Percről percre tudósításunkat itt találja.
Bár előzetesen alig lehetett biztosra venni, azért jó esélyei voltak Deák Kristóf filmjének több szaklap szerint is. Végül Salma Hayek és David Oyelowo adta át a díjat a színpadra lépő rendezőnek, a producer Udvardy Annának, az egyik főszereplőnek, Szamosi Zsófiának, és a rendező feleségének Nina Kovnak. Ezzel egymás utáni két évben kapta meg a legfontosabb filmes elismerést magyar alkotás, hiszen 2016-ban a Saul fiát díjazta a Filmakadémia.
Deák Kristóf nagyon egyszerű köszönőbeszédet mondott: "ajánlom ezt a díjat mindazoknak az embereknek, akik jobbá tehetik ezt a világot, a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól felnevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk" – fogalmazott a rendező, utalva ezzel a Mindenki üzenetére.
"A külföldi vetítéseken jól fogadták, hogy a filmnek pozitív a végkicsengése, hogy nagyon örömteli üzenettel hagy magadra. És valahogy egybevág a mostani korszellemmel, a világpolitikában zajló folyamatokkal. Furcsa ilyet mondani egy gyerekfilmről, de egy csomó embernek a jelen világpolitikai eseményeit, például az oszd meg és uralkodj elv térhódítását juttatta eszébe a történet" – jellemezte korábban a filmet Deák Kristóf.
A Mindenkiben szereplő kórus tagjai, akik a Bakáts Téri Ének Zenei Általános Iskola tanulói, így örültek a hatalmas sikernek.
Közben persze lezajlott maga a gála is, és még ha néha elég unalmas is volt (a hosszabb cukormázas bejátszásakat igazán elfelejthetnék már), Jimmy Kimmel időnként feldobta a show-t: elővette a Mean Tweetset is, és hát a Matt Damon-poénjai mindig ütnek.

A káosz pillanatai
AFP / Mark Ralston
A legnagyobb "poén" viszont az est legvégén következett: a Faye Dunaway-jel együtt díjat átadni érkező Warren Beatty rossz borítékot kapott, ő láthatóan tanácstalan volt, végül Dunaway a Kaliforniai álmot jelentette be a legjobb film kategória győztesének. A producerek már a színpadon ünnepeltek, amikor kiderült, hogy hiba történt, és valójában Barry Jenkins filmje, a Holdfény a nagy nyertes.
A musical persze még így sem szégyenkezhet: 6 díjával magasan a legtöbb szobrot begyűjtő film lett. A kötelező zenei (filmzene és betétdal) és a grandiózus látványt elismerő díjak (látványtervezés, operatőr: Linus Sandgren) mellett azért a presztízskategóriákban is jól szerepelt a film: Damien Chazelle 32 évesen a valaha volt legfiatalabb rendező, aki Oscart nyert, Emma Stone pedig 28 évesen vihette haza a legjobb női főszereplőnek járó szobrocskát.
Egyébként úgy tűnt, szépen szétosztották a díjakat: A régi város is behúzott két fontosat (férfi főszereplő: Casey Affleck, eredeti forgatóköny: Kenneth Lonergan), a Holdfény a film mellé vitt még egy férfi mellékszereplőt (Maherhala Ali) és egy adaptált forgatókönyet (Barry Jenkins és Tarell Alvin McCraney), de még A fegyvertelen katonát is kétszeres Oscar-díjassá tették (vágás és hangkeverés).
A női mellékszereplők közt nem volt meglepetés: Viola Davis valószínűleg simán nyert a Fencesért. A legjobb filmre jelöltek közül már csak az Érkezésnek volt némi szerencséje: a legjobb hangvágásnál díjazták a földönkívüliek nyelvéhez alkotott hangeffekteket. De szokatlanul sok közkedvelt mozit díjaztak: a Legendás állatok és megfigyelésük a jelmeztervezésért, A dzsungel könyve a vizuális effektekért nyert, a Zootropolis pedig vitte az animációs versenyt. És még azt is sikerült elérni, hogy a Suicide Squad Oscar-díjasnak mondhassa magát – köszi a sminkeseknek!
Trump vs. Oscar
Az Oscar-gála, ahogy az várható volt, természetesen rengeteg politikai tartalmú üzenetet hozott, bár Meryl Streep Golden Globe-on előadott monológjához hasonlóan erős és emlékezetes beszédet senki sem mondott ezúttal.
Már a díjátadó elején megadta az alaphangot Jimmy Kimmel, aki szerint minden nyertes csak örülhet annak, hogy valószínűleg az amerikai elnök Twitter-oldalán is szerepelni fog a nevük, utalva ezzel a korábbi Streep–Trump-csörtére. Kimmel pedig később így konferálta fel az Akadémia elnökét, Cheryl Boone Isaacsot: „most pedig jöjjön egy igazi ritkaság, egy elnök, aki a tudományokban és a művészetekben is hisz”.

Az igazán politikus pillanat azonban akkor jött el a gálán, amikor kiderült, az iráni Az ügyfél című film kapta a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart. A rendező, a második filmjével Oscart nyerő Aszhar Farhadi ugyanis nem utazott el Los Angelesbe, hogy így szolidarítson a Trump intézkedése miatt hátrányosan megkülönböztetett országok lakóival. A rendező egy állásfoglalást olvastatott fel köszönőbeszéd helyett. „A filmesek odafordulnak kameráikkal a legalapvetőbb emberi értékekhez, és képesek a különböző népekkel és vallásokkal szembeni sztereotípiák lerombolására” – üzente az iráni rendező.
Gael Garcia Bernal pedig mielőtt átadott volna egy díjat a mexikói–amerikai határra tervezett fal ellen szólalt fel. „Minket, színészeket nem lehet megosztani. Mexikóiként, latin-amerikaiként, bevándorló munkásként, emberként ellene vagyok a falnak, amely el akar minket választani egymástól” – mondta a színész.
Hajnalban kiderül, Oscar-díjat kap-e a Mindenki, a kisfilmben fontos szerepet játszó kórus tagjai pedig jelenleg épp alszanak, hogy később már együtt izgulhassák át a díjkiosztót. Ellátogattunk a különleges éjszakára készülő gyerekekhez
Egy tízéves kislány új iskolába kerül, ám a beilleszkedés nem várt nehézségekbe ütközik - Deák Kristóf Mindenki című filmjének egyszerű, pozitív kicsengésű története lenyűgözte több külföldi fesztivál közönségét, ezután került egyre közelebb az Oscar-jelöléshez. A rendező szerint a film a reményt adó üzenete miatt lett sikeres, a külföldi kritikák pedig a két gyerekszereplő játékát dicsérik.