Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e1e1636-af00-49f5-a051-d3294742e38e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Minneapolisból Madisonba tartó gépen két eltévedt madarat próbáltak becserkészni felszállás előtt. ","shortLead":"A Minneapolisból Madisonba tartó gépen két eltévedt madarat próbáltak becserkészni felszállás előtt. ","id":"20250528_galamb-legitarsasag-egyesult-allamok-madison-minneapolis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e1e1636-af00-49f5-a051-d3294742e38e.jpg","index":0,"item":"507c77d7-ad91-4051-9ead-4ba9d51a911b","keywords":null,"link":"/elet/20250528_galamb-legitarsasag-egyesult-allamok-madison-minneapolis","timestamp":"2025. május. 28. 13:30","title":"Galambokat kergettek az utasszállító repülőgép fedélzetén – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","shortLead":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","id":"20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"b0a01ad7-a488-48da-8a28-8b26a3f68821","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","timestamp":"2025. május. 29. 08:47","title":"Kijev kész részt venni a hétfői tárgyalásokon az oroszokkal, de van egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni az iPhone-t egy androidos mobil kedvéért. Jön ugyanis a pofonegyszerű eSIM-költöztetés.","shortLead":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni...","id":"20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10.jpg","index":0,"item":"3f98e338-c470-4290-a01b-2d605984d606","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","timestamp":"2025. május. 29. 18:03","title":"Hamarosan sokkal könnyebb lehet iPhone-ról Androidra költözni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke a frissen életbe lépett lex Magyartól nem tart, de Orbánékból mindent kinéz. Magyar Péter a Telexnek adott interjúban üzent a Karmelitába: 318 nap van hátra a választásig. Úgy látja, „a hatalom fél és retteg”, és azt is megmagyarázta, miért nem áll bele az ellehetetlenítési törvény elleni tiltakozásba. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke a frissen életbe lépett lex Magyartól nem tart, de Orbánékból mindent kinéz. Magyar Péter...","id":"20250529_Magyar-Peter-Ha-engem-bilincsben-elvisznek-ugy-jarok-el-mint-Kossuth-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c.jpg","index":0,"item":"16f3f73b-d277-4e88-a7f7-168c26f7222f","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Magyar-Peter-Ha-engem-bilincsben-elvisznek-ugy-jarok-el-mint-Kossuth-Lajos-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 11:23","title":"Magyar Péter: Ha engem bilincsben elvisznek, úgy járok el, mint Kossuth Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95e9d071-401d-4a9e-98cd-eeaf16ae953e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jogszabálymódosítást kezdeményez az önkormányzat.","shortLead":"Jogszabálymódosítást kezdeményez az önkormányzat.","id":"20250529_szentendre-szolidaritasi-ado-jogszabalymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95e9d071-401d-4a9e-98cd-eeaf16ae953e.jpg","index":0,"item":"d30a50f8-b1ea-4e54-9fa8-3c1b37d09c0c","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_szentendre-szolidaritasi-ado-jogszabalymodositas","timestamp":"2025. május. 29. 20:06","title":"A fideszesek is megszavazták Szentendrén, hogy kérjék a szolidaritási adó csökkentését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4262c6d3-e181-40ef-9cc5-2f3bfe40dc46","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elérhetővé vált az iPades WhatsApp, mely egy sor funkciót tesz elérhetővé az Apple táblagépein is – és van pár, amit csak ezeken az eszközökön lehet használni.","shortLead":"Elérhetővé vált az iPades WhatsApp, mely egy sor funkciót tesz elérhetővé az Apple táblagépein is – és van pár, amit...","id":"20250528_meta-whatsapp-ipad-alkalmazas-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4262c6d3-e181-40ef-9cc5-2f3bfe40dc46.jpg","index":0,"item":"3f67743c-e5e5-44e8-8751-ec021b80a9b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_meta-whatsapp-ipad-alkalmazas-megjelenes","timestamp":"2025. május. 28. 11:03","title":"Csaknem 15 évet kellett várni a WhatsApp újdonságára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d49febf-8705-4927-a3e5-1e78922e8fe1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hiába szerették sokan, és kapott egy nívós elismerést is, úgy tűnik, túl bonyolult volt az Arc böngésző. Most egy hagyományosabb, de szintén MI-alapú böngészőn dolgoznak a fejlesztői.","shortLead":"Hiába szerették sokan, és kapott egy nívós elismerést is, úgy tűnik, túl bonyolult volt az Arc böngésző. Most...","id":"20250528_arc-bongeszo-megszunes-dia-uj-alkalmazas-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d49febf-8705-4927-a3e5-1e78922e8fe1.jpg","index":0,"item":"da1af96a-574c-4e2f-800e-060ed8ee62bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_arc-bongeszo-megszunes-dia-uj-alkalmazas-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 28. 14:03","title":"Ennyi volt: megszűnik egy díjnyertes böngésző, de jön helyette valami más","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5ccf85d-e9bb-4528-9fa1-8475da84f32f","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A Bankmonitor számításai szerint egy 20 millió forintos ingatlanhitelre a régiós átlagnál 5,7 millió forinttal fizetnek vissza többet a magyar ügyfelek. Mindezt úgy, hogy a bankok még olcsón is adják a kölcsönöket – miért járunk akkor mégis rosszabbul?","shortLead":"A Bankmonitor számításai szerint egy 20 millió forintos ingatlanhitelre a régiós átlagnál 5,7 millió forinttal fizetnek...","id":"20250528_Milliokkal-fizetunk-tobbet-a-lakashitelert-a-kornyezo-orszagokhoz-kepest-de-lehetne-meg-rosszabb-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ccf85d-e9bb-4528-9fa1-8475da84f32f.jpg","index":0,"item":"6f62cbc7-42fb-4fdb-9fbd-fd56a8bb92c3","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250528_Milliokkal-fizetunk-tobbet-a-lakashitelert-a-kornyezo-orszagokhoz-kepest-de-lehetne-meg-rosszabb-is","timestamp":"2025. május. 28. 09:17","title":"Milliókkal fizetünk többet a lakáshitelért a környező országokhoz képest, de lehetne még rosszabb is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) költségcsökkentő programja miatt története egyik legnagyobb válságába jutott a Forma-1. A rajongóknak mégsem kell a sorozat felbomlásától tartaniuk, ez ugyanis nem az első hasonló krízis a száguldó cirkusz életében.
