Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony részvényárfolyamok hatása úgy igazán megjelenik.","shortLead":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony...","id":"20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34.jpg","index":0,"item":"cb073814-a5ca-448f-b714-352e5e073d82","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","timestamp":"2025. április. 15. 11:04","title":"125 év alatt ötször zuhant ekkorát az amerikai vezető részvényindex, mint áprilisban, ebből kétszer Trump alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7985a09a-0127-4cfd-a864-883d5caf082b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Több híres nő is gúnnyal és kritikával fogadta Jeff Bezos űrcégének hétfői útját. A milliárdos menyasszonya viszont azt mondja, őt felbőszítették a bírálatok.","shortLead":"Több híres nő is gúnnyal és kritikával fogadta Jeff Bezos űrcégének hétfői útját. A milliárdos menyasszonya viszont azt...","id":"20250415_blue-origin-hires-nok-guny-kritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7985a09a-0127-4cfd-a864-883d5caf082b.jpg","index":0,"item":"f105f04a-fc8d-4e48-a4da-c4839f29dc72","keywords":null,"link":"/elet/20250415_blue-origin-hires-nok-guny-kritika","timestamp":"2025. április. 15. 21:52","title":"„Az egymilliárd dollárból legalább lett néhány jó mém” – híres nők kritizálják a hétfői űrrepülést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Mesterségesintelligencia-fejlesztésekhez szükséges szuperszámítógépeket gyártanának Texasban.","shortLead":"Mesterségesintelligencia-fejlesztésekhez szükséges szuperszámítógépeket gyártanának Texasban.","id":"20250415_Nvidia-500-milliard-gyar-szuperszamitogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"abe554d0-6ca9-4216-9d3e-3b0650398f07","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Nvidia-500-milliard-gyar-szuperszamitogep","timestamp":"2025. április. 15. 07:18","title":"Az Nvidia Trump kedvében jár, 500 milliárd dollárért építenének gyárakat az USA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter szerint már más szelek fújnak Washingtonban, amit bizonyít Rogán Antal levétele a szankciós listáról.","shortLead":"Szijjártó Péter szerint már más szelek fújnak Washingtonban, amit bizonyít Rogán Antal levétele a szankciós listáról.","id":"20250415_szijjarto-amerikai-penzugyminiszterium-rogan-antalt-szankcios-lista-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"a1c6a2e0-b00e-435e-83af-ef67f9d38e5f","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_szijjarto-amerikai-penzugyminiszterium-rogan-antalt-szankcios-lista-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 21:05","title":"Rogán Antalt levették az amerikai szankciós listáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde57620-7116-4093-8cd7-38c11469ffad","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Schmidt Mária sztálinistázására reagálnak. ","shortLead":"Schmidt Mária sztálinistázására reagálnak. ","id":"20250415_Akademiai-Dolgozok-Foruma-A-kormany-valodi-szandeka-az-MTA-vagyonanak-megszerzese-es-a-kutatohalozat-lerombolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde57620-7116-4093-8cd7-38c11469ffad.jpg","index":0,"item":"a43a764c-3bc8-47c7-a0bb-eeef42642a08","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Akademiai-Dolgozok-Foruma-A-kormany-valodi-szandeka-az-MTA-vagyonanak-megszerzese-es-a-kutatohalozat-lerombolasa","timestamp":"2025. április. 15. 07:33","title":"Akadémiai Dolgozók Fóruma: A kormány valódi szándéka az MTA vagyonának megszerzése és a kutatóhálózat lerombolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"653415de-b18e-45ef-b352-22d8fe91b686","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Donald Trump szerint az amerikai gyártóknak „egy kis időre van szükségük” az önellátáshoz, így átmenetileg felfüggeszthetik a vámokat.","shortLead":"Donald Trump szerint az amerikai gyártóknak „egy kis időre van szükségük” az önellátáshoz, így átmenetileg...","id":"20250415_A-telefonok-utan-bizonyos-autoalkatreszek-is-mentesulhetnek-az-amerikai-vamok-alol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/653415de-b18e-45ef-b352-22d8fe91b686.jpg","index":0,"item":"ed7dcf56-9b81-4612-8897-c52ae8e22956","keywords":null,"link":"/vilag/20250415_A-telefonok-utan-bizonyos-autoalkatreszek-is-mentesulhetnek-az-amerikai-vamok-alol","timestamp":"2025. április. 15. 06:03","title":"A telefonok után autóalkatrészek is mentesülhetnek az amerikai vámok alól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ccbf98f-c59f-4787-bb24-7f7812343502","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem számít rá, hogy el is ítélik.","shortLead":"Nem számít rá, hogy el is ítélik.","id":"20250415_Hadhazy-szerint-a-mentelmi-joga-felfuggesztese-szimpla-kicseszes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ccbf98f-c59f-4787-bb24-7f7812343502.jpg","index":0,"item":"030dea3f-1898-4188-bac7-97c614ed6101","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Hadhazy-szerint-a-mentelmi-joga-felfuggesztese-szimpla-kicseszes","timestamp":"2025. április. 15. 07:50","title":"Hadházy szerint a mentelmi jogának felfüggesztése „szimpla kicseszés”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59795df3-6243-444c-a0d2-db7c6d8e1707","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai mérnökök a növények szárát tanulmányozva jutottak arra, hogy újfajta cementanyagot készítsenek.","shortLead":"Kínai mérnökök a növények szárát tanulmányozva jutottak arra, hogy újfajta cementanyagot készítsenek.","id":"20250415_cemenet-elektromos-aram-termelese-energiatarolas-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59795df3-6243-444c-a0d2-db7c6d8e1707.jpg","index":0,"item":"38add565-0d1c-47b7-84e2-dae1b4dbd172","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_cemenet-elektromos-aram-termelese-energiatarolas-akkumulator","timestamp":"2025. április. 15. 18:03","title":"Megcsinálták a cementet, ami áramot termel és akkumulátorként is működik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) költségcsökkentő programja miatt története egyik legnagyobb válságába jutott a Forma-1. A rajongóknak mégsem kell a sorozat felbomlásától tartaniuk, ez ugyanis nem az első hasonló krízis a száguldó cirkusz életében.
