Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","shortLead":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","id":"20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35.jpg","index":0,"item":"1a097927-710e-4ee4-a2fb-4e2a9c104351","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","timestamp":"2025. május. 09. 09:26","title":"Szövegértéssel kezdődik a pénteki németérettségi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","shortLead":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","id":"20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"56060b2b-e032-4ee2-8775-d405c1f2aa58","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","timestamp":"2025. május. 08. 06:00","title":"Újabb nemzetközi üzletekben utazik Mészáros Lőrinc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c589b4d9-39e7-4966-965f-76b6ab011e31","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Felderítésre és támadásra is alkalmas lehet az a kínai drón, ami látszólag nem különösebben veszélyes – de ez csalóka. És nem is néz ki úgy, mint egy klasszikus drón.","shortLead":"Felderítésre és támadásra is alkalmas lehet az a kínai drón, ami látszólag nem különösebben veszélyes – de ez csalóka...","id":"20250509_kinai-kismeretu-dron-granatok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c589b4d9-39e7-4966-965f-76b6ab011e31.jpg","index":0,"item":"c5f0650c-d338-4dfd-8901-2ab318bbbf88","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kinai-kismeretu-dron-granatok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 09. 11:03","title":"Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem is magával a sporttevékenységgel van a gond, hanem azzal az óriási földterülettel, ami helyet ad neki.","shortLead":"Hogyan árthat egy olyan időtöltés, mint a labdagurigató golf a környezetvédelemnek? – tűnhet logikusnak a kérdés. Nem...","id":"20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae3a4b9-99d5-49ca-8c8c-1106f7cb167a.jpg","index":0,"item":"b26bbe78-f99e-4916-917f-c3482a95b1c1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_golfpalyak-terulete-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 18:03","title":"Beleálltak a golfba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55f45218-164f-4919-9ec9-de2efe2ef261","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250508_Marabu-Feknyuz-Magyar-Peter-nyomai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55f45218-164f-4919-9ec9-de2efe2ef261.jpg","index":0,"item":"0f1b1bb1-f0ae-4965-8851-be008b58da0a","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Marabu-Feknyuz-Magyar-Peter-nyomai","timestamp":"2025. május. 08. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Magyar Péter nyomai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c4e3cd1-a4f7-4db5-af6e-7f4c2bb9b3af","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo szerint a tolatókamera problémája az összes modelljét érinti.","shortLead":"A Volvo szerint a tolatókamera problémája az összes modelljét érinti.","id":"20250508_400-ezer-autot-hiv-vissza-Volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c4e3cd1-a4f7-4db5-af6e-7f4c2bb9b3af.jpg","index":0,"item":"d17b8367-4c51-4252-8af8-86995d7ee6ec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_400-ezer-autot-hiv-vissza-Volvo","timestamp":"2025. május. 08. 08:18","title":"Vakon tolathatnak a Volvók, visszahívnak több mint 400 ezer autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz, hogy hosszú távon is energikusak, kiegyensúlyozottak és egészségesek maradhassunk, elengedhetetlen, hogy ne csak a mozgásra és a kalóriákra figyeljünk oda – hanem a tudatos, célzott vitaminpótlásra is. ","shortLead":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz...","id":"20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205.jpg","index":0,"item":"6fbcb8da-4e7e-40f3-a3ca-d6ee30618b68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","timestamp":"2025. május. 08. 19:30","title":"Teljesen kimerültél? A modern életmód csapdáira a kellő vitaminpótlás lehet a megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be, hogy lakásbiztosításidíj-korlátozást vállalnak a jövő év közepéig tartó időszakra, megfelelve ezzel a nemzetgazdasági tárca elvárásának.","shortLead":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be...","id":"20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2.jpg","index":0,"item":"262aca10-b720-408a-a651-c5e75421d784","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","timestamp":"2025. május. 09. 14:38","title":"Nagy Márton célba ért, egyre több biztosító jelenti be, hogy hallgat a kérésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) költségcsökkentő programja miatt története egyik legnagyobb válságába jutott a Forma-1. A rajongóknak mégsem kell a sorozat felbomlásától tartaniuk, ez ugyanis nem az első hasonló krízis a száguldó cirkusz életében.
