Meleg cowboyokkal, a színésznők hatalmas versenyével jön az idei Oscar-gála: de kinek van esélye nyerni?
Egy rakás díjjal térhet haza a 94. Oscar-gáláról a Dűne és A kutya karmai közt, néhány kategóriában azonban komoly meglepetések várhatók. Vagy nem. A filmes világ legnagyobb eseménye – egy-két kivételtől eltekintve – már évek óta képtelen leszakadni arról, hogy a papírformát hozza, de a látványtervezés kategóriában jelölt Sipos Zsuzsannáért idén is érdemes lesz követni a ceremóniát a magyar filmrajongóknak. Ráadásul Ukrajna mellett is szenvedélyes kiállásokra lehet számítani. Esélylatolgató cikkünk következik.
Magyar idő szerint hétfő hajnalban rendezik meg az idei Oscar-gálát, amit hosszú évek után most egyetlen hazai csatorna sem közvetít. A tavalyi gála minden idők legalacsonyabb nézőszámát produkálta, ezért idén még az élő közvetítés előtt átadnak nyolc díjat, többek között azt is, amelyre Sipos Zsuzsanna, a Dűne magyar berendezője esélyes (a döntés óriási felháborodást váltott ki az Amerikai Filmakadémián belül, a díjazottak pedig állítólag a színpadon is tiltakozni fognak miatta). A 94. díjátadón Wanda Skyes, Regina Hall és Amy Schumer lesz a házigazda, utóbbi szerette volna elérni, hogy az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij valamilyen módon beszédet mondhasson a gálán, de hiába lett volna ez az ötlet a záloga annak, hogy az esemény ne fulladjon teljes érdektelenségbe, a politikától mindig is ódzkodó Filmakadémia állítólag visszautasította a felvetést. Mindenesetre a hvg.hu idén is összeszedte, hogy mi várható a legfontosabb kategóriákban, a gálát pedig, ahogy mindig, most is percről percre frissülő hírfolyamban közvetítjük majd.
Legjobb film
Volt már sokkal, de sokkal erősebb a mezőny a legjobb filmek kategóriájában, sőt talán az is kijelenthető, hogy az Amerikai Filmakadémia által összeszedett lista köszönőviszonyban sincs azzal, mi is volt a tavalyi év tíz tényleg legjobb filmje, ugyanakkor legalább nehezen megjósolható, melyik produkció viheti el a fődíjat. A három legesélyesebb film a Dűne, az A kutya karmai közt és a CODA: az Oscar előszobájaként emlegetett BAFTA-n A kutya karmai közt nyert, de a legtöbb díjat a Dűne vitte haza. Ezzel szemben az amerikai forgatókönyvíró céh legjobb adaptált és eredeti filmes forgatókönyvéért járó díját a CODA és a Magyarországon is felettébb sikeres Ne nézz fel! kapta. Az amerikai producerek céhének díját szintén a siket családban nevelkedő halló lány története, a CODA kapta, így szinte borítékolható, hogy e három film valamelyike lesz a nyertes. Az izgalmat ezúttal inkább az jelentheti majd, borul-e valahol látványosan a papírforma, befut-e vigaszágról egy-egy kevés visszhangot kiváltó film, vagy hogy kapnak-e szobrot az olyan szélsőségesen megosztó filmek, mint például a Ne nézz fel!.
A legnagyobb esélyesként többen A kutyai karmai közt-öt emlegetik, már csak 12 jelölése miatt is. (Érdekesség, hogy ennyi szobrot viszont a totális siker esetén se vihetne haza a film, mert van olyan kategória, amelyben két jelölést is kapott.) Egy szokatlan hangvételű westernről van szó, amely a macsósággal azonosított műfajban kérdőjelezi meg a nemi sztereotípiákat és beszél a melegségről; egy régimódi, idős, fehér férfi színész, Sam Elliot pár héttel ezelőtti nyilatkozata ugyanakkor rávilágíthat arra, hogyan is állhat a filmhez az Amerikai Filmakadémia tagsága. Elliot ugyanis közölte, a cowboyok a filmben olyanok, mint a chippendale-táncosok, ahogy „felső nélkül ugrabugrálnak”, és amúgy is, „mi a f*szt tudhat” az új-zélandi rendezőnő az amerikai Nyugatról? A CODA sikerére viszont épp azért is fogadnának sokan, mert ebben a kedves, bájos, humanista és vicces filmben talán nincs semmi, ami megosztó lehet.