Ismét többen a Forma-1 felbomlását vizionálják, miután több nagycsapat is jelezte: nem indul a 2010-es szezonban, ha az FIA áprilisban elfogadott, következő idényre vonatkozó szabályai érvényben maradnak. Ahogy beszámoltunk róla, másfél hete a Ferrari és a Renault is jelezte, hogy nem áll rajthoz jövőre, ha a szövetség ragaszkodik elképzeléseihez, korábban pedig már a Toyota és a Red Bull is tett hasonló kijelentéseket. Az élcsapatok leginkább a kettős szabályozás bevezetése ellen tiltakoznak, ha ugyanis valóban életbe lépne az FIA által tervezett választható költségvetési sapka, akkor a kisebb istállók olyan technológiai kedvezményeket kapnának, amelyek túlkompenzálhatnák pénzügyi hátrányukat, s így állandósulna a nagycsapatok jelenlegi szenvedése az F1-ben.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil-szövetség ellentéte nem új keletű: az istállókat tömörítő szervezetnek már korábban is voltak összecsapásai az FIA-val. Ezek közül a legsúlyosabb az 1970-es évekre, a manapság csak a Forma-1 teljhatalmú uraként emlegetett Bernie Ecclestone színrelépésének idejére tehető. Ecclestone, miután 1972-ben megvásárolta a Brabham istállót, több ízben is hangot adott a sorozat szervezetlensége miatti elégedetlenségének, két évvel később, 1974-ben pedig más istállótulajdonosokkal (Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrellel és Frank Williamsszel) közösen megalapította a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan létrejött szervezet 1975-ben jobb rendezést követelve szállt harcba az FIA-val, később pedig a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tett.
A csapatok és a szövetség akkori „csatája” bő öt évig tartott, s végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárta le a háborút: a FOCA megkapta a tévés közvetítési, illetve egyéb kereskedelmi jogokat. Bár az FIA és az istállók közötti ellentét ezzel elcsitult, a kereskedelmi jogok miatti vita korántsem ért véget, sőt, a 70-es évek végén kialakult konfliktus csak a 90-es években éleződött ki igazán. Igaz, ekkor már nem az FIA-val volt gondjuk a teameknek.
Az eddigi válságok oka: a kereskedelmi jogok
A Forma-1 eddigi talán legnagyobb válságát az alapozta meg, hogy az első Concorde szerződés lejárta után 1987-ben Ecclestone létrehozta a Forma-1 kereskedelmi jogai fölött rendelkező FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), s megállapodott az illetékesekkel a közvetítési jogdíjakból befolyó pénz elosztásáról: a bevételek 47 százalékát a csapatok, 30 százalékát az FIA kapta, a maradék 23 százalékot pedig Ecclestone Formula-1-es cégei között osztották szét.
Bernie Ecclestone: csak ő tudja, mit is akar valójában
Ebben az időben kezdett el rohamosan nőni a Forma-1 költségvetése, s épp ezért mind többen szerettek volna részesedni az egyre nagyobb üzletnek ígérkező száguldó cirkuszból. A kilencvenes évek közepén merült föl először, hogy változtatni kéne a jogdíjak elosztásának rendszerén, ám 1997-ben Ecclestone-nak még sikerült elfogadtatnia a harmadik Concorde szerződést a csapatokkal. Ekkor alapították meg a SLEC céget, amely száz évre megkapta a Forma-1-es versenyek közvetítési jogát. Az új Concorde szerződés értelmében a társaság bevételének 47 százaléka az istállókat, 50 százaléka pedig a SLEC mindenkori tulajdonosát (ekkor Bernie Ecclestone feleségét) illette, míg az FIA ekkor már csak 3 százalékot kapott.
