szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy kaliforniai cég által kifejlesztett technológia segítségével a felmelegedést okozó gázt visszaforgatva ismét benzint és kerozint tudnak előállítani.

A szennyező üzemek mellett a
leghatékonyabb a katalizátorok létesítése
A CNN értesülései szerint a Santa Barbara-i Carbon Sciences nevű cég módszerével a szén-dioxidból alapvető szén-hidrogéneket, metánt, etánt és propánt tudnak kivonni, amelyeket az autókban és repülőgépekben használt üzemanyaggá tudnak alakítani.

„Nagyon izgatottak vagyunk a laborban látott haladás láttán” – nyilatkozta a CNN-nek Derek McLeish, a vállalat első embere. „Nagyon ígéretes eredményeket kaptunk.”

A Carbon Sciences kutatói úgynevezett biokatalizátor anyagokat használnak – természetben is előforduló katalizátorokat, amelyekkel kémiai reakciókat indítanak be –, s ezek segítségével igyekeznek maximalizálni az energiahatékonyságot. Ha sikerrel járnak, több korábbi szén-dioxid újrafelhasználási módszer válhat idejemúlttá.

„A technológia alkalmazásához nincs szükség magas hőmérsékletre vagy nagy nyomásra, ami óriási előnyt jelenthet az ipari léptékű felhasználás szempontjából” – tette hozzá McLeish. A cég vezetője szerint a jövőben a módszert olyan nagyméretű szén-dioxid-termelők esetében alkalmaznák, mint a szén- és gáztüzelésű erőművek, vagy az olajfinomítók. Ezek az üzemek koncentrált szén-dioxid-forrást jelentenek, ami jóval hatékonyabb, mintha a levegőből próbálnák kivonni a globális felmelegedésért felelőssé tehető gázt.

„A rendszer szépsége, hogy az elosztáshoz, piacra kerüléshez szükséges infrastuktúra már eleve létezik” – magyarázta McLeish. A folyamat öt lépésből áll: az első szakaszban kitisztítják és regenerálják a katalizátorokat, majd a szén-dioxidot a mátrix-szerűen felépülő bioreaktorba vezetik, ahol folyadékkal töltött kamrákon vezetik keresztül. A kezelés során a szén-dioxid alapvető elemeire szakad, amelyek felhasználásával szén-hidrogéneket állítanak elő.

A Carbon Sciences egy a sok cég közül, amelyek a szén-dioxid újbóli felhasználásának hatékony módszerét keresik. A technológia mögött álló elképzelés már egy ideje ismert volt, ám eddig kevés olyan eszközt sikerült előállítani, amely kellő energia-hatékonysággal üzemel.

Az új mexikói Sandia National Laboratories például olyan módszeren dolgozik, amely koncenrált napenergia segítségével alakítja üzemanyaggá a szén-dioxidot. A Sunshine to Petrol nevű projekt keretében most tesztelik a Counter Rotating Ring Receiver Reactor Recuperator (CR5) nevű eszközt; ez a szén-dioxidból először szén-monoxidot állít elő, amelyet aztán a folyékony üzemanyag egyik építőköveként használnak fel. A brit Newcastle egyetem szerveskémia-professzora, Michael North kutatásai emellett arra irányulnak, hogy a szén-dioxidot elemi építőelemeire bontva ezek ipari felhasználási lehetőségeire derítsen fényt. North szerint a szén-dioxid újbóli felhasználásából nem az autósok, hanem a vegyipar profitálhat elsősorban.

„Az emberek sokszor nem gondolnak bele, hogy annak az olajnak, amelyet a földből kibányászunk, tíz százalékát nem üzemanyagként használjuk fel, hanem a vegyipar különböző területein” – magyarázta North a CNN-nek adott interjújában. „Ezért nem csak üzemanyag-krízist okoz, ha megcsappannak a kőolajkészletek, hanem ez utóbbi iparágban is komoly gondok léphetnek fel. Ezért kétségbeesetten kutatunk új módszerek és technológiák után, hogy a szén-dioxidból kivonhassuk ezeket a kulcsfontosságú építőkockákat, s így a vegyipari termelés zökkenőmentesen folytatódhasson."

A Newcastle egyetem kutatócsoportja jelenleg tárgyalásokat folytat lehetséges befektetőkkel. Emellett tanulmányozták az amerikai Carbon Sciences programját is, s úgy gondolják, járható úton tapogatóznak.

„Számukra a legfontosabb kérdés tisztázni, hogy a katalizátorként alkalmazott anyagokat meddig lehet felhasználni, mielőtt cserélni kellene őket” – fejtette ki a brit tudós. „Ha csak egy napig működnek, akkor minden tonna szén-dioxidra több tonna katalizátor jut. Emellett az sem mindegy, hogy milyen mérgező anyagokat tartalmaznak, mivel ez alapjaiban határozza meg, hogy mennyire megvalósítható és a költségeket tekintve mennyire hatékony a módszer.”

McLeish nemrégiben a brit Cambridge egyetemen rendezett klímakonferencián mutatta be fejlesztését, amelyet kollégái melegen fogadtak. Ha minden a tervek szerint halad, az amerikai szakember által alapított cég 2009-ben megkezdheti működését. Bár egyes szakértők aggályaikat fejezték ki a szén-dioxid újrahasznosítása miatt, a technológia támogatói szerint a módszer segítségével új típusú szén-dioxid kereskedelem indulhat be, s az újrafelhasználás részben hozzájárulhat a légkör megtisztításához.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A múlt réme lehet a szén-dioxid

Hamarosan a múlt rémének tekinthetjük a szén-dioxidot, állítja David Keith, a Calgary Egyetem kémiaprofesszora. Keith ugyanis társaival olyan hordozható szűrőrendszert épített meg, amely képes bárhol kivonni a szén-dioxidot a levegőből.

MTI Tech

Szén-dioxid bombává válhatnak a mocsarak

Brazil kutatók szerint komoly veszélyt jelenthet, ha a klímaváltozás, vagy az emberi működés következtében kiszáradnak a mocsaras vidékek, ezek ugyanis jelentős mennyiségű szén-dioxidot kötnek meg. Pusztulásukkal ez a gáz az atmoszférába jutva súlyosbítaná a helyzetet.

MTI Tech

Amerikai mérés szerint Kína a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó

Kína már 2006-ban feltehetően megelőzte a szén-dioxid-kibocsátás mennyiségét illetően az Egyesült Államokat, és így ma már az éghajlat felmelegedését okozó üvegházhatású gázok legnagyobb termelője - erre a megállapításra jutott egy kaliforniai tudóscsoport, amelynek szerzői kedden tették közzé megállapításaikat.