szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

A YouTube első generációs sztárjai, például a Pamkutya már öreg motorosok a cybervilágot jelentő deszkákon. A második generáció most bontogatja szárnyait, Follow Anna és Cschannel például tizenévesen tapasztalják, hogyan lehet sikert kovácsolni az ingyenes videomegosztóból. És míg külföldön akár dollármilliókat is tudnak keresni az úgynevezett vlogolók, itthon inkább csak a zsebpénzt helyettesíti ez a tevékenység. De van olyan YouTube-os „vállalkozás”, mely a top-nézettség ellenére négy év után is önerőből készíti a tartalmakat.

Az első kommentelő, az első lájkoló, az első, aki rákattint egy klipre. Ő a YouTube videokockájának jobb alsó sarkán látható számláló egyeskéje: az elsőző. De csak akkor jár érte elismerés, ha ezt fel is tünteti. Tehát egy kommentben leírja, hogy ő volt az első. Ezt aztán lehet lájkolni, sőt van olyan elsőző, aki erre fel is szólítja a többieket. A virtuális vállveregetés mellett azonban kaphat szidalmakat is, a jelenség ugyanis sokakat idegesít, ők a hozzászólásokban hőzöngenek.

Cschannel szerint nincs semmi baj az elsőzőkkel, ezt legutolsó vlogbejegyzésében (a vlog a blog videós átirata) ki is fejtette, amit majdnem 10 ezer követője láthatott volna azonnal, pár nap alatt pedig 4 ezren meg is nézték. Két év alatt ugyanis 9074 feliratkozót gyűjtött össze, eddig 720 ezren kattintottak az „élet dolgairól” értekező tinire.

©

Egyik áprilisi tréfának szánt videójában például 20 titkot osztott meg magáról, köztük, hogy két év alatt 113 232 forintot keresett a YouTube-on. Nem tudni, hogy igaz-e, a Google-házban kedden tartott találkozón pedig sem ő, sem a többi YouTube-sztár nem árulta el eddigi keresetét. Annyit lehet tudni, hogy a videók előtt forgó reklámok bevételéből részesülnek a vlogolók közvetlenül.

Magyarország kedvenc csatornái a YouTube 2013-as év végi toplistája alapján:

1. Pingvinharcos

2. Hollywood Hírügynökség

3. DumaRagu - Az arc nélküli manus

4. The Otherworldonline

5. PamKutya

(2013-ban az ő csatornáikra iratkoztak fel a legtöbben Magyarországról)

De aki ügyes, szorgalmas és kreatív, a Youtube-on szerzett ismeretség révén más bevételi forráshoz juthat. A Pamkutyáról kiderült, hogy már hatszámjegyű koncertfelkérései is vannak, ezt pedig csak azért nem váltják készpénzre, mert elutasítják a nyilvános szerepléseket.

Egyre híresebb paródiáikat legtöbbször otthon, a kertben, vagy eldugott helyeken készítik a városban, szokásos maskarájukban: Béla narancssárga kapucnis kabátban, strasszos napszemüvegben, Pista pedig általában sísapkában és napszemüvegben teszi oda magát.

Az Avicii Wake Me Up című számára készült "szeptemberi iskolakezdős" átiratot máig 1 millió 800 ezren töltötték le, a legnépszerűbb alkotásuk pedig a Majka fekete-fehér Belehalokjából készült paródia, amit 5 millió 666 ezren látták a mai napig, de az érdeklődés nem lankad.

Béla és Pista profin használja a videomegosztót, a klipek elején egy feliratra klikkelve meg lehet nézni a dal eredeti verzióját, a végén pedig a feliratkozási lehetőségekre, illetve 145 ezres rajongószámú Facebook-oldalukra is felhívják a figyelmet.

Cschannel
©

Olyannyira tudatos a közönségszervezés, hogy a klipek koreográfiájába is beépítik: a Majka-féle videó végén például a padon ülve felnéznek, amikor bevillan az embeddelt feliratkozás-felirat, majd lefelé tekintenek, amikor megjelenik, hogy a Facebook-link a videó alatt található.

