Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 02. 11:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2b351b98-4fcb-4de6-a349-9404f8b48df2","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Az 50 perces sajtótájékoztatón a fáradt ukrán és a könnyed amerikai elnök próbált szót érteni. Zelenszkij rossz taktikát választott, hiába volt igaza. Trumpnak nem maradt választása.","shortLead":"Az 50 perces sajtótájékoztatón a fáradt ukrán és a könnyed amerikai elnök próbált szót érteni. Zelenszkij rossz...","id":"20250302_Foldes-Andras-Egy-optimista-olvasata-van-a-Trump-Zelenszkij-veszekedesnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b351b98-4fcb-4de6-a349-9404f8b48df2.jpg","index":0,"item":"aabda8da-49bb-4be8-8e33-da87ea5d91a8","keywords":null,"link":"/360/20250302_Foldes-Andras-Egy-optimista-olvasata-van-a-Trump-Zelenszkij-veszekedesnek","timestamp":"2025. március. 02. 08:00","title":"Egy optimista olvasata van a Trump-Zelenszkij veszekedésnek, és még az is nyomasztó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ukrajna jövőjével foglalkozik a világsajtó Zelenszkij és Trump kudarcba fulladt pénteki tárgyalása után, a vasárnapi londoni találkozó és a jövő heti EU-csúcs előtt. Válogatásunk.","shortLead":"Ukrajna jövőjével foglalkozik a világsajtó Zelenszkij és Trump kudarcba fulladt pénteki tárgyalása után, a vasárnapi...","id":"20250302_Nemzetkozi-lapszemle-trump-zelenszkij-london-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"fce9855d-c630-488e-847b-a310a29a92a4","keywords":null,"link":"/360/20250302_Nemzetkozi-lapszemle-trump-zelenszkij-london-eu","timestamp":"2025. március. 02. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Mennyire bölcs dolog elhappolni mások ásványkészletét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A javaslat szerint a béke aláírása után európai csapatokat is küldenének Ukrajnába.","shortLead":"A javaslat szerint a béke aláírása után európai csapatokat is küldenének Ukrajnába.","id":"20250303_ukrajnai-haboru-reszleges-tuzszunet-emmanuel-macron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"46dffe8e-2fea-4c74-8b7d-10dae1c658b8","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_ukrajnai-haboru-reszleges-tuzszunet-emmanuel-macron","timestamp":"2025. március. 03. 10:31","title":"Egy hónapos részleges tűzszünetet javasol Ukrajnában Franciaország és Nagy-Britannia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57d9427b-c270-41c0-8e0b-c64a90f4a053","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tüzet száz tűzoltónak sikerült megfékeznie.","shortLead":"A tüzet száz tűzoltónak sikerült megfékeznie.","id":"20250303_oroszorszag-baskirfold-olajfinomito-tuzeset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57d9427b-c270-41c0-8e0b-c64a90f4a053.jpg","index":0,"item":"d7e06cf7-30ad-4347-8e2a-000c8c2c3416","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_oroszorszag-baskirfold-olajfinomito-tuzeset","timestamp":"2025. március. 03. 11:31","title":"Az oroszok állítják: nem dróntámadás okozott tüzet az egyik legnagyobb olajfinomítóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b48f5fc1-a08c-4f00-ac4a-dff0c5b0b1ac","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Másodszor hozta el a legjobb férfi színésznek járó díját.","shortLead":"Másodszor hozta el a legjobb férfi színésznek járó díját.","id":"20250303_adrien-brody-a-brutalista-oscar-dij-hvg-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b48f5fc1-a08c-4f00-ac4a-dff0c5b0b1ac.jpg","index":0,"item":"542a7ad8-6ce2-4a60-8d5e-c2ef4caae5eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_adrien-brody-a-brutalista-oscar-dij-hvg-interju","timestamp":"2025. március. 03. 08:09","title":"Adrien Brodynak Oscar-díjat hozott A brutalista, pedig a HVG-nek azt mondta, sokáig úgy tűnt, nélküle csinálják meg a filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli ugyanis a németeket.","shortLead":"A Carson Coma nem jutott ki San Marinóból, de így is lesz magyar a bázeli döntőn: egy magyar testvérpár képviseli...","id":"20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07.jpg","index":0,"item":"58143fe4-677e-4c8e-9589-90513b8ff41b","keywords":null,"link":"/elet/20250303_eurovizio-magyar-eloado-abor-tynna-nemetorszag","timestamp":"2025. március. 03. 11:45","title":"Azért is lesz magyar előadó az Eurovízión","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarországi pálya annyira kicsi, hogy nehéz rajta gólt lőni. Ez az általános bölcsesség a közösségi vásárlás területén fokozottan igaz. A tavaly 4,3 milliárd forintos piacot idén nyolc jelentős szereplő hagyta el, köztük tőkeerős cég is. Idén további bukások várhatók, de vannak biztosnak látszó túlélők.
