szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A NASA egyik beszállítója vizsgálja a lehetőséget, hogy két összekapcsolt űrhajó segítségével közelítsenek meg egy aszteroidát, sőt, ki is lépjenek annak felszínére.

A space.com értesülései szerint a Lockheed Martin Space Systems által elemzett terv lényege, hogy két Orion űrhajót összekapcsolva óriási, 50 tonnás, mélyűri közlekedésre is alkalmas járművet hozzanak létre, amellyel – egy esetleges holdraszállás helyett – egy aszteroidát hódítanának meg.

Az űrben száguldó égitestek közelebbi vizsgálatát egy amerikai elnöki bizottság költséghatékonyabb alternatívának tartja a holdraszálláshoz képest. A teljes értékelés eredményeit a bizottságot vezető Norm Augustine tárja majd Barack Obama amerikai elnök elé.

A két Orion űrhajóból álló konfigurációt négy nagy napelem-panel látná el energiával, emellett két szervizmodulból és két parancsnoki kabinból állna. Az egyenként 25-tonnás Orion kapszulák válják majd a nyugdíjba vonuló űrsiklókat. A jelenlegi tervek szerint az új űrhajók 2015-ben állhatnak szolgálatba.

A két modulból álló rendszer akár több hónapos küldetést is lehetővé tehet
© Lockheed Martin

Az előző amerikai elnök, George W. Bush megbízta a NASA-t, hogy 2020-ig ismét juttassanak embert a holdra. Elsőként ehhez volt szükség az új Orion űrhajó kifejlesztésére az űrsikló-flotta nyugdíjazása miatt. A NASA évek óta az új holdraszállás mellett foglalt állást, azonban a különböző elemzések és helyzetértékelések azt mutatták, hogy egy ilyen kaliberű küldetés pénzügyileg nem feltétlenül kivitelezhető. Ez többek között az Orion-kapszulákat hordozó Ares rakéták költségvetési hiányosságainak köszönhető. Ekkor merült fel az aszteroida-missziók ötlete, amelyeket sokkal költséghatékonyabban véghez lehetne vinni.

Augustine és a bizottság további tagjai, köztük például Sally Ride egykori űrhajós, a nyilvánosság előtt nyilatkozva úgy fogalmaztak, hogy a NASA jelenlegi tervei, melyek magukban foglalják az űrsiklók leszerelését, a nemzetközi űrállomás befejezését és a Hold 2020-ig történő újabb meghódítását „távolról sem kivitelezhetőek” az űrügynökség jelenlegi anyagi helyzetét tekintve.

Az aszteroidák közelebbi vizsgálatával jobban megismerhetnénk azok – ezen keresztül a világegyetem – természetét, valamint egy esetleges, a Földet is veszélyeztető égitest eltérítésére is hatékonyabban fel tudnánk készülni. Az efféle küldetések egyik nagy előnye – az aszteroidák minimális tömegvonzása miatt – hogy az űrhajósok akár többször is leszállhatnának annak felszínére, majd visszatérhetnének a parancsnoki modulba, egy költséges és energiaigényes leszállóegység nélkül.

Az Orion-modulokkal emellett például a Föld felett állandó pályán mozgó, úgynevezett geostacionárius műholdak és űrtávcsövek szervizelése is lehetővé válna. Az új generációs űrhajók létfenntartó rendszerei akár több hetes „mélyűri” küldetéseket is lehetővé tesznek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Tech

Valósággá válik az Orion űrhajó

A kultikus nyugatnémet sorozat után 2014-ben a levegőbe emelkedhet a NASA Orion űrhajója. Az amerikai űrügynökség ugyanis ezt a nevet adta holdraszálló egységének, amely előreláthatóan 2020-ban landol majd a Föld kísérőjének felszínén.

MTI Tech

A Lockheed Martin gyártja majd a holdraszálló Orion űrhajót

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) csütörtökön a Lockheed Martin céget bízta meg az Orion űrhajó tervezésével és gyártásával, amely az elöregedő űrrepülőgép-flottát váltja le a 2020-ig a Holdra, illetve később a Marsra tervezett utazásoknál - jelentette be a NASA közleményben.