Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de2770b8-d0a6-470b-8040-4d4d29f95501","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Európa autóipara máris megtorpant, de a gazdasági kapcsolatai új erőre kaphatnak a világ két legnépesebb ázsiai hatalmával – egyelőre ennyit ért el Donald Trump a szövetségesével szemben.","shortLead":"Európa autóipara máris megtorpant, de a gazdasági kapcsolatai új erőre kaphatnak a világ két legnépesebb ázsiai...","id":"20250411_hvg-vamhaboru-trump-europa-vilagkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de2770b8-d0a6-470b-8040-4d4d29f95501.jpg","index":0,"item":"6bc301e9-9cc2-45b1-8773-a4e191b851cf","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-vamhaboru-trump-europa-vilagkereskedelem","timestamp":"2025. április. 11. 06:30","title":"Vámháború: Trump és Európa is megtette tétjeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95ec62a5-c9b5-4f44-82ce-d5df5a51b4b7","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A bal sarokban a jó öreg XC90 felfrissített plugin hibrid csúcsmodellje, a jobb sarokban pedig a teljesen új fejlesztésű tisztán elektromos EX90 legerősebb változata. Két hasonló dizájnú, mégis teljesen eltérő karakterű 7 üléses Volvot fogtunk vallatóra.","shortLead":"A bal sarokban a jó öreg XC90 felfrissített plugin hibrid csúcsmodellje, a jobb sarokban pedig a teljesen új...","id":"20250412_gigantikus-uj-volvok-egymas-ellen-hibrid-XC90-villanyos-EX90-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95ec62a5-c9b5-4f44-82ce-d5df5a51b4b7.jpg","index":0,"item":"c204f831-25b9-4dcb-a445-2e4e4858f235","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_gigantikus-uj-volvok-egymas-ellen-hibrid-XC90-villanyos-EX90-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 12. 07:59","title":"Gigantikus új Volvók egymás ellen: teszten a hibrid XC90 és a villanyos EX90","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416d365d-08bc-4cfe-a6b1-b13986af8178","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy meredek hegyoldalban bukkantak rá a holttestére. A rendőrség szerint baleset érte.","shortLead":"Egy meredek hegyoldalban bukkantak rá a holttestére. A rendőrség szerint baleset érte.","id":"20250411_meghalt-india-eltunt-magyar-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416d365d-08bc-4cfe-a6b1-b13986af8178.jpg","index":0,"item":"23647bfb-9325-406a-a324-fa0c3b90df95","keywords":null,"link":"/vilag/20250411_meghalt-india-eltunt-magyar-turista","timestamp":"2025. április. 11. 14:29","title":"Holtan találták az Indiában eltűnt magyar turistát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54aa521a-fc8f-433d-b98d-d01a808c0079","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Eltérő előírások vonatkoznak majd a beruházások előkészületi és beüzemelési szakaszára.","shortLead":"Eltérő előírások vonatkoznak majd a beruházások előkészületi és beüzemelési szakaszára.","id":"20250411_Modosulnak-a-vendegmunkasok-foglalkoztatasanak-szabalyai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54aa521a-fc8f-433d-b98d-d01a808c0079.jpg","index":0,"item":"af7616eb-7268-438e-ad87-72c11b26c610","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250411_Modosulnak-a-vendegmunkasok-foglalkoztatasanak-szabalyai","timestamp":"2025. április. 11. 07:24","title":"Módosulnak a vendégmunkások foglalkoztatásának szabályai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár Ágnes közösségszervező, aki ennek ellenére fáradhatatlanul intézi a debreceni Baross16 ügyeit. A közösségi tér az elmúlt hetekben egy szélsőjobbos támadás miatt került a hírekbe, de az atrocitás után rengeteg támogató megnyilvánulást is kaptak. Hogyan lett a közösség a városvezetés ősellensége, hogyan fogyott el körülöttük a levegő a városban? Mi a szerepe mindebben a döntéshozók kommunikációjának? HVG-Portré.","shortLead":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár...","id":"20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0.jpg","index":0,"item":"c6d29472-8419-4ef9-8e07-938fbbb4d2ca","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","timestamp":"2025. április. 