Lézerszemet tesztelnek Európa felett

Az európai légtérben egy Cessna típusú kisrepülőgép teszteli augusztusban azt a lézerberendezést, amely képes a repülőgép útjába kerülő légörvény érzékelésére, lehetővé téve a pilóta számára, hogy kikerülje a légi turbulenciát.

  • MTI MTI
Lézerszemet tesztelnek Európa felett

Az új turbulenciaérzékelő projekt az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósul meg, és az úgynevezett LIDAR technológiát alkalmazza, amellyel repülőgépekről lézersugarakkal segítségével tárják fel térségek topográfiai jellemzőit.

A berendezés rövidhullámú ultraibolya lézersugarat bocsát ki a repülés irányában, és méri a visszaverődő fénymennyiséget. Ez információt biztosít a repülőgép előtti térség levegőmolekuláinak sűrűségéről és a légmozgásról. A rendszer ezt az információt használja fel a repülőgép útjába kerülő turbulencia előrejelzésére. 

Fejlesztői azt remélik, hogy majdan utasszállító repülőgépeket is felszerelhetnek ezzel a berendezéssel, hogy segítsék az útjukba kerülő légörvény felismerését - olvasható a The Daily Telegraph brit napilap honlapján. A technológiát azután fejlesztették ki, hogy egy tanulmány kimutatta, a következő 40 évben duplájára nő a légi turbulencia jelenség.

A légörvény feltételezések szerint évente mintegy 100 millió font kárt okoz, és több száz sérülést a repülőgép utasai és személyzete körében. A közelmúltban egy Szingapúrból Londonba tartó járat került légörvénybe, és mintegy 30 métert zuhant, 11 utas és egy utaskísérő sérült meg a balesetben. 

Légörvény nagyon ritkán okoz repülőgép-szerencsétlenséget, de különösen kisgépek esetében van rá példa. Mindazonáltal 1966-ban lezuhant a Tokióból Hongkongba tartó Boeing 707-es típusú utasszállító Japánban, a Fudzsi-hegy közelében, mert különösen erős légörvénybe került, a fedélzeten tartózkodó 113 utas és a 11 főnyi személyzet életét vesztette a szerencsétlenségben.