„Úgy vélem, hogy igenis többnemzetiségű országban élünk, úgyhogy felesleges olyan vitákra fecsérelni az időt, minthogy hogyan kerülhetnénk ezt el. Az egy mese, hogy mind egyenlőek vagyunk és egyenlő lehetőségekkel rendelkezünk […] Abban hinni, hogy a szabadpiac a legjobb gyógymód a társadalmi egyenlőtlenségekre olyan, mintha azt mondanánk, hogy az autók fogják megoldani a klímaválságot” – jelenti ki Birgitte Nyborg egy tévévitában egy nappal azelőtt, hogy Dánia első (fiktív) női miniszterelnökévé választanák.
A Mérsékeltek nevű kispárt vezetője kíméletlenül leleplezi a jól fésült, illúzióvesztett politikusokat, akik előre leegyeztetik a kérdéseket az újságírókkal, és akik képtelenek belátni a tévedésüket és vállalni a felelőséget a hibáikért. Mindeközben az sem okoz neki gondot, hogy nemes egyszerűséggel bevallja, kihízta a fekete ruháját, ezért másikat kellett felvennie a jeles alkalomra. Ezzel pedig instant belopja magát az emberek szívébe a Borgen univerzumán belül és kívül is.
A Borgen címe a dán parlamentnek helyet adó Christiansborg palotára utal, amelyet a helyiek csak „kastélynak” becéznek. A sorozat 2010-ben került először képernyőre a dán közszolgálati tévében, de a hatalmas nemzetközi siker sem váratott sokáig magára. A dán miniszterelnököt alakító Sidse Babett Knudsen számára a sorozat meghozta a világhírnevet, szerepelt többek közt a Westworldben, Tom Hanks oldalán az Infernóban, de felbukkant a Hugh Laurie főszereplésével készült brit politikai drámában, a Roadkillben is.
Birgitte Nyborg jött, látott és győzött
Birgitte Nyborg története szerencsés csillagzat alatt indult. A 2010-es években reneszánszukat élték a skandináv krimik (gondoljunk csak A tetovált lány trilógiára, vagy az Egy gyilkos ügy, ismertebb nevén: The Killing és A híd című sorozatokra), de tobzódtunk az amerikai politikai drámákban/vígjátékokban is. Egyfelől ott volt a hét évadot megélt Az elnök emberei (The West Wing), amelyet a Borgen alkotói is fontos előképnek tekintettek, de ugyanitt meg lehetne említeni a dán sorozattal párhuzamosan futó A kártyavárt, Az alelnököt, vagy éppen a Botrányt is. Ezekben a fehér házi sorozatokban közös, hogy bár kettőben is nő a főszereplő, mindegyik esetben férfi játssza az amerikai elnököt, a hangvételüket pedig rendszerint áthatja a politikai témák esetében szinte kötelezően elvárt cinizmus.
Nagyjából ebben az időben (habár a tengerentúli sorozatok többségét egy kicsivel megelőzve) érkezett meg a dán, majd a nemzetközi színtérre Birgitte Nyborg, aki a maga idealizmusával és sziklaszilárd erkölcsi iránytűjével képes volt teljesen új színt hozni ebbe a mezőnybe. Ezen kívül volt még egy sajátossága, amely az amerikai kollégáinak nem adatott meg, mégpedig a dán nemzetisége.
„A kompromisszum művészete”
Dániában (és a többi skandináv államban) jóideje megszokott jelenség a kisebbségi kormányzás, melynek értelmében a kormányzó erőnek nem szükséges abszolút többséget szereznie a parlamentben, elégséges, ha nem alakul meg egy többség vele szemben. Ennek következtében az esetek zömében koalíciós kormányok jönnek létre, amelyek sokszor rászorulnak egyéb parlamenti pártok támogatására is, ha szélesebb konszenzussal akarnak keresztülvinni egy-egy intézkedést. Ahogy a Borgen írója, Adam Price fogalmazott: „Megedzheted a kompromisszumkészségedet, mert mindent párbeszéddel kell megoldani.”

Birgitte Nyborg sincs könnyű helyzetben, amikor a meglehetősen progresszív, ambiciózus klímacélokat kitűző, ámde a koalíción belül kisebbségben lévő pártja élén igyekszik megváltani a világot. Meglehet, hogy egy demokratikus társadalomnak alappillére a konszenzus, de az önmagában még nem garancia a tökéletességre. Shakespeare óta tudjuk, hogy Dániában sem minden rózsaillatú, így hát a Borgen világában is kezdettől fogva megtalálhatók a mára már a közéletből tévéből jól ismert típusfigurák. Itt is akad:
- szennylapíróvá vedlett bukott politikus,
- vintage autóval furikázó zöld képviselő,
- igazságügyi miniszter, aki megpróbálja elsunnyogni, hogy a titkosszolgálat bepoloskázott egy pártirodát,
- vagy a honvédelmi tárcát vezető kollégája, akinek a vadásztúráit az a cég finanszírozza, amelyiktől később méregdrága hadászati repülőgépet rendel a kormány.
A Simpson család alkotóihoz hasonlóan Adam Price-t is könnyű lenne megvádolni azzal, hogy kasszandrai jóstehetséggel bír, mint ahogy páran meg is tették, amikor a Borgen 2010-es indulása után nem sokkal a való életben is megválasztották Dánia első női miniszterelnökét, Helle Thorning-Schmidtet. A korábbi dán miniszterelnök persze sietett leszögezni, hogy az ő élete nem egészen olyan, mint Birgitte Nyborgé, abban a hitükben viszont alighanem osztoznak, hogy az emberek olyan miniszterlenökre vágynak, aki a „szívére és az eszére is hallgat”.
