hvg.hu

Elkészültek az eddigi legrészletesebb felvételek a kozmosz egyik legfurcsább időjárási jelenségéről, a nyolcvanas években felfedezett szaturnuszi titokzatos hatszögről. Még mindig nem tudjuk, mi rejlik a bolygó légkörében, de legalább már látjuk, írja a NASA.

A rejtélyes hatszöget a Voyager műhold fedezte fel és fényképezte le a Szaturnusz északi sarkához közel - a felvételek szerint a jelenség átmérője kétszer nagyobb Földünkénél. Az újabb felvételeket most a NASA Cassini szondája készítette el, amelyeken már koncentrikus köröket és számos más turbulenciára utaló képződményt vehetünk észre. A tudósokat azonban meglepte az, hogy a Cassini és a Voyager képein látható hatszög méretre és formára gyakorlatilag ugyanolyan.

A képeket vizsgáló tudóscsoport egyik tagja, Kunio Sayanagi elmondása szerint meglepő, hogy a hatszög harminc év óta gyakorlatilag semmit nem változott - a földi időjárási viszonyokhoz képest szokatlan nagyságrendekről van szó -, gyakorlatilag olyan bizarr kozmikus időjárási jelenségre kaptunk rálátást, mint amilyen a Jupiter vörös foltja.

A Cassini képeiből egy fentebb is megtekinthető három képkockás animációt is összevágtak az intézet munkatársai, akik még mindig azt vizsgálják: mi okozhatja a rejtélyes időjárási képződményt, honnan szerzi energiáját és hova adja le ezt, valamint milyen erőhatások képesek egy ilyen jelenséget ennyi ideig fenntartani. A tervek szerint a hatszög szélénél újonnan megfigyelt hullámokat, illetve a hatszög oldalain egészen a szaturnuszi felhőréteg tetejéig emelkedő, többfalas struktúrához hasonló elemeit vizsgálják meg.

Mivel a Szaturnusznak nincs olyan változatos, óceánokkal és hegységekkel teli domborzata, mint bolygónknak, ezért időjárása is kevésbé komplikált. Így a hatszög tanulmányozása révén megalkothatunk egy modellt arra, hogy milyen fizikai törvényszerűségek szerint működik a cirkuláció és miként néznek ki a légköri jelenségek a Szaturnuszon, nyilatkozta Kevin Baines, a NASA atmoszférakutatója, aki hozzátette: a világegyetem egyik legbizarrabb dolga látható a felvételeken.

Bejelentették a 25. James Bond-film címét