Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fce4c913-3069-443a-81ce-87cabe07f9fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple csavarna egyet az iPhone SE nevén, ami valószínűleg 2025 tavaszán érkezik majd meg. Hogy mennyiért, arról egy koreai oldal írt részleteket.","shortLead":"Az Apple csavarna egyet az iPhone SE nevén, ami valószínűleg 2025 tavaszán érkezik majd meg. Hogy mennyiért, arról...","id":"20250102_apple-iphone-se-4-neve-iphone-16e-mennyibe-kerul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fce4c913-3069-443a-81ce-87cabe07f9fb.jpg","index":0,"item":"ed147bdf-d066-4226-af5c-536dd4d07a4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_apple-iphone-se-4-neve-iphone-16e-mennyibe-kerul","timestamp":"2025. január. 02. 12:03","title":"Meglepő névvel jöhet ki a legolcsóbb iPhone, és már azt is sejteni, mennyibe fog kerülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"add8cb2c-7848-42f8-a01f-eb8eda4c204b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ukránok szerint egyre gyakrabban látni, hogy az orosz katonákat nem páncélozott járművekkel, hanem elektromos rollerekkel küldi támadásba az orosz hadvezetés.","shortLead":"Az ukránok szerint egyre gyakrabban látni, hogy az orosz katonákat nem páncélozott járművekkel, hanem elektromos...","id":"20250103_elektromos-roller-orosz-katona-ukrajna-haboru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/add8cb2c-7848-42f8-a01f-eb8eda4c204b.jpg","index":0,"item":"abfc6758-a76a-498e-ab46-4874d13ce347","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_elektromos-roller-orosz-katona-ukrajna-haboru-video","timestamp":"2025. január. 03. 15:03","title":"Elektromos rollerrel támadnak az orosz katonák Ukrajnában – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","shortLead":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","id":"20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"55b7c6d5-20c0-40bc-82e8-338f34747dba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","timestamp":"2025. január. 03. 13:25","title":"Hiába keltett pánikot Fico, nagyon úgy tűnik, elmarad az összeomlás a leálló orosz gázszállítások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","shortLead":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","id":"20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"687bdcc8-d96e-43c6-9233-4a09a09e20fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","timestamp":"2025. január. 03. 10:23","title":"Közel 50 százalékkal nőttek itthon a villanyautó-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","shortLead":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","id":"20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522.jpg","index":0,"item":"a48e89ef-63eb-4041-8eca-71d3eff14cab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","timestamp":"2025. január. 02. 20:20","title":"Terjeszkednek a kínai autógyárak, Egyiptomból jönnek majd az MG-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8c30e08-512d-4790-9d15-4c343ba2fb7a","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az országban háromnapos nemzeti gyászt hirdettek. A tragédia után felülvizsgálják a fegyverbirtoklásról szóló törvényt.","shortLead":"Az országban háromnapos nemzeti gyászt hirdettek. A tragédia után felülvizsgálják a fegyverbirtoklásról szóló törvényt.","id":"20250102_montenegro-amokfuto-cetinje-tizenket-halalos-aldozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8c30e08-512d-4790-9d15-4c343ba2fb7a.jpg","index":0,"item":"07790e0c-16df-4c8a-baee-c11220933664","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_montenegro-amokfuto-cetinje-tizenket-halalos-aldozat","timestamp":"2025. január. 02. 12:14","title":"Tizenkét halálos áldozata van a montenegrói férfi ámokfutásának, köztük két gyerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d6d07eb-3aa4-49af-836c-f169966ede56","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Helyenként 10 fok fölött is alakulhat a hőmérséklet csütörtökön.","shortLead":"Helyenként 10 fok fölött is alakulhat a hőmérséklet csütörtökön.","id":"20250102_idojaras-elorejelzes-kod-szel-homerseklet-meteorologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d6d07eb-3aa4-49af-836c-f169966ede56.jpg","index":0,"item":"80959ca9-7aa5-47d8-8198-034b4bbe1800","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_idojaras-elorejelzes-kod-szel-homerseklet-meteorologia","timestamp":"2025. január. 02. 05:58","title":"Lassan felszakad a köd, erős szelet kapunk helyette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Virgin Galactic idén szeptemberben bemutatta a SpaceShipTwo nevet viselő, polgári célokra szánt űrrepülőjének a belsejét. Bár a tényleges gépet még legalább egy évig nem láthatja a közönség, Richard Branson cége egy animációt is készített, amelyből megtudhatjuk, mi vár majd ránk, ha megváltjuk a jegyünket egy kozmosztúrára.
A Popular Science magazin weboldala szerint a gép kabinja mintegy háromszor akkora, mint az első, a kozmoszt elérő polgári űrjárműnek járó Ansari X díjat elnyerő SpaceShipOne. Mindkét járművet a veterán rakétamérnök, Burt Rutan tervezte, a gépeket az atmoszféra legfelsőbb rétegeibe emelő „anyahajókkal” a White Knighttal (WK) és a WhiteKnightTwo-val (WK2) egyetemben. A Popsci.com szerint azonban a kereskedelmi űrrepülés 2009-es beindítása optimista várakozásnak tűnik, a SpaceShipTwo (SS2) bonyolultabb szerkezete miatt.
A kabint azonban már megtekinthették a sajtó képviselői, egy New Yorkban tartott sajtótájékoztatón. Rutan pedig kifejtette, nagyjából mire számíthatnak az utasok az emelkedés és az ereszkedés során. A SS1 három repülése során a pilóták óriási gravitációs igénybevételről számoltak be, így az SS2 üléseit ennek megfelelően alakították ki. A felszállásnál mintegy 60 fokos szögben áll majd a háttámla, s olyan pózban tartja az utasokat, hogy a testük a lehető legjobban ellenálljon az óriási gyorsulásnak. A légkörbe való visszatéréskor az ülések majdnem fekvő helyzetbe kerülnek, enyhén behajlított lábakkal, hogy könnyebben kibírják a fellépő erőket. Az atmoszférába való visszatérés után a székek újból közel 60 fokos szögbe emelkednek, mielőtt a gép leszállna az űrrepülőtéren.
A teljesen nyomásvédett kabinnak 15 ablaka lesz a padlón és a plafonon is, így az utasok jobban láthatják majd a Földet a súlytalanság állapotában. Abban a magasságban körülbelül 1600 kilométer a látótávolság. Az utasokon könnyű, testhezálló, nyomáskiegyenlítő ruházat és sisak lesz, hogy megkönnyítse a mozgásukat a kabinon belül.
A repülési manőver hasonló lesz az SS1-éhez. Az SS2-t az óriási méretű –a 757-es Boeingnél nagyobb - WK2 anyahajó emeli majd fel, mintegy 16 ezer méterrel a felszín fölé. A WK2 kabinjának kialakítása egyébként hasonlít az SS2-höz, hogy a Virgin Galactic leendő utasainak kiképzését lehetővé tegye. A 16 ezer méteres magasságban az SS2 leválik az anyahajóról, s négy G-s gyorsulással a hangsebesség háromszorosát éri el. Visszatéréskor az SS2 szárnyai felfelé fordulnak, hogy elősegítsék az űrjármű atmoszférába való visszatérését. Ezután, 21 000 méteres magasságban a szárnyak visszatérnek normál helyzetükbe, hogy lehetővé tegyék a landolást.
Branson a sajtótájékoztatón hangsúlyozta a vállalkozás környezettudatosságát, s kiemelte a SpaceShipTwo „zöld” erényeit.
„Hihetetlennek hangzik, hogy egy egy űrjárműre lehet úgy gondolni, mint a „zöld” közlekedés egyik eszközére” – mondta a Virgin-birodalom vezére. „Főleg, mivel egy űrsikló-indítás annyi energiát használ fel, amely egész New Yorkot elláthatná árammal egy hétig. Mi azonban kifejlesztettünk egy speciális üzemanyagot az SS2 számára, amely nyolc embert juttathat fel az űrbe, miközben annyi szén-dioxid terhelést jelent csupán, mint egy New York-London business class repülőút.
Az SS2 VSS Enterprise néven áll majd szolgálatba, s a Virgin Galactic tervei szerint egyike lesz a cég két anyahajóból és öt SS2-űrrepülőből álló flottájának. Ez lehetővé tenné a vállalat számára, hogy az indulás után rövid időn belül kiterjesszék szolgáltatásukat a világ több országára is.
Az első polgári űrrepülőtér az USA Új-Mexikó államában épül majd, a többi pedig olyan országokban, amelyek engedélyezik az űrrepüléseket (Nagy-Britannia lehet az egyik). A Virgin tartja korábbi becslését, mely szerint eleinte a jegyárak 200 000 dollár körül lennének, ám különféle játékok, sőt egy készülőfélben lévő reality show keretein belül több jegyet is kisorsolnának.
Az űrrepülés technológiáját felhasználva a Virgin Galactic tudományos kutatásokat szeretne lehetővé tenni, illetve orbitális repüléseket és úgynevezett „spaceline” szolgáltatást is nyújtana, amelynek segítségével nagyobb távolságokat rövidebb idő alatt tudnának megtenni az utasok, mint a hagyományos repülőgépekkel. A cég becslése szerint így egy London-Sydney út időtartama kevesebb mint egy órára csökkenne.
Kijutott a világűrbe hétfőn a világ első magán űrrepülőgépe, a SpaceShipOne radarfelmérések szerint rekordmagasságba emelkedett, 114 kilométerre távolodott el bolygónktól; 90 perces repülés után érkezett vissza biztonságosan a Földre.
A Roszkozmosz orosz űrkutató szervezet újabb űrrepülőgép fejlesztésébe kezdett: a Klipernek nevezett szerkezet kicsinyített makettjét a franciaországi Le Bourget légibemutatón már láthatták az érdeklődők.
Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) csütörtökön a Lockheed Martin céget bízta meg az Orion űrhajó tervezésével és gyártásával, amely az elöregedő űrrepülőgép-flottát váltja le a 2020-ig a Holdra, illetve később a Marsra tervezett utazásoknál - jelentette be a NASA közleményben.