Egy "rakásnyi" apró, "zöldborsó-galaxist" fedeztek fel amatőr csillagászok - reményeik szerint ezek révén a professzionális asztronómusok jobban megérthetik, hogy miként alakultak ki a csillagok a világegyetem fejlődésének korai szakaszában.

A "zöldborsó-galaxisok" tízszer gyorsabban hoznak létre csillagokat, mint a Tejútrendszer, az a galaxis, amelynek a Nap is tagja, annak ellenére, hogy tízszer kisebbek, s százszor kevesebb a tömegük. Ezek az apró galaxisok 1,5 milliárd és 5 milliárd fényév közötti távolságra vannak - olvasható a space.com csillagászati hírportál hírei között.

"Ezek a legaktívabb csillagképző galaxisok közé tartoznak, amelyeket valaha felfedeztünk" - hangsúlyozta Carolin Cardamone, a felfedezést taglaló tanulmány vezető szerzője. A cikk a brit Királyi Csillagászati Társaság havi kiadványában, a Monthly Notices következő számában lát napvilágot.

A felfedezés a Galaxy Zoo (Galaktikus Állatkert) projekt keretében született, amikor felkérték az internetezőket, hogy segítsék osztályozni a galaxisokat egy létrehozandó online képadatbázis számára.

A lehetséges felfedezésről a hírek akkor keltek szárnyra, amikor a magukat Borsótestületnek (Peas Corps) és Borsóbrigádnak (Peas Brigade) nevező önkéntesek egy csoportja internetes polémiát kezdett a fura, fényes zöld űrobjektumról.

Az önkénteseket, akik közül sokan semmiféle csillagászati előképzettséggel nem rendelkeztek, megkérték, hogy küldjék el a felvételeket elemzésre a laboratóriumba. A kutatók a galaxisok által kibocsátott fényt azzal a céllal elemezték, hogy megállapítsák: a belsejükben születő csillag a fejlődés mely szakaszán van.

"Egy ember nem lenne képes ekkora feladat elvégzésére, még ha sikerülne is valakinek átnézni ezt a tízezer felvételt, mindössze néhány zöldborsóra bukkantunk volna csupán, nem ismerve fel, hogy ezek a galaxisok egyedülálló csoportját alkotják" - magyarázta Carolin Cardamone. Az online képadatbankban található egymillió galaxis között csupán 250 "zöldborsót" fedeztek fel a kutatók.

"Ezek a galaxisok teljesen átlagosak voltak a világegyetem fejlődésének korai szakaszában. Napjainkban azonban nemigen találkozunk ilyen aktív galaxisokkal" - hangsúlyozta Kevin Schawinski, a Galaktikus Állatkert társalapítója, aki szerint a "zöldborsó-galaxisok" megismerése elárulhat valamit arról, hogyan alakultak ki a csillagok a világegyetem korai szakaszában, s hogyan fejlődtek a galaxisok.

Decemberben korábban érkezik a nyugdíj