szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A szemmozgást, annak irányát, ritmusát befolyásolhatja a szem "fürgesége", az intelligencia, az életkor, de még a nemzetiség is - a lengyelek például sokkal alaposabban néznek körül egy üzletben, mint a mindig rohanó magyarok - állapították meg magyar szakértők, akik másfél éve foglalkoznak szemkamerás kutatásokkal.

A szemmozgás legobjektívebb eszköze ma a szemre erősíthető infravörös kamera, amely híven rögzíti látószervünk mozgását. Mivel a szemünk akaratunkon kívül is mozog, meg lehet állapítani, hogy a termék dobozának, vagy éppen a hirdetésnek melyik részlete ragadja meg a figyelmet - olvasható az egyik szakmai magazinban.

Egy drezdai bank hitelről szóló televíziós hirdetését szemkamerákkal tesztelték, és rá kellett jönniük, hogy a futamidőt ábrázoló grafikonokra a többség rá sem pillantott, ami csökkentette a hirdetés hatékonyságát - olvasható a Mai Piac című szakmai kiadvány.

Az is kiderülhet egy ilyen vizsgálat során, hogy a boltbelsők, a gondolák, a kirakatok, a vásárlás helyszínén kihelyezett reklámtáblák és más feliratok mennyire képesek megragadni a figyelmet, mely részüket képes befogadni azonnal a szem, és mely részüket alig.

A magyar kutatások sok egyéb érdekes részletre rávilágítottak. Például arra, hogy a balról jobbra történő olvasás annyira belénk ivódott, hogy a polcokat is így nézzük - idézte a lap az egyik magyar kutató megállapítását. A kozmetikai termékeknél pedig legalább olyan fontos a külcsín, mint a belbecs, azaz az illat a vásárlási döntések esetében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!