Birgitte Nyborg pontosan eszerint cselekszik, amikor a meggyőződése ellenére nem vonja ki Afganisztánból az ott állomásozó dán alakulatokat vagy amikor a régi szövetségesnek számító Egyesült Államok haragját kockáztatva nagyobb autonómiát ad a grönlandiaknak. (Grönland és Dánia speciális viszonya jelentős szerepet kap a mostani évadban.)
A fiktív dán miniszterelnök varázsa abban rejlik, hogy képes meghallani, amit az emberek mondanak neki, ugyanakkor azt is tudja, mikor nem szabad megalkuvónak lenni.
Nyborg nem enged abból az elképzeléséből, hogy a dán vállalatok vezetőségét felerészben nők alkossák (2010-ben járunk!), de a végsőkig küzd azért is, hogy az nagyra törő oktatási és környezetvédelmi célokat megfogalmazó reformcsomagjának széles támogatottságot szerezzen – csak így tudja ugyanis garantálni annak a saját ciklusa utáni tovább élését.
A világjobbító törekvéseknek azonban ára van. Az első epizód szinte naivan idealista pártpolitikusa miniszterelnökként kénytelen rájönni, hogy nem kaphat meg mindent. A kezdetben mesésen jónak tűnő házassága egy év alatt gyakorlatilag a földbe áll, amiben a közszolgálati tévé agilis újságírójának is van némi szerepe. A Borgenben ugyanis működik még a sajtó, mint negyedik hatalmi ág, amely hol ellenfélként, hol partnerként viszonyul a mindenkori kormányhoz – vagyis lényegében úgy, ahogy az minden normális demokráciában elvárható.
Egy szó, mint száz, Birgitte Nyborgnak sem sikerülhet minden. (Az mondjuk vitatható, hogy az alkotók részéről mennyire szerencsés azt a sztereotípiát erősíteni, hogy nőként nem lehet egyszerre feleségként, anyaként és vezetőként is helyt állni.) Mindenesetre a szándék megvan rá és az esetek többségében bízhatunk abban, hogy Nyborg a körülményekhez mérten a legjobb döntést fogja meghozni. Ha pedig mégsem, akkor legalább afelől nyugodtak lehetünk, hogy gyötörni fogja a bűntudat.
A Kastély – királyság, hatalom és dicsőség
Pontosan ez az, ami hiányzik az új Borgenből. Mármint a lelkiismeret és a megbánás. Birgitte Nyborg a szemünk előtt válik Frank Underwood-szerű kíméletlen karrierpolitikussá, akinek a hatalomhoz való ragaszkodása minden egyebet felülír. Nyborg az új évadban nem miniszterelnökként, hanem külügyminiszterként tér vissza (mint ahogy kilenc évvel ezelőtt a 3. évad végén búcsúztunk tőle), ebből kifolyólag az intrikák javarésze is a nemzetközi porondra helyeződnek át a dán parlament helyett.

Az új évad azonban nem csak a hatalmi harcról, hanem a különböző korosztályok küzdelméről is szól. Nyborg hiába kapálózik ellene, ő is kénytelen haladni a korral és alkalmazni a legújabb trendeket a saját politikai kommunikációjában. Merthogy 2022-t írunk, és a Borgen politikusainak világát is leuralta a közösségi média. Az új miniszterelnök, Signe Kragh, aki a tejeskávé színű kabátjával és szoros kontyával gyakorlatilag Nyborg doppelgängere, tipikus influenszer politikus. Sok nem is derül ki róla azon kívül, hogy rendszeresen posztol a tízóraijáról és előszeretettel használja a #futureisfemale hashtaget, amit Nyborg kezdetben ki nem állhat. A két nő azonban óhatatlanul elkezd hatni egymásra, formálni a másikat, míg a végén már egész jól elnevetgélnek azon, hogy majdnem egy harmadik világháború kellett az egymásra találásukhoz.
A sajtó is megszenvedi, hogy már nem az újságírók számítanak az elsődleges hírforrásnak, ha a politikusok ténykedéséről van szó. A közszolgálati tévé egyik hírszerkesztője még cikket is készül arról írni, hogyan veszélyezteti a sajtószabadságot, hogy a miniszterelnök interjúk helyett a közösségi médián keresztül kommunikál, a minisztereit pedig előzetes egyeztetés nélkül nem engedi nyilatkozni. (A cikk végül sosem készül el, mert a vezetőség nem meri összerúgni a port a kormánnyal és kockáztatni a beígért médiatámogatást. Hmm.)
Hova tovább?
Az a fentiekből is kitűnik, hogy mind a Borgen, mind Birgitte Nyborg sokat vesztett az idealizmusából (hogy van-e még számára visszaút, azt természetesen nem áruljuk el). Nagy kérdés viszont, hogy a töretlen optimizmusa nélkül mit tud megőrizni a sorozat a maga „dánságából”. (Persze bőven lehet, hogy az elmúlt tíz évben a dánok is ennyivel cinikusabbak lettek.) Az tuti, hogy gyönyörű, havas grönlandi tájakból nincs hiány, a híradós szál is tud újat mutatni a közösségi médiás problémakörrel, a megrészegítő hatalom pedig olyan slágertéma, amely a jelek szerint még ma is képes elvinni egy tévésorozatot a hátán. „A hatalom természetében benne van, hogy visszaéléshez vezethet” – írja az egyik epizódot felvezető Kant-idézet. Csak kár, hogy ennek az illusztrálásához pont Birgitte Nyborgot kellett tönkre tenni.
Mi a fontosabb, a gazdasági stabilitás, az energiaellátás biztonsága vagy a sarki jég megóvása? Hogyan egyensúlyozhat egy kis ország az Egyesült Államok, Kína és Oroszország között? - ilyen kérdésekkel tért vissza a jövőt sokszor előrevetítő Borgen.