Egy öt évvel ezelőtt felfedezett szupernóváról megállapították az amerikai és izraeli tudósok, hogy igen gazdag kalciumban, és egy új szupernóva-osztályba tartozhat.

A Nature tudományos magazin május 20-i számában számolnak be eredményeikről a Kaliforniai Egyetem és az izraeli Weizmann Intézet kutatói, akik a Berkeleyben működő Katzman távcső (Katzman Automatic Imaging Telescope, KAIT) segítségével találtak rá a szupernóvára.

A szupernóva-, azaz csillagrobbanásokat fizikailag két fő kategóriába sorolták a csillagászok. Az Ia típus esetében egy kettős rendszerben lévő fehér törpecsillag termonukleáris robbanásáról van szó, miután a tömege anyagátáramlás vagy összeolvadás miatt meghalad egy kritikus értéket. A másik fő típusnál pedig igen nagy tömegű csillagok magja omlik össze, fekete lyukakat és neutroncsillagokat hagyva maga után.

A mintegy 110 millió fényévre lévő NGC 1032 galaxisban 2005 januárjában fedezte fel az amerikai-izraeli kutatócsoport az SN 2005E jelű szupernóvát. A vizsgálatok során kiderült, hogy sem az Ia típusba (öreg, fehér törpecsillag robbanása), sem a másik nagy csoportba (Ib/c és II-es típusú) nem sorolható be a szupernóva, amelynek színképében az átlagosnál sokkal több kalciumot mutattak ki.

Hagai Perets, aki jelenleg a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központjának kutatója, és Avisaj Gal-Jam, a Weizmann Intézet munkatársa bizonyítékokkal szolgál arra, hogy az eredeti csillag egy kis tömegű fehér törpe volt, amely héliumot lopott a vele egy rendszerben keringő csillagtársától, amíg a hőmérséklet és a nyomás el nem érte a termonukleáris robbanás szintjét. A héliumból a fúzió következtében nagyobb tömegű elemek, például a titán és a kalcium izotópjai jöttek létre. A kutatók számítása szerint a robbanással szétszóródott anyag mintegy fele kalcium volt. Ez azt jelenti, hogy az ilyen típusú szupernóva-robbanások magyarázatot adhatnak például a Tejútrendszerben, így a Földön is jelenlévő kalciumbőségre.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Térbeli felvétel a legtávolabbi galaxisokról – videó

A Hubble űrteleszkóp közel két évtizedes működése során számos lélegzetelállító képet készített a világűr szépségeiről. A csillagászok 1996-ban valami szokatlant próbáltak meg: a távcsövet az űr egyik olyan részére irányították, amely látszólag teljesen üres és kihalt volt.

Felfedezték a legtávolabbi galaxishalmazt

Német és japán csillagászok felfedezték az univerzum eddigi legtávolabbi galaxishalmazát - közölte a Földön kívüli fizikával is foglalkozó Max Planck Intézet a németországi Garchingban.

Pásztor Anna: Igazságtalan, hogy koncertet nem lehet rendezni ott, ahol futballmérkőzést igen