A sikeres közösségi vásárlós oldalak elsöprő többsége a Groupon modelljére épül: megkeresik a kereskedőket és szolgáltatókat, kialkudnak náluk egy kedvezményt, az árengedményért cserébe nagy hírverést és sok vásárlót garantálva. A felhasználók így olcsóbb termékhez és szolgáltatáshoz juthatnak; a kereskedők sok embert elérő, ellenőrizhető hatékonyságú hirdetési felülethez; a kettőjüket összekötő cég pedig lefölözheti az ajánlat értékének 40-50 százalékát. A kuponos oldalnak azért is jó a modell, mert beváltási ciklustól függően 3-6 hónapig, amíg be nem váltják a kupont, nála van a pénz, amit hirdetésbe vagy szolgáltatásfejlesztésbe fektethet.
Magyar álom
Az ígéretes rendszer azonban minden szereplőnek tartogat buktatókat. A felhasználók számára a fokozatosan tisztuló piac kisbetűs részei, a hirdetők számára pedig a kellő átgondoltság nélkül veszteséget hozó akciók jelenthetik a problémát. “Külföldön úgy néz ki a folyamat, hogy a kereskedő egy nagyobb kedvezménnyel megismerteti magát a piacon, majd a kupon elégedett használói közül sokan visszatérő vásárlók lesznek. Itthon ez nem így működik, nagyon árérzékenyek vagyunk. Nem megyünk valahova csak azért vissza, mert ott jó volt, inkább keressük a következő akciót kínáló céget. Sőt a vásárlók többsége mégcsak nem is konkrét terméket vagy szolgáltatást keres, hanem a kedvezmények hatására dönt” - véli a piacot figyelő Madar Norbert, a GKIeNet tanácsadója.
Látványos kedvezmények
Madar szerint a hirdetők közül sokan félreértik a módszert, gyakran “ész nélkül” akcióznak, korlátlan mennyiségű kupont ajánlanak fel. “Tegyük fel, hogy egy szépségszalon féláron kínál egy kezelést, és még ennek az árnak is kb. a felét a kuponos oldal viszi el, így negyedáron tudja értékesíteni a szolgáltatást. Ha a kezdeti lelkesedés miatt ezer ilyen kupont elad, akkor több hónapon át csak a negyedáras vendégei kötik le a kapacitást, nem marad idő a meglévő vendégkörre, a teljesáras ügyfelek kiszolgálására.”
A felhasználókhoz és a kereskedőkhöz hasonlóan sok gondjuk akadhat a közösségi vásárlást lebonyolító oldalak üzemeltetőinek is. A tavaly novemberben tőzsdére lépett Groupon módszerének kritikusai úgy vélik, hogy az üzleti modell alapvetően fenntarthatatlan, a helyi sajátosságok miatt a terjeszkedés túl nagy tőkét igényel. Itthon azonban nem ezzel van probléma, inkább a kis piacon működő sok oldal, illetve az aránytalanul eloszló bevételek jelentik a gondot - persze csak azoknak, akik az aránytalanság kisebb bevételű részéhez tartoznak.
A siker mutatója
A május elején megrendezett IX. Elektronikus Kereskedelem Konferencián elhangzott adatok szerint a hazai forgalom háromnegyede a legnagyobb három szereplőnél, a Bónusz Brigádnál, a Kupon Világnál és a Napi Tippnél realizálódik. A többin a tavaly a Brigád által becsült 100 és a GKIeNet prognózisában lévő 60 szereplő helyett végül valamivel kevesebb, nagyjából 40 közvetítő oldal osztozik. Közülük kb. 20 “látható” cég van a piacon, a többiek általában helyi szinten, vagy más üzleti modell-lel működnek. Még tovább szűkíthető a kör, ha a bevételeket nézzük: így már csak 3-4 említésre méltó közösségi vásárlós oldal van, a többiek marginálisak.