A Vezess helyettem című japán film, amelyet szokatlan módon a legjobb nemzetközi film kategóriája mellett a legjobb film, legjobb rendezés és legjobb forgatókönyv díjára is jelöltek, a hasonló jelöléseket kapó, és végül hatalmas szenzációként a legjobb film szobrát is elnyerő, koreai Élősködők sikerét ismételné meg, a West Side Story című musical „felújítása” pedig a Chicagóét. Mellettük a Richard király, a Licorice Pizza, a Belfast és a Rémálmok sikátora című filmek győzelmére nem nagyon érdemes fogadni.
- Ez a film nyer majd: Pár éve még kockázat nélkül lehetett volna fogadni a CODA sikerére – lásd a Zöld könyv hasonlóan kockázatmentes nagydíját –, de a mai Filmakadémia már simán bizalmat szavazhat A kutyai karmai közt-nek is.
- Ennek kellene: Erről a tízes listáról nehéz olyan filmet választani, amiért igazán lelkesedni tudnánk, vagy ha van is ilyen, az túlzottan megosztó az egyetértéshez.
Legjobb rendezés
Hogy mennyire jelzik valóban előre az Oscar előtti gálákon átadott nagydíjak azt, hogy ki kapja majd a filmszakma legfontosabb díját, jó kérdés, mindenesetre a Rendezők Céhének (DGA) díját Jane Campion vitte el A kutya karmai közt-ért. Ráadásul aki történelmet akar írni, Campionra fog szavazni: már az is rekord, hogy – az Oscar-díjak történetében először – nőként másodszor is jelölték a legjobb rendező díjára, ha pedig ő is nyer a tavalyi győztes Chloé Zhao után, ez lesz az első eset, hogy két egymást követő évben is nő viszi haza a szobrot. (Persze megérne az is egy misét, hogy 92 év után egy nőnek még mindig elég összesen kettő darab jelölést begyűjtenie, hogy már hihetetlen történelmi rekordról beszéljünk, és hogy ennyi idő alatt egyébként összesen két alkalommal lett nő a legjobb rendező).
Ugyanakkor a listán – talán a japán Hamagucsi Rjúszukén kívül – mindenki más is esélyes. Paul Thomas Andersont az ideieken kívül már nyolcszor, Kenneth Branaght-t pedig ötször jelölték Oscarra, de egyikük sem kapta meg eddig a szobrot egyszer sem; a háromszoros Oscar-díjas Steven Spielberg pedig valószínűleg a földkerekség leghíresebb rendezője, olyan nincs, hogy ő kamerát fog, és ne lenne máris esélyes valamilyen díjra.
- Ez a film nyer majd: A kutyai karmai közt
- Ennek kellene: Vezess helyettem
Legjobb színész
Csak annyit mondanánk: Will Smith. A Richard király című filmben a teniszklasszis Venus és Serena Williams édesapját játssza elképesztő intenzitással, egy olyan apa szerepében, aki elmegy a falig, csak hogy bajnokot faragjon a gyerekeiből. Smith szenvedélyes játéka jóval erősebb, mint a szintén esélyes Benedict Cumberbatché az A kutya karmai köztben, pedig Phil Burbank rejtőzködő, vad és sokszor agresszív állapotaihoz is bőven kell szakmai profizmus.
