szerző:
hvg.hu

Hetven évvel ezelőtt, 1941. november 9-én vezették be az egész országban a jobb oldali közlekedést. Vidéken már júliustól, Budapesten és környékén csak novembertől tértek át az autóközlekedésben a Jobbra hajts!-ra.

A jobb oldali közlekedésre való áttérés különös helyzeteket teremtett a harmincas évek végétől fogva Közép-Kelet-Európában, ahol sokáig „szigetszerűen” maradt meg a bal oldali közlekedés Ausztriában, Csehszlovákiában és Magyarországon, akárcsak Angliában, ahol mind a mai napig ez a forgalmi rend.

Minthogy azonban Hitler 1938-ban bekebelezte Ausztriát, hamarosan bevezették ott is a Jobbra hajts!-ot, majd ez történt 1939-ben Csehszlovákiában is. Magyarország ugyan már 1939-ben elhatározta, hogy szintén áttér a jobb oldali közlekedésre, de a második világháború kitörése miatt ezt elhalasztották.

©

Így az utolsók közé tartoztunk a kontinentális Európában a bal oldali közlekedésünkkel. (A nagyvilágban még manapság is sok egykori brit gyarmaton hajtanak a bal oldalon, de Japánban is ez a szabály van érvényben.)

Franciaországban és Amerikában már sokkal régebben „divatba” jött a jobb oldali közlekedés. Szomszédaink közül Romániában is már Magyarország előtt bevezették ezt a szabályt. Így történhetett például, hogy – amint azt Ablonczy Balázs történész írja – Észak-Erdély 1940-es visszacsatolásakor a magyar hatóságok gyorsan bevezették ott is (újra) a bal oldali közlekedést. Majd 1941-ben, amikor mi is áttértünk a kontinentális szokásokra, megint változott a közlekedési rend.

©

Érdekes, hogy a vasutak már 1855-től jobb oldali közlekedés szerint jártak nálunk is. Ugyanakkor a gödöllői HÉV ma is bal oldali hajtási irány szerint jár. Sőt 1973-ig a kisföldalattin is ez a szabály érvényesült.

Az Urban Legends weboldalán minderről még azt is megtudhatjuk, hogy az 1941-es áttérés előtt a rádióban figyelmeztették a hallgatóságot, az újságokban pedig tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre.

©

Végül is a bevezetés utolsó fázisában, november 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az előkészületek és a szervezés annyira jól sikerült, a baleseti statisztika alig romlott. Az új haladási irány - amely azóta is érvényben van - 1941. november 9-én hajnali 3 órától lépett életbe.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Elképesztő összeget, 15 milliárd eurót akarnak spórolni az Audinál

Elképesztő összeget, 15 milliárd eurót akarnak spórolni az Audinál

Új reptérrel oldaná meg a ferihegyi gondokat az MSZP

Új reptérrel oldaná meg a ferihegyi gondokat az MSZP

Keletről támad a II. ukrán hidegfront

Keletről támad a II. ukrán hidegfront

A Jackson-hagyaték pereli az HBO-t az énekesről szóló dokumentumfilm miatt

A Jackson-hagyaték pereli az HBO-t az énekesről szóló dokumentumfilm miatt

Halálos karambol Vác és Verőce között

Halálos karambol Vác és Verőce között

Pápai Joci nyerte A Dalt

Pápai Joci nyerte A Dalt