11. 13:35","title":"„A támadók azért jöttek be, mert a kapuban meglátták a szivárványos zászlót – egyikük azóta bocsánatot kért”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cdd80e34-13ac-4251-9437-40aba314488e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Olyannyira sikeres volt a Frankenjet-projekt, hogy a gépet már szolgálatba is állították.","shortLead":"Olyannyira sikeres volt a Frankenjet-projekt, hogy a gépet már szolgálatba is állították.","id":"20250410_mukodo-vadaszgep-f-35-szereles-frankenjet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cdd80e34-13ac-4251-9437-40aba314488e.jpg","index":0,"item":"e5775e5f-2823-4857-8cc0-29beb2734267","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_mukodo-vadaszgep-f-35-szereles-frankenjet","timestamp":"2025. április. 10. 17:45","title":"Összelegóztak egy működő vadászgépet két totálkáros F-35-ösből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nehézsége a rendszernek, hogy az autók piaca nagyon nem egységes. ","shortLead":"A nehézsége a rendszernek, hogy az autók piaca nagyon nem egységes. ","id":"20250411_Vamok-helyett-minimumarak-lehetnek-a-kinai-autoknal-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"9922ae4a-c43a-4123-9071-23f971a745e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_Vamok-helyett-minimumarak-lehetnek-a-kinai-autoknal-Europaban","timestamp":"2025. április. 11. 07:24","title":"Vámok helyett minimumárak lehetnek a kínai autóknál Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2717d634-6e4a-421c-a106-0cd1c667a4a4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az NBA sztárjáról mintázott Ken első a maga nemében a Mattel babáinak történetében.","shortLead":"Az NBA sztárjáról mintázott Ken első a maga nemében a Mattel babáinak történetében.","id":"20250411_lebron-james-barbie-ken-baba-mattel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2717d634-6e4a-421c-a106-0cd1c667a4a4.jpg","index":0,"item":"3a513ef8-392c-4003-a7ab-0c51ce1d6fbb","keywords":null,"link":"/elet/20250411_lebron-james-barbie-ken-baba-mattel","timestamp":"2025. április. 11. 14:13","title":"„Nagyon király, de lábra még gyúrhatna kicsit” – Barbie készült LeBron Jamesből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magdi anyus bekacsint a peep show ajtaján – mi lesz veled, Ferenc körút?
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?
A századfordulós kávéházak helyén kockázatos vállalásnak tűnő gyrosozók, 1956 egyik központi helyszínén omladozó raktárépület, megoldatlan bicikliközlekedés. A Petőfi híd és az Üllői út közötti rész a Duna közelsége miatt üde színfoltja lehetne a városnak, de a kocsmák, éjjel-nappalik, aprócikkes üzletek egyhangúságát alig töri meg valami. A Nagykörút jelenével és jövőjével foglalkozó sorozatunk folytatódik.
Az Üllői út felől Majka tolja képünkbe az olcsó pizzát, a másik, a Duna felőli oldalon a Jolly Pub szürreálba hajló kocsmafreskói csábítják a környék alkoholra vágyó lakóit, félúton pedig mindenki Magdi nénije kínálja félelmetes mosollyal az egyeurós bóvlit. A Ferenc körút, a Nagykörút legdélibb és legfiatalabb részének sorsa alakulhatott volna másképp is, de nem csoda, hogy a legtöbbször az olcsóés gyors jelzők jutnak eszébe a környékről az itteni járókelőknek.
Alig töri meg valami az éjjel-nappali boltok, kocsmák, az 500 forint alatt már kockázatos vállalásnak számító gyrososok, aprócikkes boltok egyhangúságát. Az is jellemző, hogy a rész egyik legjellegzetesebb motívuma az eléggé megtépázott Peep Show-felirat: ha ezt a kapubejárót megmutatjuk valakinek, gondolkodás nélkül rávágja a választ: ez tutira a körúton van.
