szerző:
K. B.
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A világ egyik leghíresebb, amerikai rendezője már korábban is kiállt a FreeSZFE mellett, és kritizálta Vidnyánszky Attilát. Most a FreeSZFE hallgatóinak tartott előadást, amelyen a hvg.hu is részt vett.

Free SZFE
Egyre nagyobb az ellenállás a hallgatók és a tanárok részéről a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) autonómiájának csorbításával szemben a kormány döntése miatt, miszerint az egyetem alapítványként működhet tovább Vidnyánszky Attila vezetése alatt. Az SZFE körül kialakult szolidaritási mozgalomhoz egyre több világhírű művész csatlakozik, Vidnyánszkyék mégsem tágítanak. Az SZFE-botrány legfrissebb fejleményeit cikksorozatunkban követheti.
Friss cikkek a témában

Eljött az a pillanat, amikor kardot kellett rántani a veletek szemben álló sárkányra

– utalt a világhírű amerikai színházi rendező, Robert Wilson az SZFE kormányzat által erőltetett átalakítása elleni tiltakozásra kedden, a FreeSZFE hallgatóinak tartott, online előadásán, amelyen a hvg.hu is jelen volt. Mint mondta, nehéz észrevenni, mikor jön el az a pillanat, amikor már nincs más mód, csak „a kard kirántása”. Hozzátette: „Anne Frank írta a naplójában, hogy még mindig hisz benne, hogy az emberek alapvetően jók a szívük mélyén.”

Wilson újságírói kérdésre válaszolva reagált Vidnyánszky Attila neki szóló, tavalyi nyílt levelére. Wilson ugyanis szintén közleményben nyilatkozott az SZFE átalakításáért felelős kuratórium elnökéről 2021-ben, amikor az egyik előadását meghívták a Vidnyánszky által szervezett MITEM színházi fesztiválra. „Nem értek egyet az oktatási és művészi függetlenség kizsigerelésével, sem azzal, ha egészségtelen módon túl sok hatalom koncentrálódik kevesek kezében” – írta akkor Wilson. Vidnyánszky válaszában többek között azt mondta, ő „nyitott a párbeszédre”.

Wilson erre reagálva most azt mondta, sem Vidnyánszky nem kereste azóta őt, sem ő nem kereste Vidnyánszkyt, de „nyitva állnak a kapuk”, mivel úgy gondolja, „fontos nyitottnak maradni a párbeszédre. Most, hogy háború zajlik Ukrajnában,

muszáj Putyinnal is tárgyalni, nem zárhatjuk be a kapuinkat.

A hvg.hu kérdésére a magyar politikai helyzetről és arról, hogy az SZFE einstandját kikényszerítő Fidesz újabb választást is nyert, Wilson mindössze néhány szóval válaszolt:

Az elmétek még megvan, azt senki nem veheti el tőletek.

Wilson beszélt arról is, hogy „A művészet összefog, a politika és a vallás mindig megoszt minket” – ahogyan azt tavalyi, a Revizor Online-nak adott interjújában kijelentette. „A művészetben valóban megvan ez a lehetőség. Életem legfontosabb élménye az volt, amikor Texasban felnőve megismerkedtem a feketék kultúrájával. Rabszolgaként láncra verték, megkorbácsolták, ütlegelték őket, egy könyvet sem vehettek a kezükbe, hacsak az nem a Biblia volt. És miközben bilincsbe verve a reményről énekeltek, olyan zenét hoztak létre, amely egész Amerika kultúráját meghatározta. Igen, ez a művészet ereje. A művészet képes gyógyítani.”

A beszélgetés végén újságírói kérdésre válaszolva Upor László, a régi SZFE hivatalosan soha ki nem nevezett rektora, a FreeSZFE egyik alapítója beszélt arról is, hogy Wilson tavaly felajánlotta a MITEM-en kapott honoráriumának felét a FreeSZFE-nek. „Gesztusként és anyagi segítségként is nagyon fontos, amit Robert Wilson felajánlott nekünk, ugyanakkor csak egy kis csepp abban a tengerben, ami a FreeSZFE finanszírozásához hiányzik.”

A texasi születésű Robert Wilson, aki tavaly ünneplte 80. születésnapját, az avantgárd színház legelismertebb úttörője; sokszor dolgozott együtt Tom Waitsszel, alkotott Philip Glass-szal és Lucinda Childsszal, Merce Cunninghammel vagy Marina Abramoviccsal. Dolgozott Amerika és Európa szinte minden fontos színházában és operájában, Magyarországon is többször voltak láthatóak munkái, de rendezett a Vígszínházban is.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Szentgyörgyi Rita hvg360

Robert Wilson: Inkább a vakságot választjuk, nem az igazság vakító fényét

A színháztörténet és a kortárs vizuális kultúra egyik ikonja, aki látvány- és építészetalapú színházával, díszlet és fényterveivel, a mozgáskoreográfia, a zene eszközeivel teremt új világokat. Soknemzetiségű Oidipusz-rendezése a pandémia miatt nem jutott el a tavalyi Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozóra (MITEM). Az egyetemi blokád idején egyebek között azt üzente az SZFE hallgatóinak: „Egy olyan közeg megőrzésére bátorítom a világ egyetemeit, amelyben megengedett a párbeszéd, ahol fel lehet tenni kérdéseket, ahol mindenki megnyilvánulhat…”