szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Az utolsó negyedévben az amerikai fizetős tévéhálózat (tulajdonképpen kábeltévék, mint az HBO, Hallmark és jó pár...

Az utolsó negyedévben az amerikai fizetős tévéhálózat (tulajdonképpen kábeltévék, mint az HBO, Hallmark és jó pár nálunk ismeretlen csatorna) egészen megdöbbentő mennyiségű felhasználót veszített el. Több százezer ügyfél mondta fel az előfizetését, csupán 2010 utolsó negyedévében.

A televíziózás bajban van, ez nem újdonság, már mi is kifejtettük, hogy szerintünk miért fogja tönkretenni az internet a televíziót.

A folyamat azonban, úgy tűnik, felgyorsult – legalábbis a fizetős televíziók tekintetében. Nem tartozik szorosan ide, de kicsit talán vicces, hogy az RTL Klub éppen mostanában fontolgatja, hogy átáll a fizetős modellre, miközben mindenütt a világon éppen más megoldásokat keresnek a fizetős modell helyett…

Fizetős televízió
A MediaMemo szerint a Time Warner és a Comcast 741 ezer előfizetőt veszített eddig – ennek ellenére a legnagyobb kábeltelevízió szolgáltatók folyamatos növekedésről számolnak be. Hogy kinek van igaza, azt nem mi fogjuk eldönteni, mindenesetre a csökkenés logikusnak és hihetőnek tűnik.  A Youtube, a Netflix, a Hulu és társaik valóban képesek lehetnek „elszívni” az előfizetőket, főleg a fiatalabb korosztályt. Hiszen minek fizessenek valamiért, ami ingyen jön a netről? Ráadásul a nézők szokásai és elvárásai is megváltoznak: rájöttünk, hogy nincs szükségünk több ezer különböző csatornára, tematika szerint, csak ki tudjuk választani valahogy (lásd, Youtube) ami érdekel, és kész. Ellenben elvárjuk, hogy akkor és azt nézhessünk, amit akarunk (ellentétben a fix, nem interaktív műsorfolyammal).

 

Vonalas telefon
2001-ben a felnőtt lakosság (USA felmérés, Msnbc) 97 százaléka úgy ítélte meg, hogy a hagyományos telefonra szükség van, még a mobil mellett is. 2010-re ez az arány jócskán megváltozott: már csak a válaszadók 74 százaléka ragaszkodik a vonalas telefonhoz, ők pedig főleg az idősebb (40 év és felette) korosztályt képviselik. A 18 és 29 éves korosztályban a megkérdezetteknek alig a fele tartja hasznosnak vagy fontosnak a vonalas telefont. Bár közvetlenül nem az internet hatása ez, annyi azonban biztos, hogy az okostelefonok és egyéb mobil eszközök az internet-kapcsolatnak köszönhetően terjedtek el ennyire, sőt az ingyenes, internetes csevegők (a Skype-tól a Steam csevegőig) is nagy szerepet játszhatnak a változásban.  

Kamerák és fényképezők
A Sony, a Canon és a Nikon (és még sorolhatnánk) fényképező/kamera divíziója mindig jól meg fog élni a professzionális felvevőpiacból. Mindannyian egyetértünk abban, hogy egy profi kamera vagy fényképezőgép össze sem hasonlítható a mobileszközökkel. Egy dolgot azonban nagyon jól tudnak ezek a néha valóban megkérdőjelezhető képminőségű ketyerék: bármit is rögzítünk, azt rögtön pakolhatjuk a Youtube-ra, Facebook-ra,  FlickR-re. Nem csoda, hogy az átlagos felhasználók (és bizony ők jóval többen vannak, mint a profik), áttértek a sokszor gyengébb minőséget szolgáltató, ám kényelmesebb mobiltelefonos videókra, fényképekre, és már nem vásárolnak külön fényképezőgépet a nyaraláshoz.

 

Játékkonzolok
A „nagy” konzolok, mint a Playstation, az XBOX vagy a Wii, köszönik jól fogynak, és ez valószínűleg még évekig trend lesz. Az egyszerűbb konzolok vagy videojátékok azonban teljesen eltűntek. Ha csak pár perces szórakozásra vágyunk, akkor már nem az erre a célra készült, egyszerű kis konzolt (vagy elektromos tetriszt) kapjuk elő, hanem betöltünk a böngészőbe valamilyen flash-játékot (vagy a Farmville-t). A szaknyelven „dedikált játékonzolnak” (ez azt jelenti, hogy csak egy vagy kevés játékot tud futtatni) nevezett készülékek eltűntek a piacról. De a nagy konzolok sem ülhetnek babérjaikon: az internet, pontosabban a szociális háló addiktív hatását kihasználva (Zinga, World Of Warcraft) rengeteg felhasználót szipkázik el innen-onnan, az internetes- játék is: a konzolok vagy alkalmazkodnak vagy végleg szem elől tűnnek. Nem véletlen, hogy szinte minden XBOX és PS játék őrülten igyekszik belegyömöszölni valamilyen online szolgáltatást játékaiba, legyen az hálózatos játék, csevegés, vagy online ranglétra.

Újságok
Szinte már lerágott csont, sok újat valószínűleg mi sem tudunk ezzel kapcsolatban mondani: a nyomtatott sajtó szenvedte meg talán legjobban az internet robbanásszerű elterjedését. Sorolhatnánk statisztikákat, felméréseket, és linkelhetnénk tanulmányokat, ehelyett azonban csak belinkeljük a Magazine Death Pollt. Itt szavazhatnak a netezők, hogy melyik újság fog megszűnni legközelebb – az oldal és tartalma önmagáért beszél…

Fiatalok... nem volt a kezükben újság (kép: Life.com)

A legdöbbenetesebb az Msnbc egyik felmérésének 2010-es eredménye: a nagyon fiatal, 14-19 éves, aktív netezők korosztályából (saját bevallásuk szerint) tizenhárom százalék nemes egyszerűséggel soha nem olvas, és nem is olvasott még nyomtatott újságot. Ez nem azt jelenti, hogy keveset olvasnának, vagy „itt-ott belelapoznak” – egészen konkrétan nem volt a kezükben nyomtatott sajtó, és feltehetőleg nem is lesz. 

Lássuk mit gondol a kedves Olvasó: mire volt a legnagyobb hatással az internet?

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

A világ 10 legmeghökkentőbb egere

Skype egér - Bemelegítésnek kezdjük egy egyszerű darabbal: a Sony VN-CX1 ránézésre olyan, mint egy mobiltelefon és...

techline.hu Tech

A világ 10 legjobb mobiltelefonja

Tekintetbe véve a mobiltechnológia fejlődését, egy ilyen lista egyik hónapról a másikra érvényét vesztheti, kezeljük...