Egy mopszlinál nem nagyobb dinoszauruszbébi lábnyomait fedezték fel Colorado államban, Morrison közelében - a megrémült apróság anyja vagy apja mellett rohant 148 millió évvel ezelőtt.

A paleontológusok szerint a dinoszauruszbébi, valamint egy felnőtt egyed lábnyomai növényevő szauropodáktól, a gigantikus méretű Apatosaurustól származhattak. A hosszúnyakú óriások hossza elérhette a 20 métert, testtömegük pedig a 30 tonnát - olvasható a LiveScience hírei között.

Matthew Mossbrucker, a Morrisoni Természettudományi Múzeum igazgatója szerint a kis Apatosaurus lábnyomai között a távolság kétszer nagyobb, mint járás közben lenne, ami azt jelenti, hogy a bébi futott. Csupán a hátsó lábainak lenyomata maradt fenn, vagyis az elülső lábai által hagyott nyomok "letörlődtek", avagy a kicsi a hátsó lábaira felágaskodva futott. A felnőtt egyednél viszont mind a négy lábának lenyomatai fennmaradtak.

"Immár egy évszázada vitatkozunk azon, hogy a szauropodák képesek voltak-e a hátsó lábaikra felágaskodni, vagy sem. Mint kiderült, végül is fel tudtak állni, sőt az ifjak még szaladni is képesek voltak két lábon" - jegyezte meg Matthew Mossbrucker. Hozzátette: az apróság mozgása valószínűleg nem felelt meg a futás tudományos meghatározásának, ám ha szemrevételezhetnénk a kis dinoszaurusz szökdécselését, minden bizonnyal azt mondanánk, hogy fut.

"Egy olyan dinoszauruszbébiről lehet szó, amely úgy futott, mint a modernkori baziliszkusz - ez a gyík általában négy lábon közlekedik, ám ha megrémítik, a hátsó lábain menekül" - tette hozzá Matthew Mossbrucker. A paleontológusok tovább vizsgálódnak, hogy megfejtsék a morrisoni szauropodák mozgásának biomechanikáját, s kiderítsék, hogyan is nézett ki a futkározó dinoszauruszbébi.

Kannibál lehetett a legrettegettebb dinoszaurusz

Kannibál volt minden idők egyik legnagyobb szárazföldi húsevője, a "zsarnokgyík", azaz a Tyrannosaurus rex, amely alkalomadtán saját fajtársait is bekebelezte - állítják amerikai kutatók, akik felfedezéseikről a PLoS ONE tudományos portálon közölték tanulmányukat.

Púpos dinoszaurusz maradványaira bukkantak

A dinoszauruszok különös világa még bizarrabb lett: figyelemreméltó púpot hordott a hátán az a példány, amelynek csaknem teljes csontvázára Spanyolországban bukkantak rá.

Kult

A dinoszaurusz, amit látni kell

A szeptember 15-22. között megrendezett Biennale des Antiquaires nagy változásokon ment keresztül: új logója és plakátja vidám színeivel dinamizmust, frissességet próbált sugallni. A Műértő cikke.

Megmagyarázta az Emmi, miért kell egyszerűbb lélegeztetőgép az idősotthonokba