Könnyen gondolhatnánk, hogy egy Shakespeare-dráma főszerepében bárki brillírozhat, de a kissé érdektelenre sikerült Coen-filmben, a Macbeth tragédiájában Denzel Washington erre szinte esélyt sem kapott: a színész hiába hozza a főszereplőt rendkívül szuggesztív módon, a forgatókönyvírói és a rendezési hibák miatt mégsem lehet egy emlékezetes, átütő karakter, ahogy Javier Bardem sem Aaron Sorkin filmjében, a Being the Ricardosban: a szerethető, de végletekig kétarcú macsónál, akiről nem lehet eldönteni, csalja-e a feleségét vagy sem, voltak már erősebb szerepei Bardemnek. A tick, tick...BOOM! című keserédes zenés filmben Andrew Garfield feltörekvő művésze ugyan számos színt és tekintetet képes megmutatni, a karakter mégis csak egy a sok közül.
- Ő fog nyerni: Will Smith
- Neki kellene: Will Smith
Legjobb színésznő
A legjobb film kategóriájával épp ellenkezőleg itt el lehet mondani, hogy ritkán ennyire hihetetlen erős a mezőny: vita nélkül kijelenthető, hogy mind Jessica Chastain, mind Olivia Colman, mind Penélope Cruz, mind Nicole Kidman, mind pedig Kristen Stewart megérdemelné a díjat. Ha a győztesről kizárólag amerikai szavazók döntenének, talán már borítékolni is lehetne Jessica Chastain díját, aki mellett rengeteg érv szól: Colmannel, Cruzzal és Kidmannel ellentétben ő még sosem nyert Oscart, noha rég kijárna neki, és ő kapta a színészcéh (SAG) díját is. Ugyanakkor a The Eyes of Tammy Faye egy Amerikán kívül szinte teljesen ismeretlen televangelistáról szól, így a nemzetközi szavazók figyelmét talán kevésbé keltette fel ez a film – persze azért az amerikaiak bőven túlsúlyban vannak a szavazók között, úgyhogy nagyon nem érdemes meglepődni, ha Chastain nyer.
A kategória legnagyobb meglepetése viszont Kristen Stewart győzelme lenne: noha már a Spencer című, Diana hercegnő életéről szóló film első képeinek megjelenésekor mindenki azonnal Stewart majdani Oscar-díjáról beszélt, és a színésznő valóban mesteri alakítást nyújtott a filmben, a díjak valamiért mégis elmaradtak, sőt, a színészcéhnél még csak a jelöltek közé sem fért be – márpedig még soha, egyetlen olyan színésznő sem nyert ebben a kategóriában Oscart, aki legalább egy jelölést ne kapott volna a kollégáitól.
- Ő fog nyerni: Jessica Chastain
- Neki kellene: Kristen Stewart
Legjobb női mellékszereplő
A hatvan évvel ezelőtt bemutatott West Side Story Anitája, vagyis Rita Moreno hazavitte a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat – ezzel pedig nem mellesleg történelmet írt, mert ő volt az első spanyolajkú színésznő, aki a rangos kitüntetésben részesült. Most, 2022-ben minden nézőt átjárhat a nosztalgia, ugyanis a film remake-jének Anitáját, Ariana DeBose színésznőt is jelölték a kategóriában, sőt nagy esélye van rá, hogy elődjéhez hasonlóan ő is szobrocskával térhet haza. (Moreno egyébként egy másik szerepben visszatért a film új verziójában is.) A SAG, a Critics Choice Awards és a BAFTA is őt hozta ki győztesnek, de az akadémia idén dönthet úgy is, hogy törleszt egy régi tartozást: Kirsten Dunst 30 éve van a pályán és 50 mozifilmen van túl, mégis ez az első alkalom, hogy Oscarra jelölték A kutya karmai közt című filmben nyújtott teljesítményéért, és ahogy írtuk: Dunst úgy játssza a minden méltóságától megfosztott, a férfi hatalmától egyre jobban szenvedő nőt, hogy a saját zsigereinkben érezzük fojtogató helyzetét.