Az álneveket használó testvérpár bevallása szerint nulla forintos büdzséből dolgozik, elzárkózik a hírnévvel járó médiafelhajtástól, és az abból kisajtolható haszonból. Annyit árultak el, hogy hosszú távon építenek a YouTube-ra, a most érettségiző Pista pedig a négy év alatt felhalmozott tudást szeretné a továbbiakban kamatoztatni, ezért a filmkészítés és média szakok iránt érdeklődik. 2010-ben kezdték ugyanis a fekete pulikutyájukról elnevezett, kifigurázós együttest, anonimitásukkal pedig még rátesznek a hájpra. Egyik rajongójuk hónapokat töltött azzal, hogy a klipekben látható helyszíneket végigböngészve a Google Earth segítségével eljusson a otthonukig, és bekopogjon.

2010 óta működik a The Otherworldonline csatorna is, melynek tartalmai az egyre növekedő nézettség és érdeklődés miatt mára egy 12 fős szerkesztőségben készülnek. Az élménymagazin számítógépes játékok bemutatóin túl már – 2-10 perces időtartamban – filmekkel is foglalkozik, de rájöttek, hogy nagyon szereti a közönségük a vicces videókat és kommentárokat. A forgatásokhoz szükséges pénzt a főszerkesztő szerint nagyrészt önerőből teremtik elő. A stábnak a népszerű csatorna működtetése tehát egyelőre csak hobbi tud lenni a fizető állás mellett.

A YouTube-álom

A világon már több ezer olyan YouTube-csatorna van, amelyeknek tulajdonosai egyenként évente több tízmillió forintnyi jövedelemre tesznek szert. Európában is egyre többen főállású YouTube-videósként keresik meg a megélhetésre valót, esetleg saját tévéműsort indítottak, vagy álmaik állását ajánlották fel nekik.

Jamal Edwards például Londonban a környékbeli rappereket kezdte el hobbiból filmezni még 15 évesen. Álma az volt, hogy a médiában dolgozhasson, de nem kapott lehetőséget. Mára a 222 milliós nézettségű SB TV nevű csatornája többemberes vállalkozássá nőtte ki magát, a sikersztoriból tavaly 22 évesen könyvet írt, és szerepelt a TEDx Talkon is.

Hasonló utat járt be a lengyel 20 m2 Lukasza csatorna tulajdonosa is. A fiatal férfi álma az volt, hogy valódi tévés showman legyen. Bekopogtatott az összes tévéstúdióhoz, de mindenhonnan elutasították. Úgy döntött, saját show-t indít a videomegosztón. Ma már ő a keresett és meghívott sztárvendég – nemcsak a tévéműsorokba és a legnagyobb bulikba, de az egyetemek előadótermeibe is meghívják.

A KotletTV lengyel házaspárja először csak a barátoknak küldött videorecepteket, mára házi stúdióvá alakították saját konyhájukat és felmondtak munkahelyükön, hogy YouTube-csatornájukból éljenek.

A tavaly legtöbb feliratkozót begyűtjő magyar YouTube-csatorna, a Pingvinharcos mögött álló fiú is keresi még a lehetőségeket a munkaerőpiacon. A gamerek guruja 168 ezer „előfizetővel” büszkélkedhet, Sirius – aki játékos és kommentátor egyben – fél-egy óra hosszúságú videókat tölt fel. Például a Space Engineers vagy a Minecraft játékok állomásain megy végig – realtime – és hasznos instrukciókat kínál a népes rajongótáborának. Előfordul, hogy játékkészítők küldenek neki játékot ingyen, hogy tesztelje.

Follow Annát kozmetikai csomagokkal látják el. A 18 éves lány két éve kezdett smink- és hajtippeket osztogatni a világhálón, mostanra 20 ezer feliratkozója van. 16 évesen kapott ajándékba egy webkamerát, addigra pedig már sokat tanult a külföldi vloggerektől. Michelle Phantól például, akinek sminkes Youtube-csatornáját több mint 900 millióan nézik, és nemrégiben lecsapott rá a L’Oreal, közben pedig saját kozmetikai márkával is rendelkezik már. Annát egyelőre azért bombázzák a cégek, hogy kipróbálja a termékeket és beszéljen róluk. Ezt részrehajlás nélkül meg is teszi.

A szépségiparban nincsenek ambíciói egyelőre, a hvg.hu kérdésére elárulta, hogy őt inkább maga a videózás és a média érdekli. A sminkelést és hajszobrászkodást nem tanulta, saját kézügyességét veti be, és egyre színesíti a palettát: csinál Oreóból-tortát, infinity-karkötőt, hajpakolásokat, de van egy egyperces nyitottságról szóló klipje is, melyben egy animáció segítségével mutatja be, hogy hogyan viselkedett az új suliban egy hallássérült lánnyal.

A videokészítésben magát fejleszti, kísérletezik a fénybeállításokkal, a zenei aláfestésekkel és különböző kameranézetekkel: „egy frizurát meg kell tudni mutatni több oldalról is” – magyarázza a lelkes fiatal, aki csak ámul sikerén. „Egyszer a villamoson odaugrott hozzám egy lány, és autogrammot kért” – meséli. A kritikákat már jól tudja kezelni, de még most sem érti, miért érkeznek utálkozó kommentek. „Azt megszívlelem, ha építő kritikával illetnek, például, hogy hadarok”, a rosszindulatú hozzászólókkal viszont már próbál nem foglalkozni, szerinte az többet mond, hogy húszezren feliratkoztak oldalára, és már majdnem 3 milliószor kattintottak videóira, sokan azért írnak már neki, hogy tanácsot kérjenek saját YouTube-csatornájuk beindításához.

Sec-perces főzések

Buday Péter viszont épp fordítva csinálja, most indította be YouTube-csatornáját, ő épphogy ismertségét használná fel ahhoz, hogy a neten is nézzék. Miután már országos ismertségre tett szert különböző tévés főzőműsorokban, tegnap indította be csatornáját, mert elmondása szerint a saját készítésű videók sokkal nagyobb szabadságot adnak neki, és így sokkal több embert ér el: "Mindig is szerettem volna egy olyan felületen megjelenni, ahol gyakorlatilag mindenkit elérhetek" – mondja.

Follow Anna
©

Szerinte senkinek sincs ideje főzni, ő viszont tudja, hogy lehet sec-perc alatt összedobni valamit, a hűtőben található hozzávalókból. Első nekifutásra közel ötven videót töltött fel, a tízperces kajákra fókuszál, és jó helyen tapogatózik: az egyik legnépszerűbb téma a Youtube-on a főzőcske.

Éllovas YouTube-osok vagyunk
A magyarországi Youtube-nézők körében az IIBR kutatása alapján a 15 évnél idősebb internethasználók köréből 75% nézi a mozifilmek ajánlóit, 66% oktatóvideókat, 32% keres útmutatást, hogy hogyan kell készíteni vagy megjavítani valamit, 28% edz , 26% néz ételek és italok elkészítéséről videókat, míg 15% sminkes tanácsok után kutat.

A régióban (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia) a Google-tól kapott információink alapján Magyarországon mondták a legtöbben – az internetezők 74%-a – , hogy néz videókat a Youtube-on. Közel minden harmadik magyarországi internetező pedig legalább egy csatornára feliratkozott már.

 

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Öngyilkos lett egy volt jugoszláv válogatott labdarúgó

Öngyilkos lett egy volt jugoszláv válogatott labdarúgó

Poros pajtalelet: egy 1987-es Ford Sierra RS Cosworth várja új gazdáját

Poros pajtalelet: egy 1987-es Ford Sierra RS Cosworth várja új gazdáját

Orbán kiválasztja, mi kell neki a rendkívüli időszakból

Orbán kiválasztja, mi kell neki a rendkívüli időszakból