szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ugyan a nevét adta a filmhez, nem akart beleszólni a munkálatokba. Azonban azt hitte, így is kikérik majd a véleményét. Nem így történt.

A Budapest Noir írója, Kondor Vilmos is megnézte a regényből készült filmet, Gárdos Éva rendezésében. A rejtőzködő író csak vonakodva ült be a moziba, a wmn.hu-nak adott interjúja alapján.

"Hetek óta fejfájással ébredtem az éjszaka közepén, ültem az ágy szélén – nehéz időszak volt. Legfőképpen azért, mert kétlem, hogy a Budapest Noirból valaha még újabb filmváltozat készül. Ha Budapest Noir, akkor ez az egy lesz az. És tudom, hogy egy írót a legtöbbször egyetlen könyv határoz meg. Nagyon kevés olyan író akad, akinek a nevéről rögtön három regény jut eszembe. De még egy regényt is jóval több idő elolvasni, mint megnézni a filmadaptációját, így a legtöbb ember fejében a film marad meg róla.

Amikor eladtam a megfilmesítés jogait, tudtam, milyen felelősség társul ehhez.

Az író azt is elárulta, hogy a forgatáson lapozott bele először az azóta elhunyt Szekér András forgatókönyvébe, akivel egyszer találkozott a forgatás előtt. "Többször kértek arra, hogy írjam én a forgatókönyvet, de mindig nemet mondtam. Az én hibám, hogy úgy hittem, ettől még néha megkeresnek, megmutatják az elkészült változatokat, kikérik a véleményem" – mondta el Kondor az interjúban. Ahol azt is elárulta, korábban, még a filmváltozat terve előtt volt szó arról, hogy HBO-széria készül a regénysorozatából.

Az HBO akkori elnöke nagyon el volt szánva erre a projektre, és mindent megkapott: nemcsak az első regény, hanem a további részek jogait, sőt a karakterek jogait is arra az esetre, ha a regényeken túl is továbbfejlesztenék a történetet.

Nekem pedig az HBO neve, és az akkoriban látott sorozatai garanciát jelentettek. Úgy gondoltam, ennek a gárdának szabad kezet adhatok (...) Csakhogy ezt a hölgyet egyszer csak leváltották, vagy felmondott – nem tudom, mi történt. De onnantól a sorozat terve hamvába holt."

Kende Tamás / Pioneer Pictures

A regény szerzője arról is beszélt, hogy szerinte a forgatókönyv és a film fő hibája, hogy túl hű maradt a eredeti szöveghez, és több kivetnivalója is volt a kész filmmel. "Akadtak olyan részletek, amiken csak a fejemet csóváltam (...) Például olyan jelenetek, amiknek nem volt vége.

Vagy, hogy a jelenetek nem organikusan kapcsolódtak össze, hanem az egyikből kimentek, a másikba bementek.

(...) Szerintem a film kárára vált, hogy a korabeli beszédmodor semmilyen szinten nem jelent meg. Bántottak olyan apró részletek is, ahogy például az újságíró az archívumban régi lapokból tép ki cikkeket – ez a kor újságírójához egyáltalán nem passzol. Az az újságíró, akit a vásznon láttunk, nem feltétlenül méltó képviselője a hivatásának. Kolovratnik járása szintén zavart: így nemhogy újságíró, de egyetlen férfi sem ment az utcán abban a korban. De sok egyéb karakteridegen dolgot is láttam."

A Budapest Noirtól mi és a mozinézők sem ájultunk el, a rendező, Gárdos Éva saját véleményét pedig korábbi interjúnkban olvashatják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!