Jelölték a kategóriában a színészlegendát, Judi Denchet is, akinek nagymamaként a Belfastban jutott egy emlékezetes nagyjelenet, illetve Aunjanue Ellist, aki igen megkapóan alakítja a Williams-nővérek édesanyját a Richard királyban. Jessie Buckley – aki a nézőknek a Csernobil Ludmillájaként lehet ismerős – Az elveszett lányban törékeny, fiatal Leda Carusóként szintén emlékezetes alakítást nyújt, de valószínűleg nem taszíthatja le az első helyről DeBose-t.
- Ő fog nyerni: Ariana DeBose
- Neki kellene: Ariana DeBose
Legjobb férfi mellékszereplő
Aki nem akar sokat kockáztatni, Troy Kotsurra, a CODA című amúgy is agyondicsért film siket mellékszereplőjére fogad. Kotsur a színészcéh (SAG) gáláján is történelmet írt azzal, hogy első siket színészként díjat nyert, ráadásul nem is ez volt az egyetlen elismerése aznap: a CODA teljes színészgárdája is kollektív díjat kapott.
A másik esélyes A kutya karmai közt-ben különös, magával ragadó és aggasztó alakítást nyújtó Kodi Smit-McPhee, aki kilencéves kora óta színészkedik, és akinek, akár megkapja az Oscart, akár nem, ezzel a filmmel biztosan nagyon be fog indulni a pályája. Mindenesetre a legesélytelenebb jelölt is megérdemelné a díjat, de hát neki akár el se kéne mennie a gálára: Jesse Plemons a Totál szívás (Breaking Bad) egyik hihetetlenül emlékezetes mellékszereplőjeként, majd a sorozat folytatását jelentő El Camino zseniális főszereplőjeként égette be magát a nézők agyába, és azóta állandóan bizonyítja, mennyire sokszínű színész is ő. Viszont őt is A kutya karmai közt-ért jelölték, és ha ezt a filmet díjazzák is a kategóriában, neki akkor is aligha osztanak lapot.
- Ő fog nyerni: Troy Kotsur
- Neki kellene: Jesse Plemons
Legjobb adaptált forgatókönyv
Nehéz ügy. Az, hogy sikerült nagyvászonra vinni Frank Herbert könyvét úgy, hogy ne csak egy épkézláb, hanem egy kifejezetten szép, élvezhető Dűne legyen belőle, mindenképpen díjat érdemelne, de Murakami Haruki szövegéből sem két perc forgatókönyvet írni, így a Vezess helyettem írói is esélyesek a díjra; pláne, hogy Hamagucsi Rjúszuke és Oe Takamasa mesterien formálták a saját képükre az eredeti novellát, egy másik Murakami-történetet, Csehov Ványa bácsiját és jó pár saját ötletet. Ha akkorát tarol A kutya karmai közt, mint amire számítunk, akkor ebben a kategóriában is Jane Campion győzhet, aki Thomas Savage hatvanas években írt regényéből dolgozott. Az Elena Ferrante regényéből készített Az elveszett lány – noha szépen megírt film lett – igazi meglepetés lenne, a CODA pedig ebben a kategóriában teljesen logikátlan lenne, hiszen a francia A Bélier-család remake-je, Sian Heder író-rendező pedig csak néhány ponton változtatott.
- Ez a film fog nyerni: A kutya karmai közt
- Ennek kellene: Vezess helyettem
Legjobb eredeti forgatókönyv
Mindig nehéz eldönteni, hogy egy hatalmas rajongótáborral rendelkező, agyon hype-olt film esetében mennyi a rajongói lelkesedés, és mennyi a valós szakmai elismerés, de Paul Thomas Anderson nosztalgiafilmje, a Licorice Pizza esetében a sztárolás mellett azt is meg kell említeni, hogy hiába író-rendezőfejedelem Anderson, 8 korábbi Oscar-jelöléséből eddig egyszer se ítélték neki a díjat is, noha aligha gondolja úgy bárki is, hogy ne lenne helye az Oscar-díjasok elitklubjában. Ráadásul a film Hollywood glamúros múltjában játszódik, márpedig az Amerikai Filmakadémia tagjai mindig is önfeledten rajongtak azokért a filmekért, amelyek az ő fiatalkorukról szóltak. Tehát elég sok minden hajtja Anderson malmára a vizet, azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a Licorice Pizzának egyébként pont nem a forgatókönyv a legerősebb része.