Egymás mellett jövő és a múlt: a Barcraft és a Peep Show
Túry Gergely
Lehetett volna kávézós, teraszos része is ez a körútnak, ahogy az a megépülés utáni békeidőkben jellemző volt, de csak a "teraszok" maradtak – már ha a járdára kitelepített fémasztalokat és székeket lehet így nevezni. Az egyetlen újdonság a környéken a megnyitása óta töretlen népszerűségnek örvendő Barcraft esport bár, amely tucatmegoldás helyett egy eddig a budapesti szórakozóhelyek részéről ignorált, ám annál népesebb rétegnek nyújt (a League of Legends-, Warcraft-, Starcraft-rajongóknak) közösségi élményt a kivetítőkkel, tematikus, a játékokhoz passzoló koktélokkal. Ilyen erős koncepcióval rendelkező helyet nyitni azonban szinte már forradalomnak számít ezen a környéken.
Szimbolikus a Kilián laktanya, az 1956-os forradalom egyik központi helyszínének sorsa is. Az egyik legforgalmasabb helyen, az Üllői út és a Ferenc körút sarkán álló, jelenleg főleg raktárként funkcionáló épület évtizedek óta pusztul, lassan csak arra szolgál, hogy valahova még el lehessen helyezni a forradalom hőseinek emléktábláit, pedig korábban még a Ruttkai Éva nevét viselő színháznak is helyet adott.
A Kilián laktanya 1956-ban
Fortepan / Nagy Gyula
A környék megújul, de a Körút sorsa bizonytalan
Miközben Ferencváros és a VIII. kerület egyes részei komoly változásokon estek át az elmúlt években, addig a városvezetés mintha elfeledkezett volna a legfontosabb útról. A Mikszáth tér például kis sziget lett a belvárosban a Lumennel, a Zappával, a Garzonkerttel, a közeli egyetemekről és könyvtárakból kirajzó egyetemistákkal; a Corvin sétányt lassan kezdi belakni a környék, és nem csak a Dumaszínház miatt; az egy négyzetméterre jutó szép számú sörfőzdék miatt hivatalosan is sörkerületté vált „a kilenc”; az ide nyíló Tompa és a Ráday utca pedig régóta menedéket jelent a körút forgalmától – a Ferenc körúton azonban egyelőre nyoma sincs a változásnak, a hangulat a hetvenes éveket idézi. Kérdés, akar-e a közeljövőben itt bármilyen politikai erő változást.
Mi lett veled, Nagykörút?
A következő hetekben több részben foglalkozunk a Nagykörút változásaival, mai funkcióival, kinézetével és lehetséges jövőjével. Az első részben még a patinás szakasz múltját jártuk körbe, mostantól pedig részleteiben mutatjuk be a Nagykörutat. A Boráros tértől haladunk egészen a Jászai Mari térig.
A ráncfelvarrás ugyanis erősen ráférne erre a részre: mintha ugyanaz a lassú elsorvadás játszódott volna le itt is, mint a korábbi cikkünkben bemutatott Rákóczi úton. Mindenki csak kikerülhetetlen rosszként tekint a Körútra, így aztán a többség csak használja és nem éli ezt az útszakaszt. A Rákóczi út esetében legalább terv volt a Vitézy-féle BKK részéről a felújításra, a Nagykörútnál még nem beszélhetünk ilyenről. Holott a két kulcskérdés, a dugódíj és a nagykörúti biciklisáv kérdése már évek óta vita tárgyát képezi, a két téma ráadásul szorosan összefonódik egymással.
A fő kérdés az, hogy a főváros mit akar elérni a Nagykörúton: a dugódíjjal együtt korlátozná a forgalmat ezen a részen, vagy a jelentős autós forgalmat megtartva koncepciót dolgoz ki a biciklisávra? A jelenlegi állapot ugyanis senkinek sem jó, és csak megágyaz annak, hogy az amúgy is pattanásig feszült körúti közlekedés során előtörjön mindenkiből az önbíráskodó KRESZ-szakértő. A helyzet már csak azért is megoldásra vár, mert a végül párbeszéddé csituló Tarlós–biciklis-csörte miatt feszültebb lett a hangulat az utakon.