Két évvel a SLEC megalapítását követően Bernie Ecclestone úgy gondolta, eladja a társaság egy részét: 1999-ben a német EM.TV 1,65 milliárd dollárt fizetett a közvetítési jogokat birtokló vállalat 50 százalékáért, továbbá Ecclestone-nak opciója volt arra, hogy további 25 százalékos részesedést adjon el 1 milliárd euróért, amit 2001 márciusában le is hívott. Az EM.TV azonban nem bírta Ecclestone tempóját, s hamarosan csődöt jelentett, a SLEC 75 százalékos pakettje pedig a szintén német Kirch médiabirodalom kezébe került 1,5 milliárd dollárért.
Az eddigi legnagyobb válság – konkurens viadal
A Kirch feltűnésével kezdődött el az Ecclestone fémjelezte időszak eddigi legnagyobb krízise. A helyzet már a német médiabirodalom színrelépése előtt sem volt túl fényes. A költségek gyors növekedésével csak a legjobb csapatok bevételei tudták tartani a lépést, a kisebb istállók egyre rosszabb pénzügyi helyzetbe kerültek. Az egykori tizennyolc csapatból hét szép lassan lemorzsolódott, s végül nagyrészt csak azok az istállók maradtak állva, melyek mögött kizárólagos tulajdonosként megjelentek a tőkeerős nemzetközi konszernek. Nem sokkal ezt követően kezdődött a Ferrari dominanciája, ami szintén nem tett jót a versenyszéria nézettségének, és így a csapatbevételek további csökkenésének irányába hatott.
Ilyen körülmények közt jelent meg a Kirch azzal, hogy Premiere nevű fizetős csatornáján fogja közvetíteni a Forma-1-es futamokat, ami a nézettség, s így a csapatok bevételének további csökkenéséhez vezetett volna. Az istállókban tulajdonosként jelenlévő autógyártóknál ekkor telt be a pohár: a Fiat, a Renault, a Mercedes, a Ford és a BMW ultimátumot küldött Ecclestone-nak. A beszédes nevű GPWC (Grand Prix World Championship) elnevezésű szervezetbe tömörülő gyártók új versenyszéria – egy ellen-Forma-1 – beindítását helyezték kilátásba 2008-tól, a Concorde szerződés lejártától.
Az egyre feszültebbé váló helyzetet a Kirch 2002 tavaszán bekövetkezett csődje sem oldotta meg: bár – a nézettség csökkenésén keresztül a szponzori bevételek eséséhez vezető – fizetős csatornán való közvetítés lekerült a napirendről, a Concorde szerződés módosítására a 2007-es lejáratig nem volt mód. A krízishelyzet végül a kontraktus újratárgyalásával megoldódott. Természetesen a legújabb Concorde szerződés ugyanúgy titkos, ahogy a korábbiak voltak, de amikor Ecclestone felismerte, hogy az autógyártók összefogása tényleges veszélyt jelenthet a sorozatra, minden bizonnyal engedett a nyomásnak, s így a csapatok feltehetőleg nagyobb hányadot kapnak a kereskedelmi jogokból befolyó összegből.
Ez az a megállapodás, amely bizakodásra ad okot a rajongóknak, hiszen valószínűsíthető, hogy ha a „teljhatalmú” Ecclestone felismerte a fenyegetést, amit a csapatok összefogása jelentetett, akkor az évek óta egyre kisebb befolyással bíró FIA-vezetés is enged majd az istállók nyomásának. Persze az is lehet, hogy épp a szövetség folyamatos háttérbeszorulása lesz az, ami elmélyíti a mostani krízist, hiszen Max Mosley, az FIA első embere érezhetően arra törekszik az elmúlt hónapokban, hogy kicsit megerősítse a szövetség pozícióit.
Az eddigi tapasztalatok alapján a gazdasági válság ellenére sem csökkennek 2009-ben a profi sportesemények pénzdíjai. A négyből három tenisz Grand Slam esetében emelkedett az elérhető jutalom összege, de több pénzt tehettek zsebre a napokban véget ért snooker-világbajnokság résztvevői, s többet kereshetnek a versenyeken a tavalyinál a golfozók is.
A spanyol klubok többsége technikailag már csődbe jutott, teljesen fizetésképtelen, s hasonló veszély fenyeget több angol csapatot, köztük a Manchester Unitedet, a Chelsea-t, vagy éppen az Arsenalt is. Bár attól nem kell tartani, hogy a legnagyobb egyesületek egyik napról a másikra lehúzzák a rolót, a hatalmas hitelállomány komoly gondot okozhat egyes kluboknak.
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
A válság ellenére nem csökkent egyelőre számottevően a legjobban kereső labdarúgók fizetése. Az elmúlt években a keresetek a vezető európai kluboknál rohamosan emelkedtek, így nem csoda, hogy az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) egyre gyakrabban veti fel a fizetési sapka bevezetésének lehetőségét.
Racionalizációs folyamatot indíthat meg a profi-sportban a pénzügyi válság. Egyes, az elmúlt években a pénzt nem ritkán két kézzel szóró sportvállalatok most arra kényszerülhetnek, hogy visszafogják kiadásaikat és ésszerű költséggazdálkodást folytassanak.
Hadházy tüntetéssorozatának hatodik köre ezúttal nem az Erzsébet hídon, hanem a várban, a Karmelitánál kezdődött. A független képviselő azt ígérte, jövő héten is demonstrálnak majd.