Ismét többen a Forma-1 felbomlását vizionálják, miután több nagycsapat is jelezte: nem indul a 2010-es szezonban, ha az FIA áprilisban elfogadott, következő idényre vonatkozó szabályai érvényben maradnak. Ahogy beszámoltunk róla, másfél hete a Ferrari és a Renault is jelezte, hogy nem áll rajthoz jövőre, ha a szövetség ragaszkodik elképzeléseihez, korábban pedig már a Toyota és a Red Bull is tett hasonló kijelentéseket. Az élcsapatok leginkább a kettős szabályozás bevezetése ellen tiltakoznak, ha ugyanis valóban életbe lépne az FIA által tervezett választható költségvetési sapka, akkor a kisebb istállók olyan technológiai kedvezményeket kapnának, amelyek túlkompenzálhatnák pénzügyi hátrányukat, s így állandósulna a nagycsapatok jelenlegi szenvedése az F1-ben.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil-szövetség ellentéte nem új keletű: az istállókat tömörítő szervezetnek már korábban is voltak összecsapásai az FIA-val. Ezek közül a legsúlyosabb az 1970-es évekre, a manapság csak a Forma-1 teljhatalmú uraként emlegetett Bernie Ecclestone színrelépésének idejére tehető. Ecclestone, miután 1972-ben megvásárolta a Brabham istállót, több ízben is hangot adott a sorozat szervezetlensége miatti elégedetlenségének, két évvel később, 1974-ben pedig más istállótulajdonosokkal (Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrellel és Frank Williamsszel) közösen megalapította a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan létrejött szervezet 1975-ben jobb rendezést követelve szállt harcba az FIA-val, később pedig a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tett.
A csapatok és a szövetség akkori „csatája” bő öt évig tartott, s végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárta le a háborút: a FOCA megkapta a tévés közvetítési, illetve egyéb kereskedelmi jogokat. Bár az FIA és az istállók közötti ellentét ezzel elcsitult, a kereskedelmi jogok miatti vita korántsem ért véget, sőt, a 70-es évek végén kialakult konfliktus csak a 90-es években éleződött ki igazán. Igaz, ekkor már nem az FIA-val volt gondjuk a teameknek.
Az eddigi válságok oka: a kereskedelmi jogok
A Forma-1 eddigi talán legnagyobb válságát az alapozta meg, hogy az első Concorde szerződés lejárta után 1987-ben Ecclestone létrehozta a Forma-1 kereskedelmi jogai fölött rendelkező FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), s megállapodott az illetékesekkel a közvetítési jogdíjakból befolyó pénz elosztásáról: a bevételek 47 százalékát a csapatok, 30 százalékát az FIA kapta, a maradék 23 százalékot pedig Ecclestone Formula-1-es cégei között osztották szét.
Bernie Ecclestone: csak ő tudja, mit is akar valójában
Ebben az időben kezdett el rohamosan nőni a Forma-1 költségvetése, s épp ezért mind többen szerettek volna részesedni az egyre nagyobb üzletnek ígérkező száguldó cirkuszból. A kilencvenes évek közepén merült föl először, hogy változtatni kéne a jogdíjak elosztásának rendszerén, ám 1997-ben Ecclestone-nak még sikerült elfogadtatnia a harmadik Concorde szerződést a csapatokkal. Ekkor alapították meg a SLEC céget, amely száz évre megkapta a Forma-1-es versenyek közvetítési jogát. Az új Concorde szerződés értelmében a társaság bevételének 47 százaléka az istállókat, 50 százaléka pedig a SLEC mindenkori tulajdonosát (ekkor Bernie Ecclestone feleségét) illette, míg az FIA ekkor már csak 3 százalékot kapott.
