A röpképtelen dinoszauruszok 65 millió évvel ezelőtt tűntek el a Föld színéről, spanyol kutatók most bizonyítékot találtak arra nézve, hogy kihalásuk rövid idő alatt ment végbe.

A katalán Pireneusokban 29 régészeti helyszínen lezajlott vizsgálatok során a Barcelonai Egyetem paleontológusai dinoszaurusz-csontokat, -tojásokat és -lábnyomokat kerestek. E kutatások arra derítettek fényt, hogy sokféle dinoszauruszfaj képviselői éltek a térségben a kréta-harmadkori kihalás (K/T kihalás) előtt, amelyet sok tudós szerint több nagy meteorit-becsapódás váltott ki - olvasható a Discovery Channel hírei között.

A dinoszauruszok Spanyolország más részein is éltek, ahogy más földrészeken is. A mostani kutatás azonban, amelynek eredményeit a Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology című szaklapban publikálták, csupán a katalán Pireneusokra korlátozódott.
Tremp és Aren városok közelében lévő helyszíneken sok a dinoszauruszcsont került elő, Vallcebre mellett viszont rengeteg dinoszaurusznyomot fedeztek fel, míg Coll de Nargó térségében bőségben találtak fosszílizálódott dinoszaurusztojásokat. Ezek az úgynevezett maastrichti periódusból, a kréta kor utolsó időszakából származnak, amelynek végén történt a K/T kihalási esemény.

A kutatóknak az igen gazdag leletanyag alapján most első ízben sikerült kimutatniuk, hogy a négy lábon járó, óriási növényevők, a titanosaurusok, ahogy a csontos páncélzatot viselő növényevő nodosauridák leginkább a mocsaras vidékeket kedvelté. A Dromaeosauridae (futó gyíkok) családba tartozó madárszerű, húsevő dinoszauruszok viszont nem válogattak, bármilyen környezetben elboldogultak.

"A katalán Pireneusokban talált dinoszauruszok fajuknak utolsó képviselői voltak a Földön" - hangsúlyozta Violeta Riera. Mint kiemelte, a Pireneusok az egyetlen hely Európában, ahol a dinoszauruszok kihalásának korszakára vonatkozó "minőségi" kutatások végezhetők.
"Egyetlen európai hegyvonulat sem kínál ilyen gazdag leletanyagot. Abban az időszakban Európa egy nagy archipelagus (szigettenger) volt, ahol nem akadt túl sok élőhely a dinoszauruszok számára" - mondta Riera.

Egy óriási aszteroida okozta a dinoszauruszok kihalását

A Földbe becsapódó óriási aszteroida az egyetlen logikus magyarázat a dinoszauruszok 65,5 millió évvel ezelőtti kihalására - jelentette be egy nemzetközi kutatói csoport, amely végkövetkeztetéseit a Science című tudományos folyóirat pénteki számában adta közre.

Ezreket evakuáltak Srí Lankán, miután megjött Burevi