Túry Gergely
A gyalogosok joggal mérgelődhetnek a járdán szlalomozó biciklisek miatt, a biciklisek kijelölt sáv híján a parkoló autók és a szélső sávban haladó autók között egyensúlyoznak, és az autósok is bosszankodnak, ha egy forgalmasabb időszakban nem csak balra, hanem jobbra is figyelniük kell, a rendszeres akadályokról (leparkoló, kirakodó autók, felújítások, villamospótló autóbuszok) nem is beszélve. A Magyar Kerékpárosklub 2013-as felmérése igazolja a problémát: a körúti balesetek többsége azonos irányba haladó járművel történő ütközés volt, míg a második helyen a gyalogosok elütése szerepelt.
Létezik vállalható kompromisszum
A szervezet ezért több alternatívát is felvetett a döntés előkészítő tervében, az azonban hamar kiderült, mindenkinek maximálisan kedvező megoldás nincs, csakis kompromisszumok árán lehet vonzóbbá tenni a szakaszt. A legvállalhatóbb és legkevesebb konfliktussal járó javaslatok a következők voltak:
- kerékpársáv a parkolósáv helyén
- kerékpársávot az egyik forgalmi sáv helyére
- kerékpáros-piktogram felfestése a parkolósáv helyén, parkolási lehetőség a járdán
Az első két alternatíva nyilván több konfliktust okozna, hiszen ezzel drasztikusan csökkenne az autós forgalom a körúton, és mindkét megoldás csak akkor nyerne értelmet, ha bevezetnék a dugódíjat, amit úgy tűnik, a következő választásokig biztosan jegelnek. A parkolósáv megszüntetését amúgy sem támogatta a Kerékpárosklub, hiszen ezzel az amúgy is lepukkant kiskereskedelem lehetetlenülne el ezen a részen. A parkolósáv megszüntetése a Kiskörúton már hasonló tanulságokkal szolgált.
Túry Gergely
A legjobb megoldásnak tehát az tűnik, hogy a parkolási lehetőség megmarad, csak feljebb, a fák közé kerül, az ún. berendezési sávba, ahol amúgy sem közlekednek gyalogosok. Az így felszabaduló parkolósáv helyén pedig létrejöhetne a teljes értékű kerékpársáv. Ez a megoldás a Kerékpárosklub szerint a legjobb átmeneti lépés lenne egészen addig, amíg a főváros el nem dönti, mit akar kezdeni a Nagykörúttal és a hozzá csatlakozó hidakkal.
A végleges átfogó fővárosi koncepciótól vár sokat Szűcs Balázs, a ferencvárosi főépítész is. Elmondása szerint a Körút balkáni állapotainak rendbetételéhez nagy szükség lenne a Boráros téri aluljáró átértelmezésére is. A főépítész szerint a jelenleg olcsó pizzázókat és büféket kínáló, az itt meghúzódó hajléktalanok által belakott süllyesztett teret kellene alaposan átértelmezni, és a helyén egy gyalogosbarát átkelő és akár parkoló is létesülhetne.
Egy megszokott pillanatfelvétel a Boráros tér aluljárójából
Túry Gergely
Szűcs hozzátette, a Főépítészi Iroda csak javaslatokat tehet, döntési helyzetben nincs, de amit lehet, megtesznek a lepukkant terek rendezéséért, ebben sokszor a lakók is partnerek. Hamarosan visszaköltözhetnek például a fák is a Tompa utca és a Petőfi híd közötti részre, amik még a hetvenes évek eleji felújítás során tűntek el erről a szakaszról, illetve folyamatosan figyelik a boltívekre szabálytalanul kirakott reklámokat vagy az egyéb szabálytalanságokat.
„Ez azonban a jogi procedúra miatt lassú folyamat: mire egy helyen elérjük a változást, tíz másik helyen kellene közbelépnünk.” Szűcs szerint a kerület is támogatja a biciklis közlekedés fejlesztését, főleg azt a megoldást, amely a parkoló autókat a járda kihasználatlan, gyalogosok által sem használt részére terelné.
A változás azért lenne időszerű, mert augusztusra a tervek szerint átadják a közeli, felújított Nehru partot, így a zöldövezet, a nyáron élettel megtelő Bálna közelségéből jócskán profitálhatna a Ferenc körút is.
Addig azonban marad leharcolt átmeneti övezet.
* * *Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.