szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kérdéses, hogy a mobiltelefonoknál megfigyelhető szabadalmi háborúhoz hasonló kerekedik-e ki a Yahoo Facebook elleni szabadalmi peréből. Várhatóan az Egyesült Államokon kívül nem lesz belőle ügy, ugyanakkor a Facebook ellen felhozott vádak alapján a Yahoo perelhetne másokat is, a kérdéses funkciók és megoldások ugyanis több webóriás közismert szolgáltatásában megjelennek.  

Egy sor szellemi tulajdonát sérti a Facebook – állítja a Yahoo, ezért a keresőcég a hét elején beperelte a világ legnagyobb közösségi oldalát. A keresetet közvetlenül a Facebook tőzsdére lépése előtti időszakra időzítették, ami meglehetősen kockázatos lépés mindkét fél számára.

Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a mobiltelefonoknál megfigyelhető szabadalmi háború kerekedik ki az ügyből. Várhatóan az Egyesült Államokon kívül nem is lesz mellékszál, nem terjesztik ki a többi országra a harcot, és a közösségi média sem válik a szabadalmi háborúk csataterévé. Ezen a véleményen van legalábbis egy londoni szabadalmi specialista, akit a TechCrunch idéz. Myles Jelf - aki több multinacionális vállalatot képvisel a telekommunikációs és technológiai szektorban illetve a médiában a szellemi tulajdonnal kapcsolatos ügyekben - igen meg lenne lepve, ha a Yahoo az Egyesült Államokon kívül is perbe kezdene a Facebook ellen.

AP

Nagyságrendekkel nőnek ugyanis a költségek, ha nemzetközi perré terjesztik ki az eredeti ügyet – érvel. Ráadásul az USA-n kívül kevés jogalkotót találni, akinek rokonszenves lenne a „módszer” szabadalom fogalma, és a különböző funkciókra vonatkozó szellemi tulajdon védelme. A jogász arra is felhívja a figyelmet, hogy ha igaz az, hogy a Yahoo valójában nagyon is hajlana arra, hogy alkut kössön a Facebookkal részvényekért cserébe, akkor nyilván hatalmas persorozattal fenyegetőzik.

A szakember szerint nem valószínű ugyanakkor, hogy a közösségi média ugyanúgy szabadalmi perek csataterévé válik, mint a mobilkommunikáció. Az Apple és az androidos készülékeket gyártó cégek – mint például a Samsung - jogi harca és más IT-óriások csatározása (Microsoft, Nokia, Motorola és sokan mások) élet-halál kérdése. Konkurens szolgáltatásokról, termékekről van szó, és a cégek a fogyasztók kegyeiért – és a profitért - mindenre hajlandóak. A Yahoo és a Facebook ugyanakkor nem nyújt konkurens szolgáltatást – a jogász szerint legfeljebb arról lehet szó, hogy a Yahoo úgy véli, új bevételi forrásra tehet szert, ha sikerrel jár.

Az is a párhuzam ellen szól, hogy a mobiltelefonokat gyártó és fejlesztő nagy cégek óriási szabadalmi portfólióval rendelkeznek, sokszor dollármilliárdokat fektettek a kutatásba – illetve a szabadalmi portfóliók megszerzésére. Ugyanez nem mondható el a közösségi oldalakról, ahol nem a kutatás és a fejlesztés áll előtérben, hanem a szép csomagolás.

AP / Paul Sakuma

A TechCrunch egy másik cikke arra mutat rá, hogy a Yahoo ennyi erővel perelhetné a Twittert, a Pinterestet és sok más népszerű webes szolgáltatást. A cikk a Google-t is idesorolja, pedig – mint arra az allthingsd emlékeztet - a Yahoo 2004-ben hasonló perrel fenyegette meg a Google-t; akkor tíz nappal a cég tőzsdére lépése előtt egyezett meg a két cég. Igaz, az időközben elindított Google+ miatt újra felkerülhet a listára a Google is.

Több webóriás szolgáltatásában ugyanaz

A Yahoo több mint tíz szabadalmának megsértését kéri számon a Facebookon. Ezek között van az a megoldás is, hogy a Facebookon a rendszer megmutatja, hogyan látja a többi felhasználó az adott felhasználó profilját. Ugyanez a funkció megtalálható a Google pluszban is.

Ahogy a dinamikus oldal generátor funkciót (a Facebook majdnem minden oldala a felhasználó preferenciái alapján áll össze) a Twitter, a Pinterest, a Google+ és sok más tartalomszolgáltató is nyújtja.

Hasonló a helyzet a felhasználók visszaigazolásával is – a Facebook felhasználói azonosítók mögött elméletileg a való világ valóságos emberei vannak, nem gépek és nem avatárok, bár nyílt titok, hogy sokszor robotok barátkoznak velünk a Facebookon. A Google+, a Quora vagy a Foursquare is hasonló elveket követ.

Igaz, a Facebookon 2010 novemberében indított e-mail, chat, Facebook chat és SMS integrált üzenőrendszer egyelőre a Facebookon kívül más nagy közösségi oldalon nem terjedt még el, de a Posterous felvásárlása arra mutat, erősen valószínű: hamarosan a Twitteren is megjelenhet hasonló funkció.

Facebook, Google +

Mindezek alapján az is bekövetkezhet, hogy a Yahoo sorozatos perekbe kezd - ez azonnal kiderül, amint a következő potenciális áldozat tőzsdére lép. Pikáns fordulatot vehetne ugyanakkor a Yahoo kontra Facebook ügy, ha a Microsoftnak időközben sikerülne megvásárolnia a Yahoo-t, hiszen a Microsoft a Facebooknak is résztulajdonosa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Lemondott a Yahoo társalapítója

Jerry Yang két héttel azután mondott le, hogy a cég élére új vezérigazgató került Scott Thomson, a PayPal volt vezére személyében.

hvg.hu Tech

Beperelte a Yahoo a Facebookot

Szabadalomsértéssel vádolja a keresőcég a világ legnagyobb közösségi oldalát. A Google ellen egyszer már bevált a stratégia - közvetlenül a cég tőzsdére lépése előtt.