szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A Green Screen (zöld háttér) vagy a Bluebox úgynevezett Chroma Key technika, és sokak...

A Green Screen (zöld háttér) vagy a Bluebox úgynevezett Chroma Key technika, és sokak számára jól ismert eljárás a videózásból. Az egyik legnépszerűbb videós trükk, aminek az a lényege, hogy egy zöld (vagy kék) hátteret kicserélünk egy másik háttérre úgy, hogy az előtte lévő szereplők változatlanok maradnak.

A következő rövid leírásban bemutatjuk, hogy hogyan készíthetünk el mi magunk is egy ilyen effektust profi minőségben. Ehhez egy pár apróságot kell szem előtt tartani: a zöld háttérszín megvilágítása olyan egyforma legyen, amilyen csak lehet, semmiképp se legyen gyűrődés rajta. Arra is figyeljünk, hogy a háttér előtt álló szereplők ruháján ne forduljon elő a háttér színe. 


 Az első lépésben fel kell építeni (installálni) a Zöld hátteret. Tulajdonképpen ezt nagyon egyszerűen megtehetjük, a lényeg az, hogy minél nagyobb hely legyen erre a célra. Akár még a nappaliban is felállíthatjuk, ha csak kisebb effektust készítünk. Ilyesfajta zöld hátteret beszerezhetünk pl. az eBay-en, egy három méter magasságú műanyag darabot például már 5 euróért is kaphatunk. Aki nem tud az eBay-en vásárolni, az próbáljon meg beszerezni valahonnan egy zöld vagy kék takarót vagy valami nagyobb műanyag dekorlapot. Az is megoldás lehet, hogy lefestünk valamit zöldre. A lényeg, hogy a zöldnek valamelyik világosabb árnyalatát használjuk.  Tulajdonképpen a zöld és a kék között sok különbség nincs - legalábbis ami az effektet illeti -, általában belső helyszíneken kéket, külső helyszínen zöldet használnak, de nincs szabály arra, mikor, melyik szint kell használni.

Egyébként azért használják ezt a két színt, mivel az emberi arcon nincsenek jelen ezek a színek. Így az effektezéskor, amikor eltávolítjuk ezeket a színeket (Key), a háttér előtt álló szereplő színei változatlanok maradnak. Természetesen nem árt szólni filmezés előtt a szereplőknek, hogy ne vegyenek fel kék vagy zöld pulóvert, különben könnyen a láthatatlan ember forgatásán találhatjuk magunkat. Hiszen ha zöld háttér előtt állnak, és zöld pulóvert viselnek, akkor az utómunkálatok során a háttérrel együtt a pulóver is eltűnik, és csak a szereplő feje és végtagjai lesznek láthatóak. Ez persze máris ötleteket ad egyéb trükkökre, de mi most maradjunk a háttér eltüntetésénél, és ne nyúljunk a szereplőkhöz.

A zöld háttér megvilágításánál figyeljünk arra, hogy a háttérnek saját világítása legyen. A legjobb, ha 4 db 300-500 Wattos lámpát használunk erre a célra. Lehetőleg úgy állítsuk be a lámpákat, hogy a zöld felület egyenletesen (árnyékoktól mentesen) legyen megvilágítva.

Természetesen a háttér előtt álló szereplőket is világítsuk meg, tehát két vagy négy lámpát irányítsunk a vászonra, a szereplők mögé, két, a szereplők előtt elhelyezett lámpával pedig az előteret világítsuk be.

Ezután felvehetjük a jelenetet a zöld háttér előtt. Mikor ezzel készen vagyunk, jöhet az utómunka: a zöld háttér eltüntetése.

Ezt nagyon sokféle videó editáló programmal elvégezhetjük; mi most az After Effects-ben mutatjuk be, azon belül is egy 3rd-party plugin, a Keylight segítségével. (a plugin demó változata ingyenesen letölthető a cég honlapjáról) Választásunk magyarázata, hogy ez a legjobb Keying program; még az sem baj, ha gyűrött a zöld hátterünk vagy rosszul állítjuk be a világítást. A Keylight-tal pofonegyszerűen eltávolíthatjuk a nem kívánt zöld hátteret. Az AE-ben persze már alapból is van Key plugin, de mi a Keylight-nál nem találtunk jobbat. Szinte állítgatás nélkül egy kattintás hatására eltávolítja a hátteret, amivel rengeteg időt spórolunk meg.

Válasszuk ki az Effects menüből a Keylight-ot és a színválasztó eszközzel (Color Picker) kattintsunk a zöld háttérre, a Kompozíció ablakban. Már el is tűnt  hátterünk.

A finomhangolásokat még el lehet végezni, hogy ne legyenek a szereplő kontúrjai nagyon láthatók (ez főleg haj vagy gyorsan mozgó tárgyak, alakok eseten lehet probléma). A Feather opcióval el lehet mosni a kontúrok széleit és szinte teljesen tökéletes lesz a hatás.

Ezután húzzunk a Timeline-on a zöld hátteres réteg (Layer) alá egy általunk kiválasztott hátteret (ez lehet egy állókép vagy egy másik filmrészlet). Ennek a színeit, megvilágítását (hangulatát) állítsuk be úgy, hogy hasonlítson a fölötte levő réteg beállításaira, így elérhetjük azt, hogy teljesen úgy tűnjön, mintha a két réteg egy darabban lett volna felvéve.

A minta példában még egy réteget használtunk (ez a tűz), de lényegében akármennyi réteget használhatunk: a lényeg hogy a zöld háttér mindig legfelül legyen.

A kész effektus itt megtekinthető:

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hiába változtat a kormány, ezzel aligha oldja meg a háziorvoshiányt Magyarországon

Hiába változtat a kormány, ezzel aligha oldja meg a háziorvoshiányt Magyarországon

Doku360: Az vonzott gyerekként az úttörővasútban, hogy ott felnőtt lehettem

Doku360: Az vonzott gyerekként az úttörővasútban, hogy ott felnőtt lehettem

A "csengeri örökösnő" a vádiratban szereplő egyik ügylettel is összefüggésbe hozta Kósa Lajost

A "csengeri örökösnő" a vádiratban szereplő egyik ügylettel is összefüggésbe hozta Kósa Lajost