hvg.hu

A folyadékkristályos képernyőkből kinyerhető egy olyan vegyület, aminek segítségével megindulhat a regenerációs gyógyszeripar. A megoldás nem csupán orvosi, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentős - írja a Popular Science.

Hiába égetik vagy temetik el a megunt vagy meghibásodott LCD-képernyőket, orvosi szempontból igen hasznos vegyület nyerhető ki belőlük - írja a Green Chemistry szaklapban a York Egyetem kutatócsoportja. James Clark professzor, a tanulmány egyik társszerzője szerint körülbelül 2,5 milliárd folyadékkristályos képernyőről beszélhetünk, amelyek elértek életciklusuk végéhez - mégsem haszontalanok.

A képernyőkből ugyanis kinyerhető egy olyan polivinil-alkohol (PVA) nevű vegyület, aminek nagy hasznát láthatná a regenerációs gyógyszeripar. A hvg.hu már korábban is írt azokról az orvosi kísérletekről, amelyek során emberi szerveket próbáltak regenerálni, a PVA pedig ebben segíthet. A regenerációs módszer egyik alkotóeleme az az emberi szervezet számára veszélytelen, adott idő alatt lebomló "váz", amelyre "felnövesztik" az adott szöveteket, szövetcsoportokat. A polivinil-alkoholból e vázakat lehet létrehozni, az emberi szervezet pedig nem gyakorol rá immunválaszt. A PVA mindezek miatt olyan lebomló, "időzített" pirulák készítésénél is hasznosítható, amelyekkel a hatóanyagokat a szervezet bizonyos pontjára kell elszállítani.

Medipress Plázs

Foghúzás helyett fogíny-regeneráció

A fogínygyulladás egyik súlyos következménye, hogy a fogat támasztó szövet károsodása miatt a fog meglazul, majd kiesik. Agnes Berendsen, holland kutató kifejlesztett egy lehetséges megoldást erre a problémára.

BBC Tech

A selyem segítségével regenerálhatók a sérült idegek

A selyem segíthet a sérült idegek kijavításában – állítják brit tudósok. Bemutatták hogyan képesek a neuronok egy speciális pókselyemhez hasonló anyagú szálon nőni. Reményeik szerint így új sejteket növeszthetnek az elhaltak helyére, akár a gerincvelőben is.

Megfejtették a regeneráció titkát

Egy különös mexikói szalamandrafaj, az axolotl (Ambystoma mexicanum) tanulmányozásával német és amerikai kutatók megállapították, miként képes a szövetregenerációra, lábai visszanövesztésére. A tanulmányt a brit Nature tudományos magazin szerdán megjelent számában tették közzé.

Pillantás a jövőbe - hogyan fogunk élni a század derekán?

Egy amerikai egyetem és az egyik nagy IT-multi együttműködésbe kezdett, amelynek első lépéseként öt tudós vázolta fel, hogy a technológia fejlődése milyen irányba tereli majd az életünket a század közepéig. Jön a mindenki számára elérhető tiszta víz és energia, a regeneráció és a személyre szabott orvoslás.