szerző:
hvg.hu

Fellángolt a vita Karinthy Frigyes 1929-es elméletéről. Egy kutatócég adatai szerint hat helyett már csak 4,74 lépés kell ahhoz, hogy ismerőst találjunk, de a Facebook pontosít: még ennél is kevesebb, csupán 3,74 lépésre vagyunk egymástól.

Ha elkezdjük felgöngyölíteni kapcsolati hálónkat, a Földön minden ember hat másik ember „távolságra” van egymástól Karinthy Frigyes 1929-es „hat lépés távolság” elmélete szerint. Azaz elég öt közös ismerős, hogy bárkihez eljussunk. Az elméletet több kísérlet, egy film és az a játék tette népszerűvé, amelyben a játékosok megpróbálták hat lépésben összekapcsolni Kevin Bacont egy másik hollywoodi sztárral. Matematikusok, szociológusok és a fizikusok már régóta próbálják a sejtést igazolni, cáfolni és pontosítani.

Most két forrásból is újabb számokkal rukkoltak elő. Egyes cikkek szerint, melyek a Laboratory for Web Algorithmics adatát idézik, a hatelemű lánc 4,74-re csökkent. A Facebook szerint viszont ebből a számból egyet le kell vonni – utóbbit a BBC hírében olvashatjuk. A Facebook szerint ugyanis bárki kapcsolatba kerülhet bárkivel úgy, hogy a két aktív Facebook-felhasználó között 3,74 tagból álló ismeretségi lánc áll. A kísérletben aktív Facebook-tagok vettek részt – a Facebook meghatározása szerint az számít aktívnak, aki 28 nap alatt legalább egyszer bejelentkezett a közösségi oldalra. A 3,74-es átlag úgy jön ki, hogy a facebookozók 99,6 százaléka legfeljebb öt lépésre van más Facebook-felhasználóktól, 92 százalékkal pedig maximum négy lépésben lehet kapcsolatba kerülni.

©

Lars Bäckström viszont már sokkal nagyobb mintával dolgozhatott – a Facebook adatbázisából, amely 721 millió aktív tagot számlál, azaz a földlakók majdnem 10 százalékát vizsgálta – és a közöttük levő 6,9 milliárd kapcsolatot. A kutatás során figyelmen kívül hagyták a rajongói oldalakat, a hírességek Facebook-profiljait.

Az elméletet Stanley Milgram amerikai pszichológus igazolta. Az 1967-es kísérlet során Milgram véletlenszerűen kiválasztott Kansas és Nebraska államban élő embereket kért meg arra, hogy próbáljanak egy levelet postán eljuttatni egy - általuk ismeretlen - Massachusetts államban élő személynek. Minden résztvevőt arra kért, küldje a levelet olyasvalakinek, akiről feltételezi, hogy ismerheti a célszemélyt, vagy legalábbis közelebb lakik hozzá. Az egyik "ágon" 60, a másikon 160 levél indult útnak. A 60 levélből mindössze 3 érte el a célját nyolc emberen keresztül (9 lépés távolság), a 160 levélből azonban már több: 44 ért el Massachusettsbe, 2-10 lépésnyi távolságra mutatva egymástól a két személyt. A 2008-ban végzett hasonló vizsgálat még 4,28 lépcsőfokos különbséget, azaz köztes személyt mutatott a tagok között. Kutatók szerint az átlagos távolság azonban stabilizálódni látszik, és nem lesz ennél sokkal kisebb.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Kult

A Facebook-film írója forgathat Steve Jobsról

Film készülhet az október elején elhunyt Steve Jobsról. Az Apple egyik alapítójáról szóló alkotást valószínűleg Aaron Sorkin, A közösségi háló című dráma Oscar-díjas forgatókönyvírója forgatja majd.

hvg.hu Tech

Nem az Anonymous műve a facebookos pornóspam

Döglött kutyák, nemi szervek, megcsonkított testek – sok Facebook felhasználó tudtán kívül ízléstelen képeket terjesztett a közösségi oldalon. A Facebook tudja, ki felelős a pornóspam-támadásért, de a mintegy 800 millió felhasználót elérő fertőzés nem az Anonymous hacktivista csoport műve. A Facebook azt állítja, az erőszakos képek nagy részét már letakarították az oldalról.

hvg.hu Tech

Egyre több a halott a Facebookon

Annak ellenére, hogy a Facebookot elsősorban a fiataloknak találták ki, az első csatlakozók felett is eljár az idő.

hvg.hu Tech

Radar alatt repül a Facebook

Közösségi tartalomnak álcázott hirdetéseket jelenít meg a Facebook. Már nem pusztán az ismerősök aktivitása látható az értesítésfolyamban, hanem a „szponzorált történetek” is.

hvg.hu Tech

Reklám és arcanalízis Facebook-profil alapján

Egy pillantás a kirakatra, és a videókamera rögzíti a potenciális vásárló arcát, egy szoftver pedig meghatározza az illető életkorát és nemét. Az USA-ban ez már a valóság. Nem túl nagy erőfeszítés kideríteni az érdeklődő nevét sem, elég a Facebook-profilokból adatbázisba rendezni a képeket és a hozzájuk tartozó neveket. A közeljövő lehet a Facebook-profilok alapján készült, névre szóló, célzottan az üzlet előtt álló személyre szabott reklám.

Hűvösre kerültek az orgazdák, csökken az autólopások száma

Hűvösre kerültek az orgazdák, csökken az autólopások száma

 Így állítanák vissza a sajtószabadságot vidéken

Így állítanák vissza a sajtószabadságot vidéken

A románok után az osztrákok is bevezetik a videóbírót

A románok után az osztrákok is bevezetik a videóbírót

Vasárnap dőlhet el, mi lesz Szegeden ragadt Fidesz-kampánycsapattal

Vasárnap dőlhet el, mi lesz Szegeden ragadt Fidesz-kampánycsapattal

Fontos szerepet kap Neil Patrick Harris a Mátrix 4. részében

Fontos szerepet kap Neil Patrick Harris a Mátrix 4. részében

Ha ilyen wifi-routere van otthon, azonnal cserélje le, a gyártó is ezt javasolja

Ha ilyen wifi-routere van otthon, azonnal cserélje le, a gyártó is ezt javasolja