Két évvel a SLEC megalapítását követően Bernie Ecclestone úgy gondolta, eladja a társaság egy részét: 1999-ben a német EM.TV 1,65 milliárd dollárt fizetett a közvetítési jogokat birtokló vállalat 50 százalékáért, továbbá Ecclestone-nak opciója volt arra, hogy további 25 százalékos részesedést adjon el 1 milliárd euróért, amit 2001 márciusában le is hívott. Az EM.TV azonban nem bírta Ecclestone tempóját, s hamarosan csődöt jelentett, a SLEC 75 százalékos pakettje pedig a szintén német Kirch médiabirodalom kezébe került 1,5 milliárd dollárért.
Az eddigi legnagyobb válság – konkurens viadal
A Kirch feltűnésével kezdődött el az Ecclestone fémjelezte időszak eddigi legnagyobb krízise. A helyzet már a német médiabirodalom színrelépése előtt sem volt túl fényes. A költségek gyors növekedésével csak a legjobb csapatok bevételei tudták tartani a lépést, a kisebb istállók egyre rosszabb pénzügyi helyzetbe kerültek. Az egykori tizennyolc csapatból hét szép lassan lemorzsolódott, s végül nagyrészt csak azok az istállók maradtak állva, melyek mögött kizárólagos tulajdonosként megjelentek a tőkeerős nemzetközi konszernek. Nem sokkal ezt követően kezdődött a Ferrari dominanciája, ami szintén nem tett jót a versenyszéria nézettségének, és így a csapatbevételek további csökkenésének irányába hatott.
Ilyen körülmények közt jelent meg a Kirch azzal, hogy Premiere nevű fizetős csatornáján fogja közvetíteni a Forma-1-es futamokat, ami a nézettség, s így a csapatok bevételének további csökkenéséhez vezetett volna. Az istállókban tulajdonosként jelenlévő autógyártóknál ekkor telt be a pohár: a Fiat, a Renault, a Mercedes, a Ford és a BMW ultimátumot küldött Ecclestone-nak. A beszédes nevű GPWC (Grand Prix World Championship) elnevezésű szervezetbe tömörülő gyártók új versenyszéria – egy ellen-Forma-1 – beindítását helyezték kilátásba 2008-tól, a Concorde szerződés lejártától.
Az egyre feszültebbé váló helyzetet a Kirch 2002 tavaszán bekövetkezett csődje sem oldotta meg: bár – a nézettség csökkenésén keresztül a szponzori bevételek eséséhez vezető – fizetős csatornán való közvetítés lekerült a napirendről, a Concorde szerződés módosítására a 2007-es lejáratig nem volt mód. A krízishelyzet végül a kontraktus újratárgyalásával megoldódott. Természetesen a legújabb Concorde szerződés ugyanúgy titkos, ahogy a korábbiak voltak, de amikor Ecclestone felismerte, hogy az autógyártók összefogása tényleges veszélyt jelenthet a sorozatra, minden bizonnyal engedett a nyomásnak, s így a csapatok feltehetőleg nagyobb hányadot kapnak a kereskedelmi jogokból befolyó összegből.
Ez az a megállapodás, amely bizakodásra ad okot a rajongóknak, hiszen valószínűsíthető, hogy ha a „teljhatalmú” Ecclestone felismerte a fenyegetést, amit a csapatok összefogása jelentetett, akkor az évek óta egyre kisebb befolyással bíró FIA-vezetés is enged majd az istállók nyomásának. Persze az is lehet, hogy épp a szövetség folyamatos háttérbeszorulása lesz az, ami elmélyíti a mostani krízist, hiszen Max Mosley, az FIA első embere érezhetően arra törekszik az elmúlt hónapokban, hogy kicsit megerősítse a szövetség pozícióit.
Az eddigi tapasztalatok alapján a gazdasági válság ellenére sem csökkennek 2009-ben a profi sportesemények pénzdíjai. A négyből három tenisz Grand Slam esetében emelkedett az elérhető jutalom összege, de több pénzt tehettek zsebre a napokban véget ért snooker-világbajnokság résztvevői, s többet kereshetnek a versenyeken a tavalyinál a golfozók is.
A spanyol klubok többsége technikailag már csődbe jutott, teljesen fizetésképtelen, s hasonló veszély fenyeget több angol csapatot, köztük a Manchester Unitedet, a Chelsea-t, vagy éppen az Arsenalt is. Bár attól nem kell tartani, hogy a legnagyobb egyesületek egyik napról a másikra lehúzzák a rolót, a hatalmas hitelállomány komoly gondot okozhat egyes kluboknak.
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
A válság ellenére nem csökkent egyelőre számottevően a legjobban kereső labdarúgók fizetése. Az elmúlt években a keresetek a vezető európai kluboknál rohamosan emelkedtek, így nem csoda, hogy az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) egyre gyakrabban veti fel a fizetési sapka bevezetésének lehetőségét.
Racionalizációs folyamatot indíthat meg a profi-sportban a pénzügyi válság. Egyes, az elmúlt években a pénzt nem ritkán két kézzel szóró sportvállalatok most arra kényszerülhetnek, hogy visszafogják kiadásaikat és ésszerű költséggazdálkodást folytassanak.