A mellőzöttség szólhat Kenneth Branagh mellett is, aki eddig ötször ment haza díj nélkül, csak hát a Belfast nagyon messze van attól a színvonaltól, amiért könnyen tudnánk lelkesedni. Felmerülhet még a Ne nézz fel! is, amelynek viszont pont a forgatókönyvére csettinthet az is, aki amúgy utálta a filmet, mert hiába írták meg még a koronavírus előtt, mire bemutatták, kiderült, hogy hihetetlenül pontosan sikerült megjósolniuk, hogyan is fog állni a világ ahhoz, ha valami súlyos válsággal kell szembenéznie.
- Ez a film fog nyerni: Licorice Pizza
- Ennek kellene: Ne nézz fel!
Legjobb nemzetközi film
Ha egy nem amerikai filmet a legjobb nemzetközi film kategóriáján kívül jelölik a legfontosabb díjakra is, ahogy a Vezess helyettem-et jelölték a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb adaptált forgatókönyv díjára is, az ember hajlamos azt gondolni, hogy akkor ez a verseny el is dőlt. Ráadásul pár éve az Élősködők diadalmenete is ezt a felvetést erősítette: a hat kategóriában jelölt koreai film nemcsak a legjobb film, rendezés és forgatókönyv díját vitte el, de a nemzetközi kategóriában sem hagyott esélyt a többi jelöltnek. Ezúttal ugyan sokkal kevésbé valószínű, hogy a Vezess helyettem a „nagyobb” díjakat is megkapná, de ez talán csak még tovább növeli ebben a kategóriában az esélyeit: ha egyszer az Akadémia szerint az év tíz legjobb filmjének egyikéről van szó, meglepő lenne, ha nem ezt tartanák a legjobb idegen nyelvű filmnek is.
A világ rengeteg filmrajongója örülne ugyanakkor annak, ha valami csoda folytán mégis az év meglepetéssikere, a norvég anti-romkom, A világ legrosszabb embere nyerne, de nem lehet megfeledkezni a 2014-es kategóriagyőztes, Paolo Sorrentino új filmjéről (Isten keze) sem, még ha a díjára egy lyukas garast sem tennénk. Illetve szokatlan módon ebbe a kategóriába is bekerült a Menekülés című, remek dán animációs dokumentumfilm, amely viszont a papírforma szerint nem itt, nem is az animációs filmek, hanem a dokumentumfilmek között fog nyerni.
- Ez a film fog nyerni: Vezess helyettem
- Ennek kellene: Vezess helyettem
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Kaphat akár hét Oscart is a Belfast, de nagyon rossz év volna, ha elférne a legjobb filmek között
Hét Oscarra jelölték a Belfast című filmet, amely az író-rendező Kenneth Branagh zaklatott gyerekkoráról szól az északír konfliktus sűrűjében. És ez nem csoda, bár nem azért, mert annyira zseniális lenne a film, hanem mert pont olyan, amit az Amerikai Filmakadémia leginkább szeretni szokott.
Kihirdették a 2022-es Oscar-díj jelöltjeit, a Ne nézz fel! és a Dűne is esélyes
Kristen Stewart behúzta élete első jelölését, a legjobb nemzetközi film kategóriában pedig nyerhet a norvég A világ legrosszabb embere. A Dűne és A kutya karmai közt a gála legnagyobb esélyesei, de a Belfastnak sincs oka szégyenre. Magyar jelölt is van a legjobb látványtervezés kategóriában.