Ismét többen a Forma-1 felbomlását vizionálják, miután több nagycsapat is jelezte: nem indul a 2010-es szezonban, ha az FIA áprilisban elfogadott, következő idényre vonatkozó szabályai érvényben maradnak. Ahogy beszámoltunk róla, másfél hete a Ferrari és a Renault is jelezte, hogy nem áll rajthoz jövőre, ha a szövetség ragaszkodik elképzeléseihez, korábban pedig már a Toyota és a Red Bull is tett hasonló kijelentéseket. Az élcsapatok leginkább a kettős szabályozás bevezetése ellen tiltakoznak, ha ugyanis valóban életbe lépne az FIA által tervezett választható költségvetési sapka, akkor a kisebb istállók olyan technológiai kedvezményeket kapnának, amelyek túlkompenzálhatnák pénzügyi hátrányukat, s így állandósulna a nagycsapatok jelenlegi szenvedése az F1-ben.
A csapatok és a Nemzetközi Automobil-szövetség ellentéte nem új keletű: az istállókat tömörítő szervezetnek már korábban is voltak összecsapásai az FIA-val. Ezek közül a legsúlyosabb az 1970-es évekre, a manapság csak a Forma-1 teljhatalmú uraként emlegetett Bernie Ecclestone színrelépésének idejére tehető. Ecclestone, miután 1972-ben megvásárolta a Brabham istállót, több ízben is hangot adott a sorozat szervezetlensége miatti elégedetlenségének, két évvel később, 1974-ben pedig más istállótulajdonosokkal (Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrellel és Frank Williamsszel) közösen megalapította a Forma-1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan létrejött szervezet 1975-ben jobb rendezést követelve szállt harcba az FIA-val, később pedig a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tett.
A csapatok és a szövetség akkori „csatája” bő öt évig tartott, s végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárta le a háborút: a FOCA megkapta a tévés közvetítési, illetve egyéb kereskedelmi jogokat. Bár az FIA és az istállók közötti ellentét ezzel elcsitult, a kereskedelmi jogok miatti vita korántsem ért véget, sőt, a 70-es évek végén kialakult konfliktus csak a 90-es években éleződött ki igazán. Igaz, ekkor már nem az FIA-val volt gondjuk a teameknek.
Az eddigi válságok oka: a kereskedelmi jogok
A Forma-1 eddigi talán legnagyobb válságát az alapozta meg, hogy az első Concorde szerződés lejárta után 1987-ben Ecclestone létrehozta a Forma-1 kereskedelmi jogai fölött rendelkező FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), s megállapodott az illetékesekkel a közvetítési jogdíjakból befolyó pénz elosztásáról: a bevételek 47 százalékát a csapatok, 30 százalékát az FIA kapta, a maradék 23 százalékot pedig Ecclestone Formula-1-es cégei között osztották szét.
Bernie Ecclestone: csak ő tudja, mit is akar valójában
Ebben az időben kezdett el rohamosan nőni a Forma-1 költségvetése, s épp ezért mind többen szerettek volna részesedni az egyre nagyobb üzletnek ígérkező száguldó cirkuszból. A kilencvenes évek közepén merült föl először, hogy változtatni kéne a jogdíjak elosztásának rendszerén, ám 1997-ben Ecclestone-nak még sikerült elfogadtatnia a harmadik Concorde szerződést a csapatokkal. Ekkor alapították meg a SLEC céget, amely száz évre megkapta a Forma-1-es versenyek közvetítési jogát. Az új Concorde szerződés értelmében a társaság bevételének 47 százaléka az istállókat, 50 százaléka pedig a SLEC mindenkori tulajdonosát (ekkor Bernie Ecclestone feleségét) illette, míg az FIA ekkor már csak 3 százalékot kapott.
Két évvel a SLEC megalapítását követően Bernie Ecclestone úgy gondolta, eladja a társaság egy részét: 1999-ben a német EM.TV 1,65 milliárd dollárt fizetett a közvetítési jogokat birtokló vállalat 50 százalékáért, továbbá Ecclestone-nak opciója volt arra, hogy további 25 százalékos részesedést adjon el 1 milliárd euróért, amit 2001 márciusában le is hívott. Az EM.TV azonban nem bírta Ecclestone tempóját, s hamarosan csődöt jelentett, a SLEC 75 százalékos pakettje pedig a szintén német Kirch médiabirodalom kezébe került 1,5 milliárd dollárért.
Az eddigi legnagyobb válság – konkurens viadal
A Kirch feltűnésével kezdődött el az Ecclestone fémjelezte időszak eddigi legnagyobb krízise. A helyzet már a német médiabirodalom színrelépése előtt sem volt túl fényes. A költségek gyors növekedésével csak a legjobb csapatok bevételei tudták tartani a lépést, a kisebb istállók egyre rosszabb pénzügyi helyzetbe kerültek. Az egykori tizennyolc csapatból hét szép lassan lemorzsolódott, s végül nagyrészt csak azok az istállók maradtak állva, melyek mögött kizárólagos tulajdonosként megjelentek a tőkeerős nemzetközi konszernek. Nem sokkal ezt követően kezdődött a Ferrari dominanciája, ami szintén nem tett jót a versenyszéria nézettségének, és így a csapatbevételek további csökkenésének irányába hatott.
Ilyen körülmények közt jelent meg a Kirch azzal, hogy Premiere nevű fizetős csatornáján fogja közvetíteni a Forma-1-es futamokat, ami a nézettség, s így a csapatok bevételének további csökkenéséhez vezetett volna. Az istállókban tulajdonosként jelenlévő autógyártóknál ekkor telt be a pohár: a Fiat, a Renault, a Mercedes, a Ford és a BMW ultimátumot küldött Ecclestone-nak. A beszédes nevű GPWC (Grand Prix World Championship) elnevezésű szervezetbe tömörülő gyártók új versenyszéria – egy ellen-Forma-1 – beindítását helyezték kilátásba 2008-tól, a Concorde szerződés lejártától.
Az egyre feszültebbé váló helyzetet a Kirch 2002 tavaszán bekövetkezett csődje sem oldotta meg: bár – a nézettség csökkenésén keresztül a szponzori bevételek eséséhez vezető – fizetős csatornán való közvetítés lekerült a napirendről, a Concorde szerződés módosítására a 2007-es lejáratig nem volt mód. A krízishelyzet végül a kontraktus újratárgyalásával megoldódott. Természetesen a legújabb Concorde szerződés ugyanúgy titkos, ahogy a korábbiak voltak, de amikor Ecclestone felismerte, hogy az autógyártók összefogása tényleges veszélyt jelenthet a sorozatra, minden bizonnyal engedett a nyomásnak, s így a csapatok feltehetőleg nagyobb hányadot kapnak a kereskedelmi jogokból befolyó összegből.
Ez az a megállapodás, amely bizakodásra ad okot a rajongóknak, hiszen valószínűsíthető, hogy ha a „teljhatalmú” Ecclestone felismerte a fenyegetést, amit a csapatok összefogása jelentetett, akkor az évek óta egyre kisebb befolyással bíró FIA-vezetés is enged majd az istállók nyomásának. Persze az is lehet, hogy épp a szövetség folyamatos háttérbeszorulása lesz az, ami elmélyíti a mostani krízist, hiszen Max Mosley, az FIA első embere érezhetően arra törekszik az elmúlt hónapokban, hogy kicsit megerősítse a szövetség pozícióit.
Az eddigi tapasztalatok alapján a gazdasági válság ellenére sem csökkennek 2009-ben a profi sportesemények pénzdíjai. A négyből három tenisz Grand Slam esetében emelkedett az elérhető jutalom összege, de több pénzt tehettek zsebre a napokban véget ért snooker-világbajnokság résztvevői, s többet kereshetnek a versenyeken a tavalyinál a golfozók is.
A spanyol klubok többsége technikailag már csődbe jutott, teljesen fizetésképtelen, s hasonló veszély fenyeget több angol csapatot, köztük a Manchester Unitedet, a Chelsea-t, vagy éppen az Arsenalt is. Bár attól nem kell tartani, hogy a legnagyobb egyesületek egyik napról a másikra lehúzzák a rolót, a hatalmas hitelállomány komoly gondot okozhat egyes kluboknak.
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
A válság ellenére nem csökkent egyelőre számottevően a legjobban kereső labdarúgók fizetése. Az elmúlt években a keresetek a vezető európai kluboknál rohamosan emelkedtek, így nem csoda, hogy az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) egyre gyakrabban veti fel a fizetési sapka bevezetésének lehetőségét.
Racionalizációs folyamatot indíthat meg a profi-sportban a pénzügyi válság. Egyes, az elmúlt években a pénzt nem ritkán két kézzel szóró sportvállalatok most arra kényszerülhetnek, hogy visszafogják kiadásaikat és ésszerű költséggazdálkodást folytassanak.