szerző:
hvg.hu

A legendás Concorde repülőgép szinte szó szerint felturbózott utódját építené meg az európai EADS, illetve francia leányvállalata, az Airbus. A 32 kilométeres magasságban, a hangsebesség négyszeresével repülő futurisztikus és környezetbarát gép aerodinamikai kialakításában is nagyon hasonlítana a Concorde-ra.

A ZEHST (Zero Emission Hyper Sonic Transport) elnevezésű programban készülő, nulla károsanyag-kibocsátású gép terveit - amely az elképzelések szerint 2,5 óra alatt tenné meg a Párizs-Tokió távot - a tegnap kezdődött 49. párizsi repüléstechnikai vásáron mutatták be. Bár még csak a tervezőasztalon létezik, a gép máris felkeltette a szakemberek és a laikusok figyelmét is tervezett kialakítása miatt.

A japán közreműködéssel kialakítandó jármű 50-100 utast szállíthatna, 4200 kilométer per órás sebességgel repülne 32 kilométeres magasságban. Hagyományos kifutópályáról szállna fel, és nagyrészt hagyományos kialakítású, de algából és hínárból készült bioüzemanyaggal működő motorok repítenék egészen ötezer méteres magasságig. Ekkor lépnének működésbe azok a speciális, rakétáknál is használt hidrogénmeghajtású motorok, amelyek 32 kilométeres magasságba juttatnák el a repülőt. A Mach 4-es utazási sebességet már egy újabb, harmadik típusú motorral tartaná fenn a gép - számolt be a tervekről a Spiegel.

©

„Nem a Concorde, de olyan, mint a Concorde” - idézte a France 24 a tervezett gép kialakításával kapcsolatban Jean Bottit, az EADS műszaki vezetőjét, aki szerint az ismerős aerodinamikai dizájn visszatérése azt is mutatja, mennyire ügyesek voltak a Concorde tervezői az 1960-as években. De nem ez lenne az egyedüli hasonlóság a ZEHST-gép és a Concorde között: a leendő hiperszonikus gépen sem kifejezetten hátizsákos turisták utaznak majd a feltehetően méregdrága repülőjegyek miatt. A Concorde 2003-as utolsó Párizs-New York útján hozzávetőleg hatezer euróba (1,5 millió forintba) került egy retúrjegy.

Persze a megvalósítás még odébb van, az EADS szerint leghamarabb 2050-ben indulhatnának rendszeres útra az új gépek, az első tesztrepülések pedig 2020 körül történhetnek majd meg. „Minden technológia megvan hozzá” - mondta Gregor Van Kursell, a projekt szóvivője. „Sohasem volt még arra példa, hogy három különböző típusú motort így építenek be egy repülőgépbe, ezért nem lehet alábecsülni a terv összetettségét” - tette hozzá. Jean Botti szerint pedig minden attól függ, mekkorák lesznek a költségek, és sikerül-e vevőket találni az új modellre.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Lecsapott a brit királyi család történetére az HBO

Lecsapott a brit királyi család történetére az HBO

Új "fegyvert" találtak a testben, amellyel a legtöbb rákbetegség legyőzhető

Új "fegyvert" találtak a testben, amellyel a legtöbb rákbetegség legyőzhető

A kukaholding megkapta a tízmilliárdos számlát a fővárostól

A kukaholding megkapta a tízmilliárdos számlát a fővárostól

A Jojo Nyuszi lehetett volna nagy dobás, de inkább Oscart akar

A Jojo Nyuszi lehetett volna nagy dobás, de inkább Oscart akar

"Meg fogunk halni" – füst és pánik egy Ryanair-gépen

"Meg fogunk halni" – füst és pánik egy Ryanair-gépen

Megjelent a börtönkártérítések felülvizsgálatáról szóló határozat: „egyes elítéltek ezt a saját meggazdagodásukra használják fel”

Megjelent a börtönkártérítések felülvizsgálatáról szóló határozat: „egyes elítéltek ezt a saját meggazdagodásukra használják fel”