Randevú. A férfi sokat beszél. Igyekszik minél érdekesebb témákról beszámolni, szórakoztató lenni, saját magáról, a céljairól, a státusáról, izgalmas dolgokat vonultat fel. Önreklámoz. A nő pedig hallgatja és – jó esetben – megerősíti. Valószínűleg nem is sejtik, hogy a férfi éppen a Cyrano-effektust gyakorolja: a férfiak minél választékosabban és változatosabban, szellemesebben beszélnek az udvarlási periódusban. A Cyrano-jelenség párja a Seherezádé-effektus, amelynek lényege, hogy folyamatosan fenntartsa a férfi figyelmét.
Régebben úgy gondolták, hogy a kapcsolatok elején a nők azért beszélnek kevesebbet, mert passzívabbak a férfiaknál. Mára már világos, hogy az elköteleződés startjánál a nő arra kíváncsi, mit akar a másik, milyen az érzelmi háttere, milyen típus és mik a szándékai. „Felméri” a férfit.
Eltérő célok
Messziről indítva: a kezdeti női hallgatásnak evolúciós oka van, ami a szülői ráfordításból következik. A szex és az utódnemzés ugyanis a nő számára mindenképpen „költségesebb”. A terhesség, a szoptatás, a gondoskodás nagyobb befektetést igényel az ő részéről, ezért körültekintőbben kell eljárnia a párválasztás során.
Ráadásul a nem kívánt terhesség, az abortusz sokkal nagyobb társadalmi elítéltséget is szül. Ha egyszerűen szeretnénk fogalmazni, akkor az evolúciós pszichológia szerint minden nemi különbség, motiváció és stratégia alapja, hogy a nőkből anya lesz, a férfiakból pedig nem.
„A nemi különbségekkel foglalkozó idegtudomány ma úgy gondolja, hogy nincsen, nem is volt eleve nőies és férfias agy, de vannak a nagy többségre jellemző nőies és férfias idegrendszeri működések. A férfi és a nő teste, biológiai és idegrendszeri működése sok tekintetben eltér, aminek a különböző szerepek magyarázzák a hátterét. Más az információfeldolgozás, a különböző érzelmi szűrők, az eltérő stresszre adott válaszok. Ezek a különbségek az evolúció során alakultak ki” – mondja Belső Nóra pszichiáter.
Schäffer Dániel cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Pszichológia legfrissebb, február 29-én megjelent számában olvasható, mely a személyiséggel foglalkozik: milyenek vagyunk, és milyen élmények képesek az idők során alakítani, változtatni a személyiségünket? Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – kiadónál!
Ön introvertált vagy extrovertált, optimista vagy pesszimista? Hogyan működik párkapcsolatban és a családban? Megvalósítja önmagát? A HVG Extra Pszichológia TESZT különszámából most megtudhatja! Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg a 27 önismereti tesztet tartalmazó új számunkat!