű új típus. A hatvanas-hetvenes években Magyarországon egy új autó megrendelésétől számítva hosszú évek telhettek el, mire a tulajdonos megkapta a kocsit. Így amikor 1975-ben kijött a gyárból a W-változat (Weiterentwicklung - továbbfejlesztés), az a pesti utcákon csak évekkel később tűnhetett fel.
W mint továbbfejlesztés
A Wartburg-gyárban a hatvanas években - akárcsak a cseh Skodánál - átmeneti „reneszánszát” élte az autótervezés, és a mérnökök fantáziája a modern kocka-Wartburg után sem állt le, csak a politikai vezetés szabott gyorsan határt a műszakiak képzelőerejének. Így a Wartburgok évtizedeken át ezzel a dizájnnal készültek az eisenachi gyárban. Nemcsak a megjelenés kövesedett meg, de a technikai újdonságok is ritkultak a szocialista autógyártásban. Így aztán a Wartburgok, Skodák a rendszerváltásra szinte teljesen idejétmúlt technikával készültek, és a határok – na és a piacok – megnyitása után gyorsan versenyképtelenné váltak a keleti autógyárak.
A Wartburg márkanevet ma már nem is nagyon láthatjuk, a Skoda pedig a nevet megtartotta ugyan, de a Volkswagen-konszernbe olvadt be időközben.
A babakocsi
Az autó tetején egy babakocsit látunk, ami a hetvenes évek növekvő gyermekvállalási kedvét idézi fel. Tóth Eszter Zsófia, a kor szakértője rámutatott, hogy ennek egyrészt az 1967-ben bevezetett gyes volt az oka. A nőkre már nem volt akkora szükség a munkaerőpiacon, az ötvenes évek nagyberuházásainak befejeztével „valahogy ki kellett vonni őket a forgalomból” – mesélte Tóth.
A Bisecurin, Infecudin fogamzásgátlók megjelenésével viszont ugyanebben az időszakban megváltozott a szexuális kultúra, ami a hetvenes évek elejére fogyatkozó magyar népességet eredményezett. Erre Fekete Gyula a Nők Lapjában nemzethaláli vízióival traktálta a népet. A diskurzus, a politikai retorika és a kecsegtető hároméves állami támogatás megtette hatását: az 1974-75-ös babyboom révén az ovik megteltek, és mivel a nevelési-oktatási intézmények létesítése nem követte a szaporodás mértékét, ahol gyerek volt, ott általános zsúfoltság vált jellemzővé.
És végezetül: tegnap este kiküldtük fotósunkat - így néz ki ma a Corvin-áruház, kocsikkal, babakocsi nélkül.
Stiller Ákos
A hozzászólások között várjuk olvasóink emlékeit is. Ön milyen emlékeket, érdekességeket tud felidézni a képen látható helyszínről, a korról és a plakátokról?
A régi fotókat gyűjtő Fortepan weboldalon érdekes képre bukkantunk. A fotón a Budai Vár romos épületei között feltűnik a Sándor-palota, a budavári sikló még (már) nem közlekedik a Várhegy oldalában, a plakátok pedig a kor filmjeiről és italairól mesélnek. Nyomozzon velünk!