A hazai piac egyik legnagyobb szereplője a közösségi oldalak látogatottságából több mint 40, a forgalomból 30 százalék körüli részesedéssel rendelkező Bónusz Brigád. A 2010 szeptemberében indult oldal a mai napig nagyjából 2 milliárd 800 millió forintot spórolt meg a felhasználóinak, vásárlásonként átlagosan 50-60 százalékos kedvezményt biztosítva. Ráadásul 2011 novembere óta nem csak vásárlóinak, hanem tulajdonosainak is nyereséget termel: a tavalyi évben a Bónusz Brigád éves forgalma 1 milliárd 44 millió forint volt, majd a kereskedelemben szokás szerint erős karácsonyi szezon után 2012 első három hónapjában sem volt visszaesés, sőt márciusban újabb rekord hónapot zártak forgalom és bevétel szempontjából is. A Brigáddal fej-fej mellett halad a tavalyi első félévben a forgalmi adatok alapján még biztosan vezető Kupon Világ. A Rebate Networks-höz tartozó oldal tavaly áprilisban a magyar piacon elsőként érte el a 100 milliós havi árbevételt. (Szintén nagy, 640 milliós forgalmat ért el tavaly a Vatera-csoporthoz tartozó lealkudtuk.hu is, de ők nem a Groupon-modell alapján működnek.)
Legnépszerűbb szolgáltatások a hazai közösségi vásárlós oldalakon 2011-ben
GKIeNet
A közösségépítés a kulcs
A látható szereplők közé tartozott mostanáig a magyarországi helyzetet a Brigádnál és a Kupon Világnál kevésbé fényesen látó Sanoma Media Budapest is. A kiadóvállalat havonta 70-80 millió forintos jutalékbevételt becsül a hazai piacra, de ennek annyira kis része csapódott le náluk, hogy alig egy éves működés után most bezárják saját közösségi vásárlós oldalukat, az Árbarátokat. A Sanoma azért sem lát perspektívát a piacon, mert becslésük szerint nagyságrendileg 2500-3000 kereskedő próbálta ki eddig a közösségi vásárlást, 60 százalékuk pedig egyszeri próbálkozás után már nem is akart újra ehhez az eszközhöz nyúlni.
Közös hangsúly
Más okot is lát az Árbarátok-vég mögött a GKIeNet elemzője, aki szerint a kuponos oldalak sikeressége a közösségépítésben rejlik, ezért fontos a brand. “Több nagyobb szereplő, köztük a Sanoma, azért nem lettek eredményesek, mert hiába a nagy reklámportfólió, nem jeleskedtek annyira a közösség építésben, így márkáik iránt sem alakult ki olyan elkötelezett vásárlói és egyben rajongói tábor, mint a három hazai legnagyobbnál.”
De nem csak az Árbarátok tűnt el a palettáról: a karácsonyi szezont még minden szereplő kivárta, majd januártól mostanáig nyolc közösségi vásárló oldal zárt be. A GKIeNet adataiból kiderül: nem csak gyorsan szerencsét próbálókról van szó, olyan szereplők is eltűntek a piacról, akik még az első hullámban léptek be, ezért például a tsoonami, a kuponunk.hu és a topvétel.
A nagyok tovább nőnek
Madar Norbert szerint a külföldön is zajló bezárások itthon is folytatódnak, melyre csak ráerősít az a trend, hogy a lassan azért a kereskedők is kezdik megérteni azt, hogy a “kuponozás” egy célzott marketing tevékenység. “Egy kis étterem soha nem fogja tudni magának megengedni egy több százezer napi olvasós hírszájt címlapját, de egy Bónusz Brigádon át könnyen odakerülhet. A marketing jelleg miatt viszont csak a nagyobb oldalakon éri meg költeni.” A GKIeNet úgy látja, a nagyok mellett még egy-két kisebb, de tematikus oldal tartozhat a biztos túlélők közé.
Kik, mikor, mit?
A GKIeNet adatai szerint a közösségi vásárlós oldalakon leggyakrabban a 18-40 éves korosztály tagjai, közülük is többségében nők mondanak igent a kuponokra. Ez utóbbi egyébként jelentős többséget jelent, ami onnan is sejthető, hogy az oldalak regisztrált felhasználóinak 70-70 százaléka nő.
A felhasználók a hónap elején kiküldött hírlevelek ajánlatai közt gyakrabban nézelődnek, konkrét vásárlás szempontjából pedig a keddi és a szerdai napok a legerősebbek. A GKIeNet tapasztalatai szerint sok olyan termék és szolgáltatás vált a kuponos oldalakon eladhatóvá, amely korábban nem igazán ment online, ilyen például a halpedikűr. Ez persze még mindig nem túl gyakori, ellentétben például az éttermi, wellness és utazási ajánlatokkal, melyek terén már telítődés érzékelhető.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.