Forradalmasíthatja a megújuló energiatermelést, az orvostudományt és a gázrobbanások megelőzését egy új, nagysebességű rotorként működő molekuláris egységekből álló, porózus anyag, amelyet laboratóriumi körülmények között állított elő a Milánó-Bicocca Egyetem anyagtudományi tanszéke.

A molekuláris rotorral kapcsolatos kutatásaik eredményét az Angewandte Chemie folyóiratban tették közzé az olasz kutatók. A Piero Sozzani docens vezetésével előállított molekuláris rotorok a vegyi energiát mozgási energiává alakítják át. Ezt a számos területen alkalmazható anyagtulajdonságot eddig csak folyékony halmazállapotban tudták előállítani.

A porózus, szilárd halmazállapotban első ízben előállított anyag leginkább a milliomodjára lekicsinyített méhsejtrácsra hasonlít, amelynek csatornafalait nagy sebességgel forgó molekuláris egységek alkotják. A kutatók egy olyan, szilícium-szén-oxigén szerkezetet hoztak létre, amely az üveg és a szerves anyag kémiai tulajdonságait egyesíti magában. Az új anyag mágneses rezonanciáját mérve megállapították, hogy a molekuláris rotorok forgási sebessége meghaladja a másodpercenkénti egymilliárd fordulatot.

"Előállítottunk egy olyan anyagot, amely biológiai organizmusok szintetikus analógja" - jelentette ki Sozzani. - "Ugyanakkor teljesen egyedülálló, hogy felszívódó vegyi anyagok segítségével módunkban áll szabályozni a nanoméretű motorok forgási sebességét" - tette hozzá.

A világon először fényképezték le, hogyan áll össze egy molekula

Az IBM kutatói zürichi laboratóriumukban készítettek először fényképet arról, miként is néz ki egy egyszerűbb molekula részletes kémiai szerkezete. Az új módszer segítségével a kémiai kötéseket is megvizsgálhatjuk, mindez pedig új lendületet adhat kémiai, gyógyszeripari és elektronikai fejlesztéseknek is, írta a BBC.

Meghalt a molekuláris biológia legendás alakja

Új gyógyszerek előállításához járult hozzá, és a transzfer RNS (tRNS) felfedezésében is szerepet játszott Paul C. Zamecnik, akinek a halálhírét most közölte a New York Times.

HVG Gasztro

A molekuláris konyha királya

Évente 800 ezren próbálnak bejutni Ferran Adriának, az úgynevezett molekuláris konyha katalán sztárszakácsának éttermébe, de csak alig 8 ezer ínyencnek adatik meg, hogy ott a hagyományos ízeket újjáalakítva kóstolja meg.

Videó: Jakuzziban locsolja a pezsgőt Tornanádaska újraválasztott polgármestere