szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A Green Screen (zöld háttér) vagy a Bluebox úgynevezett Chroma Key technika, és sokak...

A Green Screen (zöld háttér) vagy a Bluebox úgynevezett Chroma Key technika, és sokak számára jól ismert eljárás a videózásból. Az egyik legnépszerűbb videós trükk, aminek az a lényege, hogy egy zöld (vagy kék) hátteret kicserélünk egy másik háttérre úgy, hogy az előtte lévő szereplők változatlanok maradnak.

A következő rövid leírásban bemutatjuk, hogy hogyan készíthetünk el mi magunk is egy ilyen effektust profi minőségben. Ehhez egy pár apróságot kell szem előtt tartani: a zöld háttérszín megvilágítása olyan egyforma legyen, amilyen csak lehet, semmiképp se legyen gyűrődés rajta. Arra is figyeljünk, hogy a háttér előtt álló szereplők ruháján ne forduljon elő a háttér színe. 


 Az első lépésben fel kell építeni (installálni) a Zöld hátteret. Tulajdonképpen ezt nagyon egyszerűen megtehetjük, a lényeg az, hogy minél nagyobb hely legyen erre a célra. Akár még a nappaliban is felállíthatjuk, ha csak kisebb effektust készítünk. Ilyesfajta zöld hátteret beszerezhetünk pl. az eBay-en, egy három méter magasságú műanyag darabot például már 5 euróért is kaphatunk. Aki nem tud az eBay-en vásárolni, az próbáljon meg beszerezni valahonnan egy zöld vagy kék takarót vagy valami nagyobb műanyag dekorlapot. Az is megoldás lehet, hogy lefestünk valamit zöldre. A lényeg, hogy a zöldnek valamelyik világosabb árnyalatát használjuk.  Tulajdonképpen a zöld és a kék között sok különbség nincs - legalábbis ami az effektet illeti -, általában belső helyszíneken kéket, külső helyszínen zöldet használnak, de nincs szabály arra, mikor, melyik szint kell használni.

Egyébként azért használják ezt a két színt, mivel az emberi arcon nincsenek jelen ezek a színek. Így az effektezéskor, amikor eltávolítjuk ezeket a színeket (Key), a háttér előtt álló szereplő színei változatlanok maradnak. Természetesen nem árt szólni filmezés előtt a szereplőknek, hogy ne vegyenek fel kék vagy zöld pulóvert, különben könnyen a láthatatlan ember forgatásán találhatjuk magunkat. Hiszen ha zöld háttér előtt állnak, és zöld pulóvert viselnek, akkor az utómunkálatok során a háttérrel együtt a pulóver is eltűnik, és csak a szereplő feje és végtagjai lesznek láthatóak. Ez persze máris ötleteket ad egyéb trükkökre, de mi most maradjunk a háttér eltüntetésénél, és ne nyúljunk a szereplőkhöz.

A zöld háttér megvilágításánál figyeljünk arra, hogy a háttérnek saját világítása legyen. A legjobb, ha 4 db 300-500 Wattos lámpát használunk erre a célra. Lehetőleg úgy állítsuk be a lámpákat, hogy a zöld felület egyenletesen (árnyékoktól mentesen) legyen megvilágítva.

Természetesen a háttér előtt álló szereplőket is világítsuk meg, tehát két vagy négy lámpát irányítsunk a vászonra, a szereplők mögé, két, a szereplők előtt elhelyezett lámpával pedig az előteret világítsuk be.

Ezután felvehetjük a jelenetet a zöld háttér előtt. Mikor ezzel készen vagyunk, jöhet az utómunka: a zöld háttér eltüntetése.

Ezt nagyon sokféle videó editáló programmal elvégezhetjük; mi most az After Effects-ben mutatjuk be, azon belül is egy 3rd-party plugin, a Keylight segítségével. (a plugin demó változata ingyenesen letölthető a cég honlapjáról) Választásunk magyarázata, hogy ez a legjobb Keying program; még az sem baj, ha gyűrött a zöld hátterünk vagy rosszul állítjuk be a világítást. A Keylight-tal pofonegyszerűen eltávolíthatjuk a nem kívánt zöld hátteret. Az AE-ben persze már alapból is van Key plugin, de mi a Keylight-nál nem találtunk jobbat. Szinte állítgatás nélkül egy kattintás hatására eltávolítja a hátteret, amivel rengeteg időt spórolunk meg.

Válasszuk ki az Effects menüből a Keylight-ot és a színválasztó eszközzel (Color Picker) kattintsunk a zöld háttérre, a Kompozíció ablakban. Már el is tűnt  hátterünk.

A finomhangolásokat még el lehet végezni, hogy ne legyenek a szereplő kontúrjai nagyon láthatók (ez főleg haj vagy gyorsan mozgó tárgyak, alakok eseten lehet probléma). A Feather opcióval el lehet mosni a kontúrok széleit és szinte teljesen tökéletes lesz a hatás.

Ezután húzzunk a Timeline-on a zöld hátteres réteg (Layer) alá egy általunk kiválasztott hátteret (ez lehet egy állókép vagy egy másik filmrészlet). Ennek a színeit, megvilágítását (hangulatát) állítsuk be úgy, hogy hasonlítson a fölötte levő réteg beállításaira, így elérhetjük azt, hogy teljesen úgy tűnjön, mintha a két réteg egy darabban lett volna felvéve.

A minta példában még egy réteget használtunk (ez a tűz), de lényegében akármennyi réteget használhatunk: a lényeg hogy a zöld háttér mindig legfelül legyen.

A kész effektus